Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

tannfylling


Anbefalte innlegg

Det er umulig for oss å svare på. Det er mye som spiller inn på hvor lang tid det tar å få fikset. Tror du skal tenke litt mindre på det, og ta det litt som det kommer? Du har allerde fått masse info i denne tråden, og du kan google tannlegeskrekk for å få noen tips. Du vet ikke hva du går til, derfor er det litt skummelt. Men du dør ikke i tannlegestolen, det kan være litt ubehagelig, men etter en liten time er du ferdig. Ikke tenk så masse, du overlever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

..........

tror du jeg får gjort ferdig alt på en time?

 

Jeg tok tre fyllinger på to besøk sist, så jeg vil tippe at (litt avhengig av hvor mye behandlig hvert hull trenger) du nok må påregne to eller tre besøk.

 

Snakk med tannlegen før han starter, og vær ærlig på at du er redd/skremt/bekymret.  Tannlegen lever av at kundene kommer tilbake, og at de blir anbefalt til andre som trenger behandling.  Han har ingen personlig glede av at det kan komme til å gjøre vondt.  Tvert i mot ønsker han at det skal være så greit som mulig.  Fortell hva du er bekymret for, så vil han gjøre sitt beste for at du skal ha det trygt og oppleve det så lite ubehagelig som mulig.

Lenke til kommentar

Noen sa at det tok ca 5 minutter hver fylling. Og hva er forskaling?

Ja. Da sier jeg at man kun trenger ett sting for å sy et kutt.  Det kommer selvsagt helt an på størrelsen på fyllingen. (Og for kuttets del så kommer antall sting an på kuttets lengde.)  Det tar tid å bore/slipe vekk den ødelagte delen. Det tar tid å sette fyllingsmaterialet i hullet, og det tar tid å herde en plastfylling (kompositt).

 

En forskaling er et metallbånd som festes rundt en tann slik at fyllingsmaterialet havner der det skal (om fyllingen går ned på en eller flere sider av tannen).

 

Du får komme tilbake etter tannlegebesøket og fortelle om hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...