Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R1 oppgave, noen som klarer denne?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom opp i R1-eksamen i fjor, og jeg husker veldig godt en oppgave som jeg ikke forsto så mye av. Det er oppgave 4 på DEL 2 av R1-Vår 2016. Her er en link til eksamensheftet: http://matematikk.net/res/eksamen/R1/kort/R1_V16.pdf

 

Jeg så i fasiten, men jeg forstår ikke hvordan framgangsmåten i oppgave A er. Jeg er kjent med ettpunktsformelen, skalarprodukt og pytagoras osv, men forstår ikke hvordan det blir brukt her og i hvilken rekkefølge. Hvordan i all verden finner man at stigningstallet a1= -1/AB ??

 

Her er et bilde av fasiten: https://gyazo.com/b4b2950874eb806db635c9aa2fccd97b

 

Jeg ville satt utrolig stor pris