Gå til innhold

Problemer med hjemmenettverk (Switch og Router)


Anbefalte innlegg

Hei, har et fiberoppsett på 80/80 fra altibox, hvor jeg har koblet en 8 port switch for å få uttak til alle rommene.

 

Alt fungerte strålande etter installasjon, MEN, ca 1 døgn etter, mistet jeg internett hastigheten, får signal med får en fart på 0.2 mbit ned og normal hastighet opp, prøvd å restarte både router og switch uten sukksess.

 

Noen som har forslag til løsning eller vært borti noe lignende/samme?

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En jensen airlink unmanaged switch som er koblet til Altiboks sin router.

 

Tv, altiboks, pc, xbox og en trådløs routere nede i første etasje koblet til Switchen.

 

Ingenting er konfigurert, bare plug and play.

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar

Jensen ja... Regna med det.. Jensen er og blir SØPPEL!!! Kast den og skaff deg noe ordentlig så er problemet løst!

Virkelig? Hvorfor har jeg ikke hørt noe om detta før? Og det virker da merkelig at den funker i 1 døgn og då tar kveld. Noe underlig.

 

Men skal selvsagt gi det et forsøk! Har emballasje og alt til switchen, så returnerer den bare.

 

Har du en switch til en billig penge og anbefale?

 

Og tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

 

Virkelig? Hvorfor har jeg ikke hørt noe om detta før?

Da må du ha levd under en stein... :innocent:

Har du en switch til en billig penge og anbefale?

Av billige, unmanaged switcher, så skal TP-link og Netgear funke helt greit...

Ja mye mulig, har ikke vært borti nettverks oppsett på årevis ?

 

Så noen andre her inne som skrøt av en Zyxel Switch også!

Lenke til kommentar

De som klager mest på dårlig utstyr, som deg, har Jensen... Det funker nok for folk som har den tregeste linja og sjekker mailen sin 3 ganger i uka... For de fleste andre, så er det ræva! Jensen er ustabilt og upålitelig - som, igjen, du har problemer med...

 

Og for å svare direkte på spørsmålet ditt; det lurer jaggu jeg på å! Er helt ubegripelig!

Endret av ChrisCo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som klager mest på dårlig utstyr, som deg, har Jensen... Det funker nok for folk som har den tregeste linja og sjekker mailen sin 3 ganger i uka... For de fleste andre, så er det ræva! Jensen er ustabilt og upålitelig - som, igjen, du har problemer med...

 

Og for å svare direkte på spørsmålet ditt; det lurer jaggu jeg på å! Er helt ubegripelig!

Det er vel ikke alt man skal forstå seg på nei!?

 

Igjen, takk for kjappe og hjelpsomme svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Generelt sett, så funker det meste greit, med unntak av Jensen. Bare hold deg langt unna alt det står Jensen Scandinavia på.

Kan da vel ikke være så dårlig? Hvordan i huleste har de klart og markedsføre seg i årevis hvis produktene er elendige?

 

Hva skjer om du tar vekk switche og kobler maskinen direkte til routeren?

Lenke til kommentar

 

 

Generelt sett, så funker det meste greit, med unntak av Jensen. Bare hold deg langt unna alt det står Jensen Scandinavia på.

Kan da vel ikke være så dårlig? Hvordan i huleste har de klart og markedsføre seg i årevis hvis produktene er elendige?

Hva skjer om du tar vekk switche og kobler maskinen direkte til routeren?

Da funker alt som det skal.

 

Oppsettet er som følger:

 

- Altiboks router i 3 etasje. (Med 4 potrter)

- Det er trukket ledninger i vegger fra 3 etasje til access points rundt i huset.

- Koblet 8-port switch til til altiboks router deretter 7 enheter til switch og 1 enhet i altiboks router siden jeg manglet en port i switchen.

 

I tillegg til dette så har jeg satt opp en trådløs router på ene accesspointet i stua i første etasje for å ha eget trådløst oppsett med passord osv.

 

Noen åpenbare feil med dette oppsettet?

Det virket uten problemer i ca. 1 døgn.

Lenke til kommentar

 

 

 

Generelt sett, så funker det meste greit, med unntak av Jensen. Bare hold deg langt unna alt det står Jensen Scandinavia på.

Kan da vel ikke være så dårlig? Hvordan i huleste har de klart og markedsføre seg i årevis hvis produktene er elendige?
Hva skjer om du tar vekk switche og kobler maskinen direkte til routeren?

Da funker alt som det skal.

 

Oppsettet er som følger:

 

- Altiboks router i 3 etasje. (Med 4 potrter)

- Det er trukket ledninger i vegger fra 3 etasje til access points rundt i huset.

- Koblet 8-port switch til til altiboks router deretter 7 enheter til switch og 1 enhet i altiboks router siden jeg manglet en port i switchen.

 

I tillegg til dette så har jeg satt opp en trådløs router på ene accesspointet i stua i første etasje for å ha eget trådløst oppsett med passord osv.

 

Noen åpenbare feil med dette oppsettet?

Det virket uten problemer i ca. 1 døgn.

 

Ser du skriver at du har koblet Tv til switch, regner med at det er en dekoder ?

Hvis svaret er ja så trenger du  en switch som har støtte for IGMP snooping/ en router som støtter igmp proxy som denne https://www.komplett.no/product/905399/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg108e-gb-media-switch-altibox#

 

Hvis det er en vanlig switch så vil du få et lite problem med mye multicast problematikk/packet storm

Endret av Thsan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har en hjemmesentral der TV-signalene distribueres i LAN-et uten at det er nødvendig med managed svitsj der det er satt opp VLAN, så kan det være at denne svitsjen ikke er så glad i multicast-trafikk (altså tv-sendingene).

 

Må vel ellers si som andre her: Inntrykket er at Jensen-produktene ofte ikke er noe å rope hurra for. 

Lenke til kommentar

Ett av problemet er at Jensen ikke bygger noe selv, det eneste de gjør er å redesigne utseende i webgrensesnittet for matche det de har.

Ellers så handler de routerne sine fra billigste sort, tenk da altså restvarer fra Belkin og lignende, varer som ofte ikke ISPene selv ville ha brukt.

Og da er du raskt ute å kjører med elendig kapasitet, så får de en del hjelp fra selgere i butikk som vil selge noe med god fortjeneste, noe Jensen ofte kan tilby siden de står svakt med merkevaren sin.

Naturlgvis får de skryt opp i skyene som resultat og selges til de som ikke er oppdatert på nettverk... Så når noen legger litt belastning eller stiller krav til disse, så raser dem sammen som korthus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...