Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstarts problem Win 10


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Stuepc'en min vil ikke lenger starte normalt. Den står på 24/7 men det virket som den hadde hengt seg når jeg skulle bruke den idag. Startet den derfor på nytt.

 

Bios poster som normalt og win 10 logo med de snurrende prikkene under vises som normalt. Men når maskinen skal gå inn i Windows mister skjermen signalet. 

 

Maskinen fortsetter å jobbe med det den skal å reagerer på tastetrykk etc, hørte ved en anledning at det kom en varsel om et eller annet. Men skjermen viser fortsatt "No signal"

 

Forsøkte å starte maskinen i "low resolution mode" (da jeg ganske nylig lekte med oppløsningen på den så tenkte det kanskje var årsaken) men hjalp ikke.

 

Startet så maskinen i "Safe mode" noe som fungerte. Slettet da skjermkort driveren og satte oppløsning manuelt lav.

 

Nå startet maskinen opp normalt men så installerte den skjermkortdriver igjen  automatisk og poff var bildet borte igjen, før jeg rakk å få sukk for meg.

Tilbake til safe mode. Slettet driveren grundigere, lastet også ned et Windows Update tool for å sjekke om det har vært noen oppdateringer som feilet iløpet av natta. Noe det var og som den fikset. Men får dog ikke kjørt Windows Update applikasjonen via Safe Mode. Verdt å nevne at Geforce experience heller ikke kjører under Safe Mode.

 

Ingenting av dette hjalp. Skjermen er fremdeles uten signal.

Jeg har forsøkt å skifte utganger på skjermkortet. Ingen endring. (vekslet mellom begge DVI utganger + hdmi)

 

Forsøkt å reset'e bios. Ingen nytte.

 

Maskinen er av eldre årgang med et GTX 680 kort, C2Q prosessor.

Skjermen er en Samsung 65" UHD

 

Eneste jeg står igjen med nå er å kjøre full reinstall. Noe jeg helst vil slippe. Tips mottas med stor takk!

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update.

Lot maskinen stå helt strømløs over natta (uten bios strøm også da batteriet er dødt)

 

Startet opp og konfigurerte bios akkurat slik som den var før jeg stengte av. (Har ikke så mange alternativer her da hovedkortet er et OEM kort ut av en HP).

 

Nå startet maskinen som om ingenting hadde skjedd.

Lenke til kommentar

Kun en mus/tastatur dongle koblet på USB. Så det er ikke årsaken her.

Enten var det et driverproblem som jeg klarte å utbedre uten å være klar over akkurat hva som hjalp.

Eller så er grafikkortet i ferd med å ta kvelden. Dog det taklet fint en god runde med spill for å sjekke at alt var i orden etter jeg fikk det igang igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...