Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Klonet ssd med Acronis True Image - blåskjerm


Anbefalte innlegg

start->kjør->sysprep

 

Kjør den før du kloner så vil windows selv finne ut hva som er nytt under neste oppstart og ikke laste drivere som ikke trenges lengre og vil sjekke om det er ny maskinvare og så installere drivere under oppstart.

 

Beste måten å unngå blåskjem hvis du skal bytte ut viktige komponenter i pcen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig nærme å installere windows på nytt i ny ssd....

MEN, hørte fra en kollega her at kanskje det er noe feil med den nye disken? Og at det vil være en risk å bruke den?

Kanskje reklamere, sende tilbake og få en ny?

Jeg hadde også problemer med ny disk og arconis, fikk derimot boota... men skjermen blinka og var uresponsiv. Blei tilbake til gammel OS disk. og ny ssd ble brukt kun til spill :D

Lenke til kommentar

 

Når jeg ser på diskbehandling nå, står gammel ssd  som OK (Oppstart, Krasjdump, Primærstasjon). Mens ny ssd står med OK (aktiv, primærstasjon) 

Kan det bety noe?

Tror det er OK, men hvis du kan legge ut et bilde fra Diskbehandling kan vi sjekke og kommentere.

 

post-261427-0-21841400-1488217332_thumb.png

Lenke til kommentar

Der kan vi se at Disk0 er en kopi av Disk2. Men kloningen er ikke riktig gjennomført, den nye plassen er tildelt Gjenopprettingspartisjonen. 

 

Dog er det et større problem at Disk1 er System. Dvs det er den som booter fra BIOS, og det er nok derfor du får blåskjerm når den ikke finner Windows.

Dette er et vanlig problem som oppstår når man installerer Windows på nytt uten å koble fra den gamle disken. Kanskje da første SSD ble installert?

Lenke til kommentar

Der kan vi se at Disk0 er en kopi av Disk2. Men kloningen er ikke riktig gjennomført, den nye plassen er tildelt Gjenopprettingspartisjonen. 

 

Dog er det et større problem at Disk1 er System. Dvs det er den som booter fra BIOS, og det er nok derfor du får blåskjerm når den ikke finner Windows.

Dette er et vanlig problem som oppstår når man installerer Windows på nytt uten å koble fra den gamle disken. Kanskje da første SSD ble installert?

Noen tanker på hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar

Når jeg kloner, så må jeg markere at alle partisjoner skal være med, slik som dette:

022017disk2.jpg

 

Men jeg vet jo ikke om de programmene du bruker gir deg samme mulighet. Det er i alle fall viktig å få med seg den lille systempartisjonen.

Og etter jeg har klonet. Avslutter jeg maskinen, tar ut gammel ssd og starter fra ny?

Lenke til kommentar

Ja det er veien å gå. Husk å sett ny SSD i kabelen til gammel SSD også

brukte samme program som du viste og gjorde som du sa. samme feilen. lurer på om jeg prøver å sende tilbake disken og få en ny... hvis samme feilen igjen, tror jeg jeg gjør som du sa og installerer win på nytt i ny ssd.

Legger ved blåskjermen:

post-261427-0-83063100-1488221006_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Litt til og fra forumet i kveld, men for å utdype:

Hvis du kobler fra SSD'ene og bare har HDD tilkoblet vil du se at du får samme blåskjerm.

Hvis du bare har SSD tilkoblet vil du få en annen feil, da BIOS ikke finner noe å boote fra.

Ved å kjøre Startup Repair skal du kunne kjøre Windows med bare SSD tilkoblet.

Lenke til kommentar

Litt til og fra forumet i kveld, men for å utdype:

Hvis du kobler fra SSD'ene og bare har HDD tilkoblet vil du se at du får samme blåskjerm.

Hvis du bare har SSD tilkoblet vil du få en annen feil, da BIOS ikke finner noe å boote fra.

Ved å kjøre Startup Repair skal du kunne kjøre Windows med bare SSD tilkoblet.

Jeg er redd jeg er amatør og trenger en "oppskrift" jeg kan forstå og følge.

Tror du det er mulig?

Lenke til kommentar

Kan bare vise til det store nettet, det er haugevis av beskrivelser der ute. Søk på Startup Repair.

https://www.tenforums.com/tutorials/2294-advanced-startup-options-boot-windows-10-a.html

 

Du må boote fra CD/DVD eller USB. Kan lages fra en fungerende Windows, eller hvis du har orginal installasjonsplate bruker du den.

Du må koble fra alle diskene untatt SSDen.

Prosedyren må kjøres to ganger. Så skal du kunne boote fra SSD'en.

Lenke til kommentar

Kan bare vise til det store nettet, det er haugevis av beskrivelser der ute. Søk på Startup Repair.

https://www.tenforums.com/tutorials/2294-advanced-startup-options-boot-windows-10-a.html

 

Du må boote fra CD/DVD eller USB. Kan lages fra en fungerende Windows, eller hvis du har orginal installasjonsplate bruker du den.

Du må koble fra alle diskene untatt SSDen.

Prosedyren må kjøres to ganger. Så skal du kunne boote fra SSD'en.

Ok. Men, skjønner ikke helt hvordan jeg lager en usb å boote fra?

Er det den nye ssd disken som skal bli igjen? 

Skal den være en "kloneversjon"?

Endret av eivtho
Lenke til kommentar

Hei alle!

Da har jeg fått hjelp til å foreta en clean install og ryddet litt.

Trolig var problemet at noe av "system-tingene" hadde lagt seg på HDD og dermed tulla med oppstarten - som vel Hårek var inne på?

 

Uansett er ting i orden nå og jeg er glad!

 

Tusen takk for alle innspill og engasjement

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...