Gå til innhold

Norge en del av okkupasjonsstyrken ?


Anbefalte innlegg

Leste på tekst-tv at en pressetalsmann i det amerikanske forvarsdepartementet sier Norge er en del av okkupasjonsstyrken i Irak noe både Bondevik og Jan Petersen avviser.

 

Er vi det ?

 

Husker jo godt den gangen Norge deltok i krigen mot Milosevic via NATO.

Den gangen også nektet Bondevik for at vi var i krig, noe han har innrømt mange år senere at vi var.

 

Hva er så farlig med å si sannheten ?

Blir så frustrert, den gangen var det greit å skjønne at han løy, men denne gangen er det mer vanskelig.

 

Er forøvrig en stor motstander av Bondevik. :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel snakk om å definere hvor grensen mellom humanistært arbeid og krig går? Hvis en Rød-Kors arbeider går med pistol i Bagdad, som han er villig til å bruke i selvforsvar, er han da i krig?

For øvrig synes jeg Norge burde være stolte av at de er emd i IRak, og ikke prøve å gjemme det under teppet som om det var noe å skamme seg over. :yes:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er de en del av okkupasjonsstyrken. For det første så er Norske soldater under britisk(?) kommando, for det andre så er det ikke bare humanitært arbeid som gjøres. Hvorfor kan ikke irakerne SELV bygge broer? Er de så evneveike at de må ha hjelp av norske ingeniører?

 

Selv soldatene selv sier at de er i en krigssituasjon og ikke humanitære hjelpearbeidere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvorfor kan ikke irakerne SELV bygge broer? Er de så evneveike at de må ha hjelp av norske ingeniører?

Tror at i mange tilfeller så gjør de nettopp dette. Irakere har blitt gitt kontrakter av de amerikanske selskapene som er i Irak. Hvorvidt omfanget av dette er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Er de så evneveike at de må ha hjelp av norske ingeniører?

Ja, dessverre. Kanskje den islamske kulturen er rik på mange måter, men den har ikke klart å bringe frem mange flinke ingeniører, det er sikkert.

HAHA! Da fikk jeg meg dagens latter.

 

Grunnlaget for hele den islamske kultur finner vi i Mesopotamia - kanskje det sted i verden der matematikkens prinsipper ble lagt under definisjonen av algoritmer og algebra (begge arabiske ord). Grekerne videreutviklet dette systemet siden. Men ingeniørteknisk er det ingen som har bidratt så meget.

 

Uten den Mesopotamske kultur kunne ikke du sittet her og forfattet dette tullet FiskePinna.

Lenke til kommentar
De fleste her skjønnte vel at det fiskepinna mente var at det per.idag ikke finnes så altfor mange ingenører i Irak.

Han sier den islamske kulturen, altså en kultur som har eksistert i laaaaaaaaang tid og som har frembragt noen av de flotteste byggverkene verden noensinne har sett... Hvis han mente per i dag så uttrykte han seg uheldig og misvisende.

Lenke til kommentar

Ok, fiskepinna ordla seg kansje noe merkelig, men ville tro at poenget er at Irakerne trenger hjelp. Dessuten er det godt som ingen norske ingenører som skal bygge noe som helst i Irak, de skal rydde miner.

Dessuten skulle jeg tro at det skal bygges mer nå som Saddam er borte,og det i tilegg skal bygges opp etter krigen, og det vet jeg ikke om Irakerne alene har kapasitet til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Den islamske kulturen var ikke tilstede i Babylon tiden... ;)

 

Derfor blir:

 

Han sier den islamske kulturen, altså en kultur som har eksistert i laaaaaaaaang tid og som har frembragt noen av de flotteste byggverkene verden noensinne har sett...

 

litt feil...

 

Dessuten var denne babylonske kulturen grunnlagt at semittene....

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor den gamle historien til denne regionen har noe med de aktuelle evnene av folket som bor der nå...

 

Men som sagt, er det sikkert en del ingeniører i Irak, selv om det er egentlig mer logisk at disse flyttet fra Irak og jobbet i andre land, hvor de ville fått betalt mye bedre for deres utdanning...

Irak har hatt mange gode og flinke folk, men som sagt er det en tendens som man finner i India: at de flytter andre steder for at det er bedre jobbvilkår.

 

Hva gjør du med en ingeniørutdanning når Saddam bare gir deg "10kr-timen" for å bygge palassene hans?

 

Dermed, logisk sett, ser man at kanskje det ikke er så mange ingeniører akkurat i Irak, og at de fleste befinner seg sikkert i andre land... de venner kanskje tilbake til Irak når ting roer seg ned.

 

Men for nå, er det koalisjonsingeniører som tar av seg arbeidet, og med det risikerer livene sine...

Lenke til kommentar
Den islamske kulturen var ikke tilstede i Babylon tiden...  ;)

 

Derfor blir:

 

Han sier den islamske kulturen, altså en kultur som har eksistert i laaaaaaaaang tid og som har frembragt noen av de flotteste byggverkene verden noensinne har sett...

 

Nevnte jeg Babylon? Nix. Uansett tror jeg han mente den arabiske kulturen.

 

ot: Jeg har ikke det minste julefølelse... :( Måtte bare si det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Nei. Men du sa LAAAAAAAANNNG tid, og i forhold til alle andre religioner, har islam vært tilstede kortest tid... og du snakket om de flottest byggverkene, og de forekom under Bablyon-tiden. Dermed kan du ikke late som du ikke mente Babylon-tiden...

Lenke til kommentar
Nei. Men du sa LAAAAAAAANNNG tid, og i forhold til alle andre religioner, har islam vært tilstede kortest tid... og du snakket om de flottest byggverkene, og de forekom under Bablyon-tiden. Dermed kan du ikke late som du ikke mente Babylon-tiden...

Jeg sa laaaaaaaaaaangt tid, hva jeg mener med laaaaaaaang tid kan bare jeg vite. Og jeg sa ikke noe om at det var i forhold til andre religioner. Kan godt være at de flotteste byggverkene kom under babylonerne, jeg vet ikke, har desverre ikke hatt kunst/arkitekturhistorie.

 

Men la oss legge akkurat denne diskusjonen død og holde oss til topic. Greit? :yes:

Endret av Lord Bergen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...