Gå til innhold

Er i7 4790/k verdt prisen om man oppgraderer fra i5 4690?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vurdert å oppgradere spillPCen noe i løpet av sommeren, hvor den antagelig svakeste komponenten er CPUen. Problemet er at jeg A: ikke er sikker på om det er et reelt behov for noe kraftigere. Og B: Om det er noe poeng i å benytte en K prosessor. Det siste på grunn av at jeg har et hovedkort i MSIs B serie. Kortet har allikevel en form for OC støtte gjennom OC genie. Men jeg er ikke kjent med hvordan dette fungerer i praksis, annet enn at dette krever en K prosessor for å brukes.

 

Specs:

 

Mb: MSI B85M-E45

CPU: Intel i5 4690 3.5GHz~3.9GHz boost

RAM: 16GB Corsair XMS3 1600MHz

GPU: Nvidia GeForce 1080 FE

PSU: Corsair RM650

 

Sist jeg sjekket kostet en i7 4790k ca. 3600kr ny, mens en låst ligger på rundt 3200kr. Tanken er at enkelte av de nyeste titlene jeg spiller krever litt mer ut av CPUen enn i5en ser ut til å orke (spesielt Deus Ex: Mankind Divided gir en del fps drop). Samtidig vil en slik oppgradering tilsynelatende vare ganske lenge? Eller ville en oppgradering av denne typen bare være å kaste penga i dass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt at du burde oppgradere RAM også. Og da begynner det fort å bli mye mer fornuftig å gå for en helt ny platform. 1600MT/s er alt for tregt i disse dager. Men RAM priser har skutt i været. Så selv mitt 16GB 2400MT/s DDR3 sett, som jeg ga ~800Kr for en gang i tiden. Koster i dag ~1500Kr. Men for 1500Kr får man tilsvarende 3200MT/s DDR4 RAM sett.

 

Deus Ex: Mankind Divided ser ut som et av spillene som er svært glad i mange tråder. Og Ryzen R7 har scoret svært bra i det spillet. Den er kanskje litt dyr? Men 11. april skal det være mulig å få en 6 kjerners R5 til omtrent samme pris som en Intel i5 6600K. Jeg tror det vil bli en svært god oppgradering som vil vare deg lenge. Men vi må nesten vente til den blir lansert før vi vet sikkert..

 

Ellers går det litt på hvor mye penger du er villig til å bruke. R7 1700/X/1800X er jo alternativ rundt 3500-5500Kr (Det virker som det er litt "priskrig" på 1700X, så til ~3900Kr er den kanskje det beste kjøpet av dem). Men også Intel har da sin i7 7700K som fremdeles er den beste "gaming" CPU'en til rundt 3500Kr. Og om man vurderer for det lange løp. Så er 6800K til ~4500Kr et interessant alternativ, da du får 4 minnekanaler og 24 PCIe baner som kan brukes til grafikk. Så om du da senere kjøper et GTX1080 til for å kjøre i SLI, så kan første kortet få 16 baner, og andre kortet 8 baner. Eller man kan kjøre x8 - x8 som det blir med Ryzen/7700K, men likevel kunne ha i et "Hi end" lydkort for eksempel. Samt at de 4 minnekanalene gir opp mot dobbelt så høy minnebåndbredde som man ellers vil få med 2 kanals systemer som Ryzen og 7700K. Med 6850K begynner det virkelig å bli dyrt med opp i ~6200Kr, men da får man 40 PCIe baner, som muliggjør x16 - x16 SLI/CFX og et ekstra add in kort eller to..

 

Som alltid så er det lommebok og forventning om levetid som avgjør..

Lenke til kommentar

Problemet med å gå over gen. 4 intel er at jeg da må bytte fra socket 1150 til 1151, som også betyr bytte fra DDR3 til DDR4. Jeg hadde dermed måtte bytte CPU, MB og RAM samtidig. Noe jeg rett og slett ikke har råd til i skrivende stund (ihvertfall ikke om jeg ønsker en raskere/8 tråds CPU).

 

Samtidig støtter MBet såvidt jeg vet ikke høyere hastighet enn 1600MHz, så en videre oppgradering av RAM vil neppe skje før nesten alt byttes ut(iflg enkelte tester jeg har sett, som kanskje er litt eldre nå, gir ikke DDR4 mer enn et fåtall flere FPS heller)

 

Så spørsmålet ligger nok enda på om 3600kr for en i7 4790k i et MB med OC genie er verdt prisen når man bytter ifra i5 4690? Eller om man kan nøye seg med en låst i7, eventuelt ikke oppgradere i det hele tatt (3600kr er absolutt toppen av hva som kan brukes)

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2307231/series-intel-4690-overclock.html

 

I følge den kan du vel overklokke ved å øke Bclk clock. Eller sjekk bruktmarket etter z87 hovedkort.

