Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

 

 

1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP?

 

2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir?

Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP.

 

Energiregnskap aerob celleånding:

 

1. Fra glykolysen:

2 ATP

2 NADH -> 5 ATP

Sum: 7 ATP

 

2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus):

2 NADH -> 5 ATP

 

3. Fra krebssyklus:

2 ATP

2 FADH2 -> 3 ATP

6 NADH -> 15 ATP

Sum: 20 ATP

 

Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP

Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP

Det er fordi noe av energien brukes til aktiv transport. Likevel skal det være veldig lite som går til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP?

 

2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir?

Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP.

 

Energiregnskap aerob celleånding:

 

1. Fra glykolysen:

2 ATP

2 NADH -> 5 ATP

Sum: 7 ATP

 

2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus):

2 NADH -> 5 ATP

 

3. Fra krebssyklus:

2 ATP

2 FADH2 -> 3 ATP

6 NADH -> 15 ATP

Sum: 20 ATP

 

Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP

Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP

Det er fordi noe av energien brukes til aktiv transport. Likevel skal det være veldig lite som går til det.

 

Hvilken kjemi bok har du?

Ulike bøker opererer gjerne med ulike tall. Den optimale produksjonsmengden, og den produksjonsmengden som skal forekomme i følge teorien er egentlig 38 ATP, men som lysbringer sier blir noe brukt til aktiv transport. Det er også forskjeller mellom prokaryote og eukaryote organisme når det kommer til celleånding. Det er heller ikke slik at teorien stemmer i praksis. 

Jeg vil råde deg å bruke 36 ATP som standard, med mindre du blir fortalt å gjøre annerledes.

Dersom du fortsatt leter etter svar, så står det mye nyttig på Internett som forklarer forskjellen i ATP produksjon, og hvorfor tallet gjerne varierer. 

Lenke til kommentar

 

 

1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP?

 

2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir?

Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP.

 

Energiregnskap aerob celleånding:

 

1. Fra glykolysen:

2 ATP

2 NADH -> 5 ATP

Sum: 7 ATP

 

2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus):

2 NADH -> 5 ATP

 

3. Fra krebssyklus:

2 ATP

2 FADH2 -> 3 ATP

6 NADH -> 15 ATP

Sum: 20 ATP

 

Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP

 

Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP

 

 

Vi har lært at det er 32 ATP som er vanlig å tenke nå, men at det opereres med ulike tall som 30, 36 etc. 

 

Glykolysen: 2NADH og 2ATP(egentlig 4, men 2 brukes)

 

Krebs: Per glukosemolekyl 8 NADH, 2FADH2 og 2 ATP.

 

Mesteparten av ATP dannes i oksidativ fosforylering hvor NADH og FADH2 fra krebs brukes til å danne elektrontransportkjeden og dermed danne ATP.

 

Ca. 28 i Oksidativ fosforylering, 2 i krebs og 2 i glykolysen. 

 

Er det forresten noen som vet når forhåndssensuren pleier å komme? Greit å få sett på fasiten på flervalgsoppgavene ihvertfall. :)

Endret av Fremtidig Med.stud.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP?

 

2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir?

Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP.

 

Energiregnskap aerob celleånding:

 

1. Fra glykolysen:

2 ATP

2 NADH -> 5 ATP

Sum: 7 ATP

 

2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus):

2 NADH -> 5 ATP

 

3. Fra krebssyklus:

2 ATP

2 FADH2 -> 3 ATP

6 NADH -> 15 ATP

Sum: 20 ATP

 

Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP

Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP
Det er fordi noe av energien brukes til aktiv transport. Likevel skal det være veldig lite som går til det.

Hvilken kjemi bok har du?

Ulike bøker opererer gjerne med ulike tall. Den optimale produksjonsmengden, og den produksjonsmengden som skal forekomme i følge teorien er egentlig 38 ATP, men som lysbringer sier blir noe brukt til aktiv transport. Det er også forskjeller mellom prokaryote og eukaryote organisme når det kommer til celleånding. Det er heller ikke slik at teorien stemmer i praksis.

Jeg vil råde deg å bruke 36 ATP som standard, med mindre du blir fortalt å gjøre annerledes.

Dersom du fortsatt leter etter svar, så står det mye nyttig på Internett som forklarer forskjellen i ATP produksjon, og hvorfor tallet gjerne varierer.

Åja! Takk:) da forstår jeg mer:)

Lenke til kommentar

Grunnen til dette er at pyruvat må omdannes til melkesyre, noe som oppnås ved at 2 H - atomer avgis fra NADH + H+ til pyruvat. Slik omdannes NADH til NAD+. 
Du kan også løse oppgaven ved å tenke "hvordan får kroppen kontinuerlig tilførsel av energi under anaerobe forhold?". Under glykolysen så skjer følgende reaksjon: NAD++2e-+2H->NADH, noe som gir kroppen ATP. For at glykolysen skal kunne skje "om igjen" under anaerobe forhold må da NAD+ gjendannes.

 

Håper dette ga mening.

Endret av Erik1221
Lenke til kommentar

Grunnen til dette er at pyruvat må omdannes til melkesyre, noe som oppnås ved at 2 H - atomer avgis fra NADH + H+ til pyruvat. Slik omdannes NADH til NAD+. 

Du kan også løse oppgaven ved å tenke "hvordan får kroppen kontinuerlig tilførsel av energi under anaerobe forhold?". Under glykolysen så skjer følgende reaksjon: NAD++2e-+2H->NADH, noe som gir kroppen ATP. For at glykolysen skal kunne skje "om igjen" under anaerobe forhold må da NAD+ gjendannes.

 

Håper dette ga mening.

Takk! Det ga veldig mening. Stod ikke så mye om dette i boka hvis jeg husker riktig, så husket rett og slett ikke at NADH ble brukt i den prosessen. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...