Gå til innhold

Web redigeringsprogram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bestemt meg for å lage en nettside. Domenet er på plass (Domeneshop) og etter litt googling fant jeg ut at SeaMonkey (SeaMonkey all-in-one internet application suite) var godt likt av mange. Hvilket program vil du anbefale?

 

bluegriffon og google web designer er vel de beste gratis alternativene til dreamweaver og er gratis begge, men dreamweaver er det jeg har brukt i alle år og er det jeg har holdt meg til så kan ikke så mye om dem.

 

google web designer er mer for html5 og grafikk (sånn jeg har skjønt det) ... dvs reklame, pynteting etc men kan og brukes til å lage en hel webside.

 

bluegriffon er nok det du bør satse på, det er mye enklere enn seamonkey (som egentlig er lite annet enn en teksteditor) .. bluegriffon gir deg mye bedre oversikt over hvordan nettsiden blir seende ut og du trenger ikke kunne så mye kode.

 

ja og her er linken:

 

http://bluegriffon.org/

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har bestemt meg for å lage en nettside. Domenet er på plass (Domeneshop) og etter litt googling fant jeg ut at SeaMonkey (SeaMonkey all-in-one internet application suite) var godt likt av mange. Hvilket program vil du anbefale?

 

bluegriffon og google web designer er vel de beste gratis alternativene til dreamweaver og er gratis begge, men dreamweaver er det jeg har brukt i alle år og er det jeg har holdt meg til så kan ikke så mye om dem.

 

google web designer er mer for html5 og grafikk (sånn jeg har skjønt det) ... dvs reklame, pynteting etc men kan og brukes til å lage en hel webside.

 

bluegriffon er nok det du bør satse på, det er mye enklere enn seamonkey (som egentlig er lite annet enn en teksteditor) .. bluegriffon gir deg mye bedre oversikt over hvordan nettsiden blir seende ut og du trenger ikke kunne så mye kode.

 

ja og her er linken:

 

http://bluegriffon.org/

 

Google web designer hørtes spennende ut da det går an å lage litt grafikk osv. Jeg tenkte å lage noe i samme stil som sol.no eller noe i den duren, men det er kanskje å gape over for mye .

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har bestemt meg for å lage en nettside. Domenet er på plass (Domeneshop) og etter litt googling fant jeg ut at SeaMonkey (SeaMonkey all-in-one internet application suite) var godt likt av mange. Hvilket program vil du anbefale?

 

bluegriffon og google web designer er vel de beste gratis alternativene til dreamweaver og er gratis begge, men dreamweaver er det jeg har brukt i alle år og er det jeg har holdt meg til så kan ikke så mye om dem.

 

google web designer er mer for html5 og grafikk (sånn jeg har skjønt det) ... dvs reklame, pynteting etc men kan og brukes til å lage en hel webside.

 

bluegriffon er nok det du bør satse på, det er mye enklere enn seamonkey (som egentlig er lite annet enn en teksteditor) .. bluegriffon gir deg mye bedre oversikt over hvordan nettsiden blir seende ut og du trenger ikke kunne så mye kode.

 

ja og her er linken:

 

http://bluegriffon.org/

 

Google web designer hørtes spennende ut da det går an å lage litt grafikk osv. Jeg tenkte å lage noe i samme stil som sol.no eller noe i den duren, men det er kanskje å gape over for mye .

 

 

det er ikke noe "gimp", det er mer til reklamebannere med animasjon o.l. hvis du planlegger noe ala sol.no satser du friskt... start med en vanlig nettside. Søkemotorer, forum med diverse script etc er mye styr, det enkleste er å bare lage en html side og linke i menyen til ett forum, evt ta ibruk et eksisterende gratis forum-oppsett eller en blogg, det meste du trenger for å starte opp sånt er jo gratis, hvis det ikke er noe mere avansert som f.eks nettbutikk, men der og har du ferdige oppsett.

 

det å sitte og kode html o.l i dag er ganske sært og stort sett noe bedrifter ala sol.no, clas ohlson, ikea osv ansetter folk til, privat så bruker folk ferdige nettsider hvor de bare putter inn forskjellige bilder, bakgrunner og skrift, f.eks på en blogg.

 

men skal du kaste deg ut på et egendesignet prosjekt mht nettside, så er det nok mest bluegriffin som er interessant for deg. Google web designer kan jeg ikke, men en video om åssen du lager webside i det finner du her:

 

 

men du får neppe til å lage søkemotor osv i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Google web designer hørtes spennende ut da det går an å lage litt grafikk osv. Jeg tenkte å lage noe i samme stil som sol.no eller noe i den duren, men det er kanskje å gape over for mye .

 

 

html-koden for siden(e) må du gjerne skrive selv i en editor eller bruke et wysiwyg-verktøy a'la de som har vært nevnt her. Men du trenger også å programmere litt, javascript eller typescript i browseren og java/php/python/ruby el. på serveren + sql seff.

 

dette kan du fint sette deg inn i hvis du går gjennom noen bra tutorials på nettet, men start med noe MYE enklere enn sol.no. 

Lenke til kommentar

Hmm, dette begynner å virke komplisert. Tror kanskje det er lurt å kjøpe tjenesten av folk som vet hva de steller med.

 

 

 
Det folk mange ganger mener når de sier de vil ha en side "som finn.no" eller "som sol.no" er at disse har vært utviklet 
over mange år, med store ressurser, og har en masse funksjonalitet som en som bare skal ha "en nettside" verken har tenkt på eller trenger, mens "som ditt" og "som datt" egentlig bare betyr "skal ligne på utseendemessig". Foreslår at før du går til noen som tar 1500kr pr. time du trenger til å tenke deg om heller lister opp de funksjonen du faktisk ser for deg at nettsiden din skal ha, så er det sikkert noen som vil være med å hjelpe med å grave i riktig retning. SÅ kan du avgjøre om det er noe du vil prøve å lage selv, eller om du vil leie inn noen. 
Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...