Er litt dumt ja og kjøpe nytt.

Verstefall prøv å selg de du har nå og kjøp noe annet.

 

B85M chipset er det dårligste på overklokking.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Z87-H87-H81-Q87-Q85-B85---What-is-the-difference-473/

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med å gå over gen. 4 intel er at jeg da må bytte fra socket 1150 til 1151, som også betyr bytte fra DDR3 til DDR4. Jeg hadde dermed måtte bytte CPU, MB og RAM samtidig. Noe jeg rett og slett ikke har råd til i skrivende stund (ihvertfall ikke om jeg ønsker en raskere/8 tråds CPU).

 

Samtidig støtter MBet såvidt jeg vet ikke høyere hastighet enn 1600MHz, så en videre oppgradering av RAM vil neppe skje før nesten alt byttes ut(iflg enkelte tester jeg har sett, som kanskje er litt eldre nå, gir ikke DDR4 mer enn et fåtall flere FPS heller)

 

Så spørsmålet ligger nok enda på om 3600kr for en i7 4790k i et MB med OC genie er verdt prisen når man bytter ifra i5 4690? Eller om man kan nøye seg med en låst i7, eventuelt ikke oppgradere i det hele tatt (3600kr er absolutt toppen av hva som kan brukes)

 

Det er ikke godt å svare på. Det er ikke akkurat dette de fleste test sidene konsentrerer seg mest om. ;)

 

Magefølelsen min sier at de spillene som kunne gått raskere med en i7, ofte nok også ville trengt raskere RAM. Så jeg tenker det ikke er mye vits i å oppgradere til 4790/K til den prisen. Det blir nok veldig dyre ekstra fps. Og det er riktig som du sier at ditt HK ikke støtter raskere enn 1600MT/s RAM. OC funksjonen er nok rett og slett at den tvinger CPU til å kjøre på boost hastighet på alle kjerner i stedet for bare en..

 

Når det gjelder ekstra ytelse med raskere enn 1600MT/s, så er det nok ikke alle spill som er så avhengig av raskere RAM. Men de finnes, og det blir nok ikke færre av dem med tiden. Her er et eksempel der man får opp til ~23% høyere avg. fps, eller min fps avhengig av oppløsning. Det er riktignok med litt nå eldre skjermkort i SLI. Så hvordan det oversettes til ditt system skal jeg ikke si 100% sikkert..

 

Ellers tenker jeg du er klar over forskjellen mellom 4790 og 4790K også? At 4790K er 10% raskere klokket. Så om du går for den, så får du 10% raskere klokk enn med vanlig 4790. Selv om du ikke kan overklokke 4790K over stock frekvens med ditt HK.

 

Uansett, om du snakker om å handle CPU ny fra butikk.. Er det ikke bare å prøve? Du har jo 14 dagers lovfestet angrerett. Hos Komplett får du vel 45 dager å teste på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers tenker jeg du er klar over forskjellen mellom 4790 og 4790K også? At 4790K er 10% raskere klokket. Så om du går for den, så får du 10% raskere klokk enn med vanlig 4790. Selv om du ikke kan overklokke 4790K over stock frekvens med ditt HK.

 

Uansett, om du snakker om å handle CPU ny fra butikk.. Er det ikke bare å prøve? Du har jo 14 dagers lovfestet angrerett. Hos Komplett får du vel 45 dager å teste på..

Lol, kjøpe cpu kun for teste den er 10% raskere? Du merker vel ikke forskjell. knapt.

Skal trådstarter gå for noe nytt, bør i7 7700k være miste krav eller ryzen.

Selv da er jeg usikker på trådstarter vil merke særlig mye bedre ytelse i gaming. Kanskje forbedringer men neppe verdt prisen.

Lureste å vente til cpu\skjermkort blir utslitt og garantien er ute.

