Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Generelle spørsmål om oppussing (utlending; ny i Norge)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen generelle spørsmål om hjem oppussing. Jeg er litt ny i Norge, og jeg har ingen anelse om hvor jeg skulle begynne.   Dessverre, har jeg spurt blant mine kolleger, men har ikke fått noen gode anbefalinger. (Jeg må også beklager på forhånd, fordi min norsk er ikke veldig godt.  Engelsk er mitt morsmål, så hvis noen reagerer, både på engelsk og norsk er fint.)

 

Jeg har nylig kjøpt et (gammelt) hus, og det er ganske mange ting som må bli oppusset. Kanskje den største jobben er i kjelleren, hvor det er et veldig stort bad/vaskerom med behov for oppgradering. Noen av VVS-system lekker, og det er også en ubehagelig lukt, som jeg tror kommer fra et sted i VVS. Jeg ønsker å renovere hele rommet - nye vegger, nytt gulv, nye fliser, nytt varmeanlegg, nytt dusj - kanskje selv å dele den i to deler, en halv bad, halvparten (liten) kjøkkenkrok (kitchenette).

 

Så har jeg noen spørsmål:

 

1. Hvor er det beste stedet å finne en god, ærlig, pålitelig “general contractor” (jeg er ikke sikkert på det riktige term/ord på Norsk)? Trenger kontraktorer i Norge spesiale lisenser? Trenger de en spesiell type forsikring? Er det nettsteder hvor folk gjennomgå kontraktorer?  Bruker mennesker ofte un-lisensiert “handymen” for å få en bedre pris?

2. Er det rimelig å forvente en kontraktor til å komme til huset ditt for å gi deg en generell estimat av arbeidet på forhånd - og i så fall, må du betale for dette, eller er det gratis?

3. Dersom arbeidet er en del VVS / en del generelle kontrahering, må du leie en egen rørlegger til å gjøre jobben? Jeg har blitt fortalt at i Norge må man bruke en lisensiert rørlegger, fordi hvis de ikke gjør det, og det er senere problemer, deres forsikring ikke vil betale for skadene.

4. Hvis jeg trenger en egen rørlegger, er det typisk at de vil komme i forveien for å gi et estimat? Og må jeg betale for dette, eller er det gratis?

 

Jeg ønsker å starte arbeidet så snart som mulig - men jeg utsetter (procrastinate), fordi jeg er redd for at jeg ikke er kjent med systemet her, og det er mulig at jeg skal finne en dårlig kontraktor og store problemer. Jeg tenkte jeg kunne sette en annonse på mittanbud.no, men det virker litt tilfeldig.

 

Forresten, bor jeg i Bergen.  Takk på forhånd for alle råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får såkalte "general contractors" eller totalentreprenør som vi ville sagt på norsk. På en privatbolig vil jeg likevel ikke anbefale dette, da disse entreprenørene som regel er i tømrerfaget, og har underentreprenører som tar seg av VVS og elektro, og da med påslag før regningen kommer til deg. Så hvis du har en grei oversikt over ditt eget hus og hva du vil så er det like greit å være "contractor" selv, og at faggruppene samarbeider seg imellom. Om du er helt fersk med det å pusse opp, og kanskje ikke vet helt hva som tar med seg hva av praktiske ting, og fagarbeiderne ikke er oppvakte selv, så kan det jo by på litt kluss. Men stort sett vil jeg si at på et sånt prosjekt så er det ikke noe behov for en overordnet entreprenør. Bare sørg for å få dokumentasjon på alt som gjøres, fra alle fag.

 

Rørlegger og elektriker er forbeholdt de med tillatelse til å jobbe med det, ja. Snekkerarbeid og maling og sånn kan du gjøre selv i den grad du føler deg komfortabel med det. Selve konstruksjonen på huset (stenderverk i vegger som kanskje er bærende) er greit å holde seg unna. Våtrom er strengt. Peis/vedovn og pipe har man også lov til å arbeide med selv, så lenge det lokale branntilsynet inspiserer jobben som er gjort. Det er i hvert fall det jeg fikk beskjed om på kontroll her, mulig det er andre lokale regler som gjelder i Bergen.

