Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp med Historie tolking


Anbefalte innlegg

hei! 

jeg lurte på om det er noen som kan hjelpe meg med å skrive om et avsnitt?

med det mener jeg å skrive det om til litt mer moderne språk. slik vi  snakker i dag.

her er teksten

 

"det er no dinæst at ingen av oss skal taka gods frå andre, og ikkje skal me taka noko med sjølvtekt; dom er kvar mann verd for sitt gods å ha men den som tek frå andre, han skal føra det attende og bøta ein baug med kongen for sjølvteki og sidan søkja sitt etter lovene. Um nokon har bot å krevja av annanmann, og den som skuldra ikkje vil greida (betale) då skal kravsmannen stemna den andre heim kravsmål og vitneførsle og bjorda han bøte-utrekning. Denne pengane skal krevjast 3 gonger som onnor skuld. Vil han då ikkje greida, skal kravsmannen stemna han til tings for ran og for lovløyse. Då skal han dømast utlæg (fredlaus) for søkjaren og for alle i same tinglaget til dess han byd boti på ting eller i folkesamling og har (penga) til å greida der"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dinest tror jeg betyr dernest  I tilfelle; Dernest er det at ingen av oss skal ta andres gods, og ikke skal vi ta noe med selvtekt (på eget initiativ?). Dom (kan bety vesen, væremåte eller domsavgjørelse), er hver mann verdt å ha for sine eiendeler, men den som tar fra andre, han skal bringe det tilbake og bøte en baug (betalingsmiddel), til kongen for selvtekten og siden søke sitt etter lovene. Om noen venter på en bot fra sin neste, og skyldneren ikke vil gjøre opp, da skal innkreveren stevne den andre med krav og vitneførsel, og regne ut en bot. Disse pengene skal innkreves 3 ganger som annen skyld. Vil han da ikke gjøre opp, skal innkreveren stevne ham til tings (retten) for ran og lovløshet. Da skal han dømmes fredløs for saksøkeren og for alle i samme tingsområdet inntil han tilbyr boten på tinget eller i samfunnet og har nok til å gjøre opp der.

 

Om baug står det på wikipedia: Baug ble i tidligere tider brukt om ringformede ting og gjerne satt i forbindelse med fordums betalingsmidler i gull og sølv, som gjerne var formet som ringer eller spiraler som ble brutt av (såkalte baugabrot) og brukt som betalingsmiddel. Man kan derfor også kalle baug en tidlig form for penger.

 

Fant ikke noe om ordet "bjorda", men det kan muligens ligne litt på byrde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...