Lenke til kommentar

@Gabri3l Jeg forstår det ikke slik at OC genie kun tvinger igjennom boost frekvensen. Bruk av OC-genie åpner opp for å øke bla. CPU core Volt., CPU ratio og base clock. +at forsøk på å bruke denne satt meg rett inn i feilmeldinger om failed overclock xD Noe som i det hele har gjort meg mer tent på en K modell. Er klar over forskjellene i klokkefrekvens. Men det er antall tråder som ser ut til å være hovedproblemet i de få spillene jeg opplever dypp i bildeflyten. Som gjør at jeg dermed vurderer en låst modell

 

@LMH1 Et minstekrav avhenger av hva man ser etter. Spørsmålet ligger ikke i hva som er den kraftigste oppgraderingen. Men hva som er nok til å unngå at de tyngste spillene som blir spilt unngår FPS drops. Å gå for en oppgradering til ca. 6000kr når taket er 3600kr blir et ikke-tema

Lenke til kommentar

Prøv msi afterburner:

 

Prøv å sett opp cpu\GPU etc.

Muligens dette funger dårlig på vulcan\DX12.

 

Noe framedrops må man regne med, særlig i starten eller laste ned nye kart.

Kan jo være i enkelte tilfeller spillet er dårlig optimalisert særlig SLI\Crossfire.

 

Nå kan jo harddisken i enkelte tilfeller være flaskehalsen også.

Lenke til kommentar

Ser det er nevnt over å overklokke BCLK, og det fungerer rett og slett ikke på Haswell. 

Mitt råd er å skifte ut 4690 CPU`n du har nå med denne: (4770k til 1500.-)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92436679

 

Ønsker du mer ytelse kan du følge med på finn etter et rimelig z97 eller z87 hovedkort. 
4770k overklokker greit til 4.5Ghz med moderat kjøling. 

 

Din eksisterende 4690 selger du får 7-800kr på finn. 

Endret av |SeVen|
Lenke til kommentar

@Gabri3l Jeg forstår det ikke slik at OC genie kun tvinger igjennom boost frekvensen. Bruk av OC-genie åpner opp for å øke bla. CPU core Volt., CPU ratio og base clock. +at forsøk på å bruke denne satt meg rett inn i feilmeldinger om failed overclock xD Noe som i det hele har gjort meg mer tent på en K modell. Er klar over forskjellene i klokkefrekvens. Men det er antall tråder som ser ut til å være hovedproblemet i de få spillene jeg opplever dypp i bildeflyten. Som gjør at jeg dermed vurderer en låst modell

 

 

Nei, er jeg som er litt trøtt og blander litt. Jeg hadde selv 2 stk. B85M-E45. Første gikk i dass når jeg skulle oppgradere BIOS (sannsynligvis på grunn av defekt RAM). Fikk så et Asus B85M-G på reklamasjonsretten i stedet. Med Asus HK'et kan jeg endre multiplyer på G3258. Men det kunne jeg ikke med MSI kortet jeg hadde igjen. Og etter å ha brent ett av dem med BIOS oppgradering satte jeg heller bare en i5 4570 i den. Med OC på da, så kjørte alle kjernen på samme maks boost hastighet.
 
Men som du sier, så skal det vel være mulig å endre multiplyer i BIOS. Det bare fungerte ihvertfall ikke med G3258 på mine, og jeg fikk ikke oppgradert/ turte ikke oppgradere BIOS til eventuell støtte for det. Så mulig du bør sjekke at det faktisk finnes støtte for OC med en eventuell "K" CPU.
 
Men som sagt; jeg ville ikke gått denne oppgraderings stien. Bedre å selge det du har, og legge imellom det som er nødvendig for å komme ett reellt godt steg opp.. Havregrøte en måneds tid? :p
Lenke til kommentar

Hei, jeg har vurdert å oppgradere spillPCen noe i løpet av sommeren, hvor den antagelig svakeste komponenten er CPUen. Problemet er at jeg A: ikke er sikker på om det er et reelt behov for noe kraftigere. Og B: Om det er noe poeng i å benytte en K prosessor. Det siste på grunn av at jeg har et hovedkort i MSIs B serie. Kortet har allikevel en form for OC støtte gjennom OC genie. Men jeg er ikke kjent med hvordan dette fungerer i praksis, annet enn at dette krever en K prosessor for å brukes.

 

Specs:

 

Mb: MSI B85M-E45

CPU: Intel i5 4690 3.5GHz~3.9GHz boost

RAM: 16GB Corsair XMS3 1600MHz

GPU: Nvidia GeForce 1080 FE

PSU: Corsair RM650

 

Sist jeg sjekket kostet en i7 4790k ca. 3600kr ny, mens en låst ligger på rundt 3200kr. Tanken er at enkelte av de nyeste titlene jeg spiller krever litt mer ut av CPUen enn i5en ser ut til å orke (spesielt Deus Ex: Mankind Divided gir en del fps drop). Samtidig vil en slik oppgradering tilsynelatende vare ganske lenge? Eller ville en oppgradering av denne typen bare være å kaste penga i dass?