Lenke til kommentar

Man får såkalte "general contractors" eller totalentreprenør som vi ville sagt på norsk. På en privatbolig vil jeg likevel ikke anbefale dette, da disse entreprenørene som regel er i tømrerfaget, og har underentreprenører som tar seg av VVS og elektro, og da med påslag før regningen kommer til deg. Så hvis du har en grei oversikt over ditt eget hus og hva du vil så er det like greit å være "contractor" selv, og at faggruppene samarbeider seg imellom. Om du er helt fersk med det å pusse opp, og kanskje ikke vet helt hva som tar med seg hva av praktiske ting, og fagarbeiderne ikke er oppvakte selv, så kan det jo by på litt kluss. Men stort sett vil jeg si at på et sånt prosjekt så er det ikke noe behov for en overordnet entreprenør. Bare sørg for å få dokumentasjon på alt som gjøres, fra alle fag.

 

Rørlegger og elektriker er forbeholdt de med tillatelse til å jobbe med det, ja. Snekkerarbeid og maling og sånn kan du gjøre selv i den grad du føler deg komfortabel med det. Selve konstruksjonen på huset (stenderverk i vegger som kanskje er bærende) er greit å holde seg unna. Våtrom er strengt. Peis/vedovn og pipe har man også lov til å arbeide med selv, så lenge det lokale branntilsynet inspiserer jobben som er gjort. Det er i hvert fall det jeg fikk beskjed om på kontroll her, mulig det er andre lokale regler som gjelder i Bergen.

 

Hei, tusen takk for svaret.

 

I de US, hvor jeg kommer fra, det er det samme - hvis du leier en totalentreprenør, så koster det mer.  Jeg har gjort mye maling og flislegging, og har gjort noen drywalling, men har ikke mye talent med snekring eller gulv eller bygningen generelt. Og jeg vet ikke engang hvor du kan kjøpe forsyninger (eller hvor prisene er bra), vet ikke om spesielle byggeforskrifter , etc. Så til slutt, kan det koste meg mer å gjøre det selv - fordi jeg vil trolig gjøre feil. (Jeg har også en veldig krevende jobb, så har litt ledig tid).

 

Men jeg ville spurre ogsa, som jeg spurte den andre person som svaret:  hvor kan jeg finne folk, som kan gjør arbeidene?  Hvor er det beste sted?

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å først lage en "arbeidstegning" eller plan for rommet, tegn inn nåværende plassering av toalett, dusj, vask etc, og så en ny tegning med eventuelle endringer på plassering.

 

Så kan det være lurt å ha en plan hva du vil ha på vegger og andre overflater, som fliser, maling, vinyl etc. Så får du dette ned i et lite dokument og sender noen e-mailer til tømrer/byggmesterfirmaer i nærheten, gjør det sammme med elektro til elektrikerfirma og rørleggerfirmaer, så vil du sannsynligvis få et par interesserte på befaring og velger det du stoler på av disse.

 

Hvor i Bergen er dette? Ofte kan det være lurt å spørre naboen, kollegaer osv som har bodd i Bergen en stund om de kan anbefale et firma.

 

Det kan ofte være litt tilfeldig kvalitet på de tilbydere som benytter seg av mittanbud.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Men jeg ville spurre ogsa, som jeg spurte den andre person som svaret:  hvor kan jeg finne folk, som kan gjør arbeidene?  Hvor er det beste sted?

 

Tja, kikk rundt og se om det er noen lokale firmaer som reklamerer eller holder til i nærheten. Gjerne ta noen med litt fartstid, og ikke de helt ferske og billige. Har man overlevd en stund på markedet så har man i det minste ikke et veldig dårlig rykte. Finn.no har jo en side der man kan finne fagfolk, men er usikker på hva man får tak i der, aldri prøvd selv.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mitt Annbud på Finn med stort hell i Tromsø.

 

Det kom 4 firmaer på befaring og jeg valgte de som virket mest profesjonelle når de møtte opp.

