Gå til innhold

Slik vil Ruter ta kontroll over mobiltelefonen din


Anbefalte innlegg

 

Hva med å gjøre appen tilgjengelig for alle smarttelefoner før du legger til slike ting. Ruter valgte å stoppe videreutvikling av appen til Windows Phone fordi det var for dyrt i forhold til antall brukere, men videreutvikle "unødvendige" funksjoner det har man penger til. Utrolig!!!

 

Windows Phone / Windows 10 Mobile har vel droppet under 1% markedsandel nå og Microsoft selv ser jo ikke ut til å satse på plattformen. Er vel ikke så fryktelig rart at Ruter velger å nedprioritere denne appen?

 

Hva med NSB? Har de app til Windows Phone? Selv bruker jeg NSB-appen for mine Ruterbilletter da jeg finner appen langt bedre.

Det er riktig at markedsandelen er lav, og nei, det er ikke fryktelig rart at Ruter ikke prioriterer plattformen.

 

NSB har app til Windows 10m i alle fall.

 

Når det gjelder hvorvidt MS satser på plattformen eller ikke så er det en annen sak. MS satser så absolutt på W10 og mobile devicer, inklusive mobil. Det er flere partnere som har Windows mobiler i pressa, HP viste en tidlig versjon av en ny Elite X3 på MWC nå nylig. Dette vil du så klart ikke lese noe om på TEK og TU, men det er en annen sak.

 

Jeg har skrevet langt om dette her på forumene før, men i korte trekk er det ikke noe poeng i at MS henvender seg til utviklere med fullt fokus på mobiler der de er så små. De fokuserer på PC og spesielt Tablets der MS og W10 (ikke bare surface) nå er veldig store. "Alle" slipper 2 in 1 devicer nå, og markedet vil eksplodere om utviklingen fortsetter. Folk er vant med en store, de bruker nettbrett, og det vil være like aktuelt med apper på tableter som på nettbrett. Ved å få på plass UWP utviklere til tablets vil også apper til mobiler etter hvert bli mer aktuelt da det i praksis vil være samme app som skalerer. Skaleringen er innebygget i UWP og krever ikke noe særlig ekstra av utvikler.

 

Det MS selv gjør, sansynligvis, er å trappe ned W10 mobile når de lanserer W10 for ARM og CShell for Windows. W10 for ARM er full windows for ARM, og CShell er siste biten i puslespillet for konseptet en Windows over alt. Altså, W10 mobile har samme OneCore som W10, og de deler UWP appene. Med CShell har de nå samme shell også. W10 for ARM med CShell som kjører på en mobil vil da se ut som W10m, om jeg har tolket det som kommer riktig. Dermed vil heller aldri utviklingen av W10 mobile OS aldri dø, for det er samme OS. De spiller forøvrig Win32 emulering på SnapDragon 835 eller nyere som i praksis betyr at en W10 mobil med continuum kan kjøre Photoshop på en 27" skjerm med tastatur og mus, bare som et eksempel da dette er hva MS har demonstrert allerede.

 

Etter hvert som de får flere solide UWP applikasjoner, så vil det også blir mer aktuelt for MS å snakke om fysiske mobile devicer. Først mot bedrifter, og etter hvert som Snap Chat ikke lenger er like viktig, mot forbrukermarkedet. De fleste andre utviklere vil se på plattformen om kundepotensialet finnes.

 

Og for ikke å starte diskusjonen, om MS lykkes eller ikke gjenstår å se. Jeg skriver kun hva MS holder på med, og at de satser på Windows på mobil fremdeles.

 

Men dette var en avsporing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva med å gjøre appen tilgjengelig for alle smarttelefoner før du legger til slike ting. Ruter valgte å stoppe videreutvikling av appen til Windows Phone fordi det var for dyrt i forhold til antall brukere, men videreutvikle "unødvendige" funksjoner det har man penger til. Utrolig!!!

 

Windows Phone / Windows 10 Mobile har vel droppet under 1% markedsandel nå og Microsoft selv ser jo ikke ut til å satse på plattformen. Er vel ikke så fryktelig rart at Ruter velger å nedprioritere denne appen?

 

Hva med NSB? Har de app til Windows Phone? Selv bruker jeg NSB-appen for mine Ruterbilletter da jeg finner appen langt bedre.

Feilinformert. MS har ikke, og vil ikke med det første i alle fall, sluttet å supportere W10M. Snarere tvert i mot. W10M er i samme rute som W10 i forhold til neste update. Det handler ikke så mye om markedsandeler, men om virksomheten til Ruter. De er en offentlig tilbyder og bør tilby likeverdig tilbud til alle. Økonomi blir sekundært. (ikke uten betydning) Når da Ruter bruker mye penger på å utvikle ting som man strengt tatt ikke trenger og man vet ikke om det gir noen nytte i det hele tatt kan man vel forvente at penger brukes til å vedlikeholde denne appen før man skaper et nytt behov.

Joda, NSB appen funker. Til og med linken til Ruter. Makan til dustete Ruter skal man lete lenge etter!!!

Lenke til kommentar

Men nå må de jo se å få sparka han der Reitan-fyren. Dette viser jo bare hvor lite bakkekontakt man får av å tjene nesten 2 mill i året på noe som burde ha vært en organisasjon som gikk i pluss. Hva faen skjer her sånn? Hvorfor skal det være greit å gi samfunnskritiske oppgaver til blautfeite 50+-åringer som ikke aner hva de snakker om? Når ble det greit å ha det sånn at vi skal ta blautfeite rikinger som beslutningstakere over ting som angår alle andre grupper enn blautfeite rikinger? Hva med å heller bruke ruter-appen til å samle informasjon om hvor folk reiser, når de reiser og hvorfor? Det er snakk om en liten justering av eksisterende software - som de fleste ville ha vært med på - for å gi ruter gratis data. Ruter går konsekvent mot brukerene - de neglisjerer brukerundersøkelsene og har sin egne arrogante agenda. Med den medvinden de nå er i - på tross av sin adferd som organisasjon - så burde de omfavnet tilbakemeldinger og statistikk isteden for å sitte å drømme opp drakoniske, kjipe, tiltak som bare understeker Ruters manglende verdighet. Kast ham over bord og la oss få inn noen som har greie på ting. Ruter er alt for viktig for å la en blautfeit riking sitte og finne på piss. Det vi trenger er et transportselskap som ønsker å gå i pluss - få ned prisene og la ballen virkelig begynne å rulle. Det eneste ruter trenger å gjøre for å utgjøre en forskjell er å utgjøre en forskjell - men det handler om bøkene og hvordan de gjør business - når New York klarer å servere 12-kroners T-baneturer - og gå i pluss - så skal faen meg Oslo klare det samme. Det er ingen menneskerett å ha millionlønn - men det er viktig å ha ledere som er der fordi de er kompetente og tenker fremover og evidensbasert. 50-tallsprinsippet med at rike, blaute tullinger har rett fordi de har rett - det er vi ferdige med for lenge siden - ihvertfall når vi ser hvor mye de klarer å føkke opp. Kast ham over bord og jobb videre med det dere skal gjør, Ruter. Vi heier på dere - sammen kan vi forhindre at politikerne bruker milliarder av våre skattepenger på nye veier - om alle står alene så er det Reitan og hans like så tjener seg rike.

 

Har du tatt for mye Møllers Tran... ?

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å gjøre appen tilgjengelig for alle smarttelefoner før du legger til slike ting. Ruter valgte å stoppe videreutvikling av appen til Windows Phone fordi det var for dyrt i forhold til antall brukere, men videreutvikle "unødvendige" funksjoner det har man penger til. Utrolig!!!

 

Windows Phone / Windows 10 Mobile har vel droppet under 1% markedsandel nå og Microsoft selv ser jo ikke ut til å satse på plattformen. Er vel ikke så fryktelig rart at Ruter velger å nedprioritere denne appen?

 

Hva med NSB? Har de app til Windows Phone? Selv bruker jeg NSB-appen for mine Ruterbilletter da jeg finner appen langt bedre.

Det er riktig at markedsandelen er lav, og nei, det er ikke fryktelig rart at Ruter ikke prioriterer plattformen.

 

NSB har app til Windows 10m i alle fall.

 

Når det gjelder hvorvidt MS satser på plattformen eller ikke så er det en annen sak. MS satser så absolutt på W10 og mobile devicer, inklusive mobil. Det er flere partnere som har Windows mobiler i pressa, HP viste en tidlig versjon av en ny Elite X3 på MWC nå nylig. Dette vil du så klart ikke lese noe om på TEK og TU, men det er en annen sak.

 

Jeg har skrevet langt om dette her på forumene før, men i korte trekk er det ikke noe poeng i at MS henvender seg til utviklere med fullt fokus på mobiler der de er så små. De fokuserer på PC og spesielt Tablets der MS og W10 (ikke bare surface) nå er veldig store. "Alle" slipper 2 in 1 devicer nå, og markedet vil eksplodere om utviklingen fortsetter. Folk er vant med en store, de bruker nettbrett, og det vil være like aktuelt med apper på tableter som på nettbrett. Ved å få på plass UWP utviklere til tablets vil også apper til mobiler etter hvert bli mer aktuelt da det i praksis vil være samme app som skalerer. Skaleringen er innebygget i UWP og krever ikke noe særlig ekstra av utvikler.

 

Det MS selv gjør, sansynligvis, er å trappe ned W10 mobile når de lanserer W10 for ARM og CShell for Windows. W10 for ARM er full windows for ARM, og CShell er siste biten i puslespillet for konseptet en Windows over alt. Altså, W10 mobile har samme OneCore som W10, og de deler UWP appene. Med CShell har de nå samme shell også. W10 for ARM med CShell som kjører på en mobil vil da se ut som W10m, om jeg har tolket det som kommer riktig. Dermed vil heller aldri utviklingen av W10 mobile OS aldri dø, for det er samme OS. De spiller forøvrig Win32 emulering på SnapDragon 835 eller nyere som i praksis betyr at en W10 mobil med continuum kan kjøre Photoshop på en 27" skjerm med tastatur og mus, bare som et eksempel da dette er hva MS har demonstrert allerede.

 

Etter hvert som de får flere solide UWP applikasjoner, så vil det også blir mer aktuelt for MS å snakke om fysiske mobile devicer. Først mot bedrifter, og etter hvert som Snap Chat ikke lenger er like viktig, mot forbrukermarkedet. De fleste andre utviklere vil se på plattformen om kundepotensialet finnes.

 

Og for ikke å starte diskusjonen, om MS lykkes eller ikke gjenstår å se. Jeg skriver kun hva MS holder på med, og at de satser på Windows på mobil fremdeles.

 

Men dette var en avsporing.

Avsporing, ja det var det. Jeg er enig i mye av det du skriver, men det er uvesentlig her. Men W10M telefoner av et eller annet slag kommer til å fortsette. Uansett, jeg mener at Ruter som en offentlig tilbyder bør fortsette å vedlikeholde appen for W10M. Å nå ut til et størst mulig publikum har fortrinnrett fremfor noe vyer om noe som kanskje kan være kult for noen. Utvikling av funksjonalitet som nevnt over koster mye mer enn at appen blir vedlikeholdt.

Når det er sagt, bør Ruter heller satse på løsninger som når et enda bredere publikum. App greia som vi ser i dag er kanskje ikke løsningen. Den treffer ikke alle uansett. Folk på gjennomreise, turister og ikke minst reisende uten smarttelefon. Ruter, tenk "uten for boksen" App løser ikke alt.

Lenke til kommentar

Har du tatt for mye Møllers Tran... ?

 

Så du mener at det å kritisere lederen for ruter - som tjener mere enn statsministeren og konsernsjefen i statoil - ikke er relevant fordi at ... man har for mange hjerneceller etter å ha spist for mye omega3 - det er et innlegg i en debatt? Hvorfor i alle dager skal vi drive å diskutere ting som kommer fra folk som åpenbart ikke er kvalifiserte til jobben de har? Hva er det med samfunnsstrukturen vår som har svikta når dette her er "greit" mens "andre ting" ikke er det? Håpløse ledere med feil bakgrunn og totalt manglende kompetanse - det er vel ikke så vanskelig å se for seg - og ikke minst at man prioriterer basert på disse folkas totale mangel for forståelse - dette er ikke unikt eller spesielt - at vi sitter her og diskuterer operativsystemer og anna bullshit derimot - når problemet stirrer oss dypt inn i øynene - DET er spesielt. Fuck the "power" - få inn den rette kompetansen på toppen - så skal vi se at det blir endring! Det er så jævlig mye møkk i maktstrukturene våre - og dette er prima eksempel - her har vi inkompetanse som vi faen ikke har demokratisk kontroll over - selv om det er i ALLES interesse at dette her funker. Få drittsekken ut og få inn friskt blod som ønsker å få dette her til å spille på egenhånd - detta her ække vanskelig - men det fordrer at man tar grep og ikke bare *leker* sjef.

Lenke til kommentar

Ruter burde heller konsentrere seg om å implementere pushvarsling i de appene de allerede har. Kunder kunne for. eksempel abonnere på pushvarsling i RuterBillett på utvalgte linjer i utvalgte tidsperioder. Forsinkelser varsles riktignok med "flagg" i RuterReise, men når jeg tar en fast bane hver dag, så sjekker jeg jo aldri Reiseappen før jeg drar på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...