En "k" modell är bortimot värdelöst för dig med det moderkortet då det inte stödjer överklockning. Ett z97 kort hade hjälpt massor.

Din ram håller i långa banor och är knappast flaskhalsen.

 

Sitter med liknande system själv, men med Z97 så jag får kanske ut lite mer, men det är klart, saknaden av HT är stor i spel och samtidigt ha annat gåendes på den andra skärmen.

 

Desvärre får du inte mycket för HK, cpu och minne på brukten heller, kanske 2000 i bästa fall tippar jag. För 2000 får man knappt 16GB med DR4 av brukbar kvalitet. Då återstår 4-5k till nytt HK och cpu.

 

Ska du absolut ha uppgradering och brukt, se på Z97 moderkort och en 4770k cpu. Det tror jag är den billigaste lösningen till en brukbar uppgradering nu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Hei, jeg har vurdert å oppgradere spillPCen noe i løpet av sommeren, hvor den antagelig svakeste komponenten er CPUen. Problemet er at jeg A: ikke er sikker på om det er et reelt behov for noe kraftigere. Og B: Om det er noe poeng i å benytte en K prosessor. Det siste på grunn av at jeg har et hovedkort i MSIs B serie. Kortet har allikevel en form for OC støtte gjennom OC genie. Men jeg er ikke kjent med hvordan dette fungerer i praksis, annet enn at dette krever en K prosessor for å brukes.

 

Specs:

 

Mb: MSI B85M-E45

CPU: Intel i5 4690 3.5GHz~3.9GHz boost

RAM: 16GB Corsair XMS3 1600MHz

GPU: Nvidia GeForce 1080 FE

PSU: Corsair RM650

 

Sist jeg sjekket kostet en i7 4790k ca. 3600kr ny, mens en låst ligger på rundt 3200kr. Tanken er at enkelte av de nyeste titlene jeg spiller krever litt mer ut av CPUen enn i5en ser ut til å orke (spesielt Deus Ex: Mankind Divided gir en del fps drop). Samtidig vil en slik oppgradering tilsynelatende vare ganske lenge? Eller ville en oppgradering av denne typen bare være å kaste penga i dass?

En "k" modell är bortimot värdelöst för dig med det moderkortet då det inte stödjer överklockning. Ett z97 kort hade hjälpt massor.

Din ram håller i långa banor och är knappast flaskhalsen.

 

Sitter med liknande system själv, men med Z97 så jag får kanske ut lite mer, men det är klart, saknaden av HT är stor i spel och samtidigt ha annat gåendes på den andra skärmen.

 

Desvärre får du inte mycket för HK, cpu och minne på brukten heller, kanske 2000 i bästa fall tippar jag. För 2000 får man knappt 16GB med DR4 av brukbar kvalitet. Då återstår 4-5k till nytt HK och cpu.

 

Ska du absolut ha uppgradering och brukt, se på Z97 moderkort och en 4770k cpu. Det tror jag är den billigaste lösningen till en brukbar uppgradering nu.

 

Det stemmer vel ikke?

 

Har tilsvarende hk/chipset (Gigabyte G1-Sniper) og det "klokker" helt greit. Også via Bios i tillegg til utiltity i Windows.

 

Gjorde akkurat det samme som trådstarter vurderer... byttet fra 4690K til 4790K.. og er/var meget fornøyd med det.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

 

Hei, jeg har vurdert å oppgradere spillPCen noe i løpet av sommeren, hvor den antagelig svakeste komponenten er CPUen. Problemet er at jeg A: ikke er sikker på om det er et reelt behov for noe kraftigere. Og B: Om det er noe poeng i å benytte en K prosessor. Det siste på grunn av at jeg har et hovedkort i MSIs B serie. Kortet har allikevel en form for OC støtte gjennom OC genie. Men jeg er ikke kjent med hvordan dette fungerer i praksis, annet enn at dette krever en K prosessor for å brukes.

