Gå til innhold

For ikke lagt inn XP på harddisken.


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt nye komponenter og satt sammen ny data. Når jeg skal legge in XP, kommer jeg frem til første fase av prosessen, og når den rebooter kommer det opp en melding der det står "manglende operativsystem". Jeg fikk tips om at jeg hadde formatert disken feil, men hvordan gjør jeg det riktig da? Jeg formaterte med en Win 98 opstartsdiskett, og hva er problemet med det? Jeg har gjort det før, og det funka helt fint! De sa også noe om LBA og sånt...

 

Taknemmelig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er harddisken gjenkjent i BIOS? Det skal være LBA-mode, ikke CHS eller annet. Eneste måten å løse dette på er å lavformatere disken, noe som tar lang tid.

 

Jeg måtte selv gjøre dette med en Maxtor 80GB disk.

 

Lavformaterings-program finner du på harddisk-produsentens hjemmeside.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Er harddisken gjenkjent i BIOS? Det skal være LBA-mode, ikke CHS eller annet. Eneste måten å løse dette på er å lavformatere disken, noe som tar lang tid.

 

Jeg måtte selv gjøre dette med en Maxtor 80GB disk.

 

Lavformaterings-program finner du på harddisk-produsentens hjemmeside.

 

 

-xhilerate-

Mener du alvor? Dette er vel bare tull.

CHS og LBA er to forskjellige måter å addressere sektorer på disken. Men det er ingen forskjell på disken som bestemmer dette, det er bestemt av software.

 

Den "lavformateringen" gjør ikke stort annet enn å skrive null til alle sektorene på disken, er som regel helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Jo, jeg mener alvor, og det er 100% fakta.

 

Hovedkortet/BIOS oppfatter disken i CHS modus, selv om du kan velge manuelt LBA-modus, men da får du redusert kapasitet på disken.

 

Eneste måten er å lavformatere disken for at hovedkort/BIOS skal oppfatte disken i LBA-modus. Dette gjelder spesielt veldig store disker.

 

For MAxtor, last ned følgende program: Powermax. Dette programmet kan du sjekke disken med, samt lavformatere den.

 

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Litt mer info:

 

Programmet krever en 1.44MB diskett. Den lager den som bootdisk, og etterpå booter du maskinen med denne disketten. Følg så menen og velg "Low Formatting". Den vil da skrive nullere på disken. Vær beredt på at dette tar timer.

 

Etterpå booter du med WinXP disken og begynner installasjonen på nytt.

 

Del gjerne resultatet med oss andre etterpå.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Ok, men hvor fant du det lavformateringsprogrammet? Jeg har selv en Maxtor, men på 120 Gigg. Kan du sende en link eller no? Lette litt, men fant ikke noe som lignet ...

 

Per-Eivind

Er du ikke litt rask nå?

Undersøk først i BIOS om harddisken er gjenkjent.

 

Når du booter fra WIN XP CD, vil du få mulighet til å velge formatering - ikke sant? (Jeg har bare erfaring med XP pro - du har ikke skrevet hvilken versjon du har). Hva valgte du?

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv dette problemet.

 

Med WinXP CDen partisjonerte og formaterte jeg disken. Ingen problemer. Første delen av installasjonen gikk fint. Etter første reboot kom en feilmelding om at den ikke kunne boote. Sjekket også at partisjonen var aktiv.

 

Sjekket så i BIOS og oppdaget at disken (Maxtor 80GB) ble oppfattet som CHS i Auto modus. Dersom du legger den inn sjøl, så kan du velge, men det hjelper ikke. Velger du LBA, så blir den oppfattet som en knøttliten disk. Men, det funker ikke da heller.

 

Jeg lavformaterte disken med Powermax, og etter det ble hele disken oppfattet som LBA i BIOS, og installasjonen gikk som en drøm.

 

Tro det eller ei, men hvorfor kaste bort mer tid. Lavformater disken, og problemet er løst. Jeg fant det ut ved å søke en del på internett, og for å si det, jeg prøvde alt annet først, og var tvilsom om lavformatering ville hjelpe. Men, det funket og jeg anbefaler herved å gjøre det.

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Jo, jeg mener alvor, og det er 100% fakta.

Ok, hvis det fungerer så er det vel så. Men hvorfor? Kan dette være grunnen?

Question 23: My hard drive will not run in LBA mode.  Why not?

Answer: There are usually two reasons for this happening. There are viruses that can steal the drive hook before the LBA can attach itself to your hard drive. Scan your system for viruses to ensure that this is not the problem. The most common reason is that the hard drive was installed with software that installs LBA drivers in the identification boot section of the drive. Use the uninstall utility to remove these drivers. Re-detect the IDE hard drive in the BIOS and then re-partition and format your drive. If your installation software does not provide an uninstall utility, contact your hard drive manufacturer for information on how to remove these drivers.

Sakset fra http://www.supermicro.com/TECHSUPPORT/faqs...m#Question%2023

 

En slik "low level" format vil jo fjerne slike uhumskheter.

Lenke til kommentar

Ja, det høres merkelig ut. Men det kan skje, fant dette underveis. Ikke samme problemet, men likevel:

Q:  DiamondMax Plus 8 (Apollo) Drives are experiencing a failure rate during line integration for Uncorrectable errors during the Read Scan immediately after OS download. Failures were typically from LBA 2772224 to 2772510 (Cy 2752 to 2753). Note that the errors are not hard failures but rather recoverable and correctable once the LBA locations are re-written.

 

A: This issue occurs as a result of residual data being left on the disk as a result from a Maxtor' Diagnostic test. This diagnostic test is run as normal course during Maxtor's MIT (Manufacturing Interface Test) process. This test is designed to test the robustness of the signal integrity during the manufacturing process. During the test the diagnostic writes a non-user data pattern to the disk at two specific track locations (Cy 2752 to 2753). At the conclusion of the test, the diagnostics should re-write the sectors with a 0000 data pattern however there was an issue with this clean up portion of the diagnostic.

....

http://www.eprom.com/home/faq/hdd.htm

Lenke til kommentar
Ja, det høres merkelig ut. Men det kan skje, fant dette underveis. Ikke samme problemet, men likevel:
Q:  DiamondMax Plus 8 (Apollo) Drives are experiencing a failure rate during line integration for Uncorrectable errors during the Read Scan immediately after OS download. Failures were typically from LBA 2772224 to 2772510 (Cy 2752 to 2753). Note that the errors are not hard failures but rather recoverable and correctable once the LBA locations are re-written.

 

A: This issue occurs as a result of residual data being left on the disk as a result from a Maxtor' Diagnostic test. This diagnostic test is run as normal course during Maxtor's MIT (Manufacturing Interface Test) process. This test is designed to test the robustness of the signal integrity during the manufacturing process. During the test the diagnostic writes a non-user data pattern to the disk at two specific track locations (Cy 2752 to 2753). At the conclusion of the test, the diagnostics should re-write the sectors with a 0000 data pattern however there was an issue with this clean up portion of the diagnostic.

....

http://www.eprom.com/home/faq/hdd.htm

Dette er helt sikkert problemet. Fint at du har funnet oppklarende svar.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...