 

Google de du har tenkt å velge først. De proffe har ofte referanser.

 

Jeg har aldri betalt for befaring for verken snekker, elektriker, rørlegger, solskjerming, you name it.

 

Det største problemet er at de beste som regel ikke er interessert i småjobber.

 

Byggevarer får man hos Byggmakker, Byggern, Neumann eller tilsvarende. Vet ikke hva dere har i Bergen. I Tromsø liker jeg Byggmakker best. De som jobber der er som regel kurset i de produkter de selger så man kan få mye gratis hjelp der.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

 

Men jeg ville spurre ogsa, som jeg spurte den andre person som svaret:  hvor kan jeg finne folk, som kan gjør arbeidene?  Hvor er det beste sted?

 

Tja, kikk rundt og se om det er noen lokale firmaer som reklamerer eller holder til i nærheten. Gjerne ta noen med litt fartstid, og ikke de helt ferske og billige. Har man overlevd en stund på markedet så har man i det minste ikke et veldig dårlig rykte. Finn.no har jo en side der man kan finne fagfolk, men er usikker på hva man får tak i der, aldri prøvd selv.

 

 

Takk igjen for informasjonen, og jeg beklager at jeg har svaret så sent (jeg var på reise).  Men jeg har et annet sporsmål.  Hvis jeg vil søke online, for eksempel, vilken term / hvilket ord ville jeg bruke til å finne en person som gjør flislegging, vegger, gulv osv. - ikke en rørlegger, ikke en elektriker, ikke en generell entreprenør, men en "generell byggherre / renovator"?

 

Takk.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mitt Annbud på Finn med stort hell i Tromsø.

 

Det kom 4 firmaer på befaring og jeg valgte de som virket mest profesjonelle når de møtte opp.

 

Google de du har tenkt å velge først. De proffe har ofte referanser.

 

Jeg har aldri betalt for befaring for verken snekker, elektriker, rørlegger, solskjerming, you name it.

 

Det største problemet er at de beste som regel ikke er interessert i småjobber.

 

Byggevarer får man hos Byggmakker, Byggern, Neumann eller tilsvarende. Vet ikke hva dere har i Bergen. I Tromsø liker jeg Byggmakker best. De som jobber der er som regel kurset i de produkter de selger så man kan få mye gratis hjelp der.

 

Mange takk for all denne nyttige informasjonen. Kanskje jeg vil prøve både å søke på nettet og via mittanbud. Jeg vil absolutt be om referanser - og det er godt å vite at estimater er generelt gratis.

 

(Jeg beklager for mitt sent svaret.  Jeg var på reise, og veldig opptatt.)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å først lage en "arbeidstegning" eller plan for rommet, tegn inn nåværende plassering av toalett, dusj, vask etc, og så en ny tegning med eventuelle endringer på plassering.

 

Så kan det være lurt å ha en plan hva du vil ha på vegger og andre overflater, som fliser, maling, vinyl etc. Så får du dette ned i et lite dokument og sender noen e-mailer til tømrer/byggmesterfirmaer i nærheten, gjør det sammme med elektro til elektrikerfirma og rørleggerfirmaer, så vil du sannsynligvis få et par interesserte på befaring og velger det du stoler på av disse.

 

Hvor i Bergen er dette? Ofte kan det være lurt å spørre naboen, kollegaer osv som har bodd i Bergen en stund om de kan anbefale et firma.

 

Det kan ofte være litt tilfeldig kvalitet på de tilbydere som benytter seg av mittanbud.

 

Tussen takk for svaret ditt, og jeg beklager at jeg har ikke svaret tidligere (jeg var på reise, som jeg har skrevet til andere medlemmer).

 

Jeg har spurret blant collegene mine, men dessverre var det ingen som kunne gi meg råd.  Og jeg er ikke kjent med naboene mine.  Jeg er litt nytt i Norge, og så det er vanskelig å finne folk som kan gi råd.

 

Jeg bor ikke så lenge fra Bergen sentrum - i Bergenhus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...