 

Specs:

 

Mb: MSI B85M-E45

CPU: Intel i5 4690 3.5GHz~3.9GHz boost

RAM: 16GB Corsair XMS3 1600MHz

GPU: Nvidia GeForce 1080 FE

PSU: Corsair RM650

 

Sist jeg sjekket kostet en i7 4790k ca. 3600kr ny, mens en låst ligger på rundt 3200kr. Tanken er at enkelte av de nyeste titlene jeg spiller krever litt mer ut av CPUen enn i5en ser ut til å orke (spesielt Deus Ex: Mankind Divided gir en del fps drop). Samtidig vil en slik oppgradering tilsynelatende vare ganske lenge? Eller ville en oppgradering av denne typen bare være å kaste penga i dass?

En "k" modell är bortimot värdelöst för dig med det moderkortet då det inte stödjer överklockning. Ett z97 kort hade hjälpt massor.

Din ram håller i långa banor och är knappast flaskhalsen.

 

Sitter med liknande system själv, men med Z97 så jag får kanske ut lite mer, men det är klart, saknaden av HT är stor i spel och samtidigt ha annat gåendes på den andra skärmen.

 

Desvärre får du inte mycket för HK, cpu och minne på brukten heller, kanske 2000 i bästa fall tippar jag. För 2000 får man knappt 16GB med DR4 av brukbar kvalitet. Då återstår 4-5k till nytt HK och cpu.

 

Ska du absolut ha uppgradering och brukt, se på Z97 moderkort och en 4770k cpu. Det tror jag är den billigaste lösningen till en brukbar uppgradering nu.

 

Det stemmer vel ikke?

 

Har tilsvarende hk/chipset (Gigabyte G1-Sniper) og det "klokker" helt greit. Også via Bios i tillegg til utiltity i Windows.

 

Gjorde akkurat det samme som trådstarter vurderer... byttet fra 4690K til 4790K.. og er/var meget fornøyd med det.

 

B85 chipset kan bara klockas med BLCK som desvärre drar upp allt annat också. Det finns några HK med specialbios där det kan hjälpa, men MSI är inte ett av dom. Ditt Gigabyte Sniper är antingen Z87 eller Z97, och det är upplåst. B85 och Z87/97 kan inte jämföras.

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93410784

 

intel core i7 4790k

16gb DDR3 Minne (1600MHz)

MSI KRAIT SLI EDITION 

 

Du kan prøve å prute ned pakken til 3500,- Også selger du eksisterende CPU+HK+RAM for 1500-2000. → Kjempedeal! :)

 

Edit: Strengt tatt burde det være mulig å få en slik pakke for rundt 3000,-, men det er lite ute nå. Jeg mener CPU er verdt rundt 2000,-, 16GB DDR3 rundt 500, og et fungerende hovedkort i Z97 - rundt 500-1000. 

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Det finnes hk med B85 chipset som lar deg klokke "åpne" (K) CPU'er.

Kan hende MSI kortet til trådstarter ikke har den funksjonaliteten.

Ja, men då kan du aldrig uppdatera bioset mer. Intel satte ned foten för de som kom med bios till B85 som låste upp överklockning.

 

Chipset stöttar det inte, färdig med det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Det finnes hk med B85 chipset som lar deg klokke "åpne" (K) CPU'er.

Kan hende MSI kortet til trådstarter ikke har den funksjonaliteten.

Ja, men då kan du aldrig uppdatera bioset mer. Intel satte ned foten för de som kom med bios till B85 som låste upp överklockning.

 

Chipset stöttar det inte, färdig med det :)

 

Er dette noe du vet av erfaring, aka eid ett slikt system?

Eller har du lest det samme som meg i diverse fora at Intel ville sette en stopper for OC på "ikke godkjente chipset"?

 

For jeg stusset på det etter å ha anskaffet dette hk'et (som jeg forøvrig ikke er helt fornøyd med).

 

Faktum er at jeg akkurat sjekket OC nå siden det er en god stund siden jeg testet det på denne "serveren" :)

 

Og det funker som bare det, bare at jeg nok en gang får bekreftet at min 4790K er en av mange som bør deliddes.

Den blir styggvarm selv med "puslete" klokk/voltøkning.

:(

 

Edit:

Og jeg har oppdatert Bios.

 

Kanskje ikke være fullt så påståelig neste gang?

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vært mange gode svar her, og tror jeg holder øye med markedet mot sommeren og begrense meg til 4770k evt. En lavt priset 4790k. BIOS gir en del mulighet for overklokking, såfremt OC knappen er aktivert(BIOS v.10.1, har vært fryktløs for BIOS oppdateringer :p ) Tror ikke kjøling er et problem, da jeg kanskje har tatt i litt vel mye fra før..

 

Takk for alle svar^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...