Gå til innhold

IKT til ingeniør


Anbefalte innlegg

hei, jeg lurte på en ting

 

er det lurt å ta IKT-servicefag til høsten også ut i lære derretter påbygg slik at jeg liksom får fagbrev og generell studiekompentanse. kan også ta R2 og fy1 iløpet av min læretid.

 

vil det liksom være en fordel for min fremtid? eller er det bare like greit å ha generell studiekompentanse med R2 og fy1?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sto med samme valget som deg for mange år siden, jeg gikk rett fra IKT-servicefag til påbygg for så å studere.

 

Hadde jeg kunne velge igjen ville jeg gått ut i lære etter VG2, for så å se på mulighetene. Kanskje du liker deg så godt i arbeid at du velger å jobbe en stund? Da kan du søke deg inn på høyere utdanning uten å ha studiekomptanse, les mer om det her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/

Lenke til kommentar

Sto med samme valget som deg for mange år siden, jeg gikk rett fra IKT-servicefag til påbygg for så å studere.

 

Hadde jeg kunne velge igjen ville jeg gått ut i lære etter VG2, for så å se på mulighetene. Kanskje du liker deg så godt i arbeid at du velger å jobbe en stund? Da kan du søke deg inn på høyere utdanning uten å ha studiekomptanse, les mer om det her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/

Lenke til kommentar

Vil liksom sikkert ende opp med å bli ingeniør.. så kanskje om jeg tar Forkurs Elns.. fordelen med IKT-servicefag er at jeg kan ta forkurs etter vg2 og det er ganske greit for meg siden jeg ligger et år etter mine venner.. og kan sikkert gå ut i lære og, som blir min "pause" tid før jeg setter meg på skolebenken igjen

Lenke til kommentar

Gå IKT om det interesserer deg, og du har lyst til å gå en litt mer praktisk vei. Når du søker en jobb som ingeniør i 20-årene en gang, så er det ingen som kommer til å ansette deg basert på hvorvidt du gikk IKT eller studiespesialisering. De kommer til å være opptatt av karakterene dine fra ingeniørstudiet, eventuelle verv/deltidsjobber ved siden av studiet, og hvor god du er til å snakke for deg.

 

Edit: IKT kan riktignok føre til at du får en mer spennende (deltids)jobb ved siden av ingeniørstudiene dine da. Og får du en god referanse derfra, så kan du jo bruke det når du søker jobb etter endt ingeniørutdannelse. Utover det ser jeg ingen spesielle fordeler ved å gå IKT, da det er veldig mye mer praktisk fokusert enn det du vil være borti i ingeniørstudier.

 

og det er ganske greit for meg siden jeg ligger et år etter mine venner

Hadde ikke tenkt så mye på det, og jeg ville definitivt ikke planlagt etter det. Når du starter på et nytt studie så er det på mange måter en fordel å ikke kjenne så mange, da en danner mye raskere nye vennskap når en er alene i en slik situasjon, enn om du henger med folk du kjenner fra før av.

 

I tiden etter videregående så utvikler en seg veldig fort også. Og de fleste jeg vet om henger i ganske liten grad med vennene sine fra videregående 5-10 år etter, men mest med de en ble kjent med gjennom studier, osv.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Gå IKT om det interesserer deg, og du har lyst til å gå en litt mer praktisk vei. Når du søker en jobb som ingeniør i 20-årene en gang, så er det ingen som kommer til å ansette deg basert på hvorvidt du gikk IKT eller studiespesialisering. De kommer til å være opptatt av karakterene dine fra ingeniørstudiet, eventuelle verv/deltidsjobber ved siden av studiet, og hvor god du er til å snakke for deg.

 

Edit: IKT kan riktignok føre til at du får en mer spennende (deltids)jobb ved siden av ingeniørstudiene dine da. Og får du en god referanse derfra, så kan du jo bruke det når du søker jobb etter endt ingeniørutdannelse. Utover det ser jeg ingen spesielle fordeler ved å gå IKT, da det er veldig mye mer praktisk fokusert enn det du vil være borti i ingeniørstudier.

 

 

og det er ganske greit for meg siden jeg ligger et år etter mine venner

Hadde ikke tenkt så mye på det, og jeg ville definitivt ikke planlagt etter det. Når du starter på et nytt studie så er det på mange måter en fordel å ikke kjenne så mange, da en danner mye raskere nye vennskap når en er alene i en slik situasjon, enn om du henger med folk du kjenner fra før av.

 

I tiden etter videregående så utvikler en seg veldig fort også. Og de fleste jeg vet om henger i ganske liten grad med vennene sine fra videregående 5-10 år etter, men mest med de en ble kjent med gjennom studier, osv.

 

 

 

 

Nei ikke at jeg tenker så mye på det liksom. Var bare en tanke jeg kom på.. er egentlig ganske skolelei, så vil på en måte ut i jobb, men vil by the end of the day, kunne bli dataingeniør. Om du skjønner.

 

Så da tenkte jeg IKT-servicefag, siden IKT er jo informasjonskomunikasjons teknologi.. så da kan jeg gjøre noe som interesserer meg, og noe som jeg kan krysse fra studespesialisering.. om jeg feks kunne ha hoppet inn 2.klasse TAF-Tip til neste år så gjør jeg heller det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...