Gå til innhold

Partition Magic- flytte boot image fra en disk til en annen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har en rask disk og en treg disk.

Boot (winXP home edition) skjer fra den trege, installert der fra leverandør...

 

Det jeg nå må gjøre er vel å flytte data mellom diskene slik at jeg får flyttet boot partisjonen til den raske disken.

 

Men

a) Er dette mulig

B) Hva skjer når den raske disken nå er F: drive og den trege er c: drive? Jeg VIL boote fra C:

c) Må en fysisk flytte diskene på kabelen, eller må en endre på master/slave?

 

Som dere ser så sliter jeg litt, men dette hjelper dere meg med, her god erfaring fra dere tidligere!

 

LOA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror det, er bare å kopiere patisjonen i pm.

sette den som master. og starte opp.

" muligens du må bruke fdisk for å sette den som aktiv."

men det skall gå ant å bare kopiere den til F:

slette c:

men da er det 5-6 filer som må ligge på c: husker ikke hva det heter boot.ini og noen andre se etter på microsoft angående botbar nt4.0 disk ellert spør på forumet.

vis du koppierer den til f: for å starte den derfra må du forandre boot.ini.

 

 

_________________

Just admit your a Freak :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: destro på 2002-02-28 09:54 ]

Lenke til kommentar

Så lenge du tar å koppierer C: til F:

OG setter den som master og tar ut C: slikk att barre den raske Hd er i.

Da er det ikke noe som kan gå galt vis det ikke virker.

vis du har både c: og F: i sam tidlig etter kopiering så må du bruke Fdisk for å sette den aktiv igjen.

Den andre måten trenger du ikke å gjøre noe med c: før det virker.

bare å forandre boot.ini og den fila er det bare å ta bakkup av.

Da er det ikke noe som kan gå galt men du må vera sikker på at det er F: som starter,

og ikke C: før du sletter alt untat rotta på C: da da mener jeg at det skall gå.:smile:

 

_________________

Just admit your a Freak :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-02-28 10:54 ]

Lenke til kommentar

Det vil ikke fungere å bare kopiere fra en partisjon til en annen. Man må benytte PM eller Ghost som også kopierer MBR (Master Boot Record). Dette fordi at i MBR ligger "adressen" til hvor oppstartsfilene ligger.

Det finnes også gratis 3d parts programvare som lar deg ta kopi av MBR og legge den inn på andre disker.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har brukt programmet Drive Image for slik flytting av partisjoner. Jeg synes programmet er enkelt og greit å bruke. Symantec Ghost er også et lignende og godt program. På grunn av at jeg kan best drive image vil jeg derfor beskrive fremgangsmåten i Drive Image så godt jeg kan.

 

1. Instaler Drive Image og lag boot disketter til Drive Image.

2. Slå av PC'en og konfigurer den gamle harddisken som slave, og den nye som slave.

2. Boot opp maskinen med Drive Image boot diskettene og velg "Disk to Disk" alternativet.

3. Følg veiviseren og velg den gamle disken som source partition og den nye som destination partition. Det med om den skal tilpasse automatisk er opp til deg.

 

Lykke til med ny harddisk.

 

PS! Hvis du har problemer med å finne programmet. kan jeg maile det til deg. Gi meg en privat beskjed på forumet med mail adressen din og jeg sender det til deg.

Lenke til kommentar

For å få til det du ønsker, er jeg rimelig sikker på at du må bruke program som "Ghost", "drive image" eller tilsvarende.

Jeg har brukt ghost til denne oppgaven, og det fungerer utmerket. Inne i Ghosthar du valgene:

- local partition --> partition

- local partition --> disk

- local disk --> partition

- local disk --> disk

 

Disse valgene skulle dekke det oppsettet du har på maskinen din.

 

Etter at du har kopiert partisjonen/disken, må du bytte om diskene slik at din "nye" hoveddisk blir primærdisken. Dette er enklest å gjøre med å sette denne som master på IDE1.

 

Dersom jeg ikke tar feil, finnes det en "trial" utgave av Ghost som du kan bruke til denne oppgaven. Jeg har dessverre ikkel inken til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...