Gå til innhold

CV90-oppdraget ble et eventyr for Levanger-fabrikken. Her lages de aller siste panservognene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruker man ordet TANKS i et teknisk magasin? Dette er ikke VG!

Jeg føler med deg.

Dette har blitt mer enn "Tabloidisk Ukeblad" enn et godt Teknisk Ukeblad. De har mistet, den tekniske delen av den.

Er vell få artikler som bærer preg av gravejournalistikk arbeid og godt innsikt(av den tekniskeart). Journalisten bør og så ha teknisk bakgrunn, så slipper vi VG overskrifter og innhold.

 

bare se helt øverst på nettsiden. der står det: tu, digi.no(en forbruker elektronikk nyhetside), tek.no(en forbruker elektronikk nyhetside), inside telecom(telecom nyheter av "vg"-kavitet), gamer(spill nyhets side(at det elle tatt med er, sykt)),disjusjon(et forumside).

Er ikke mye som gjengspiller et TEKNISK Ukeblad. 

Endret av TU-leser
Lenke til kommentar

Det reageres her på bruken av ordet tanks. Nå er vel det norske ordet for tanks stridsvogn. Og en CV-90 er også en stormpanservogn. Så å bruke ordet stormpanservogn er kanskje bedre bruk av norsk. Blir det hektet på en Remote Weapon Station på disse stormpanservognene? Ja, jeg har ikke norsk ord for RWS. Fjernvåpenstasjon?

Lenke til kommentar

Ordet "kampvogn" forekommer flere steder i artikkelen. Kan ikke si jeg har hørt ordet før, men det er jo ganske beskrivende. Googler jeg "kampvogn" så får jeg masse danske treff. Bruker danskene kampvogn slik vi bruker stridsvogn?

Ser det ofte reageres på ordet tanks, men det er vel ikke verre enn andre importord vi sprer om oss med. Drifting av server, f.eks. Hva drifter du med? Jeg drifter en butikk.

Lenke til kommentar

Det reageres her på bruken av ordet tanks. Nå er vel det norske ordet for tanks stridsvogn. Og en CV-90 er også en stormpanservogn. Så å bruke ordet stormpanservogn er kanskje bedre bruk av norsk. Blir det hektet på en Remote Weapon Station på disse stormpanservognene? Ja, jeg har ikke norsk ord for RWS. Fjernvåpenstasjon?

 

Fjernoperert våpen stasjon

Lenke til kommentar

Jeg er så gammel at jeg har tjenestegjort som (vernepliktig) vognfører på en "tanks". Det første vi lærte, i god tid før vi fikk ta på en vogn, var at <tonefall="overivrig sersjant"> det heter ikke tanks på norsk, det heter stridsvogn </tonefall>.

Husker fremdeles en av de aller første dagene i rekrutten hvor vi sto alle mann alle på oppstillingsplass og ropte "det heter stridsvogn", etterfulgt av armhevinger, ny runde med rop i plenum og enda flere armhevinger ...

Som det allerede har blitt påpekt, så er ikke CV90 en stridsvogn - det er en stormpanservogn. Jeg synes for øvrig at fellesbetegnelsen kampvogn er et godt og beskrivende navn, som med hell kan brukes av alle som ikke klarer å se forskjell på de ulike vogntypene.

Endret av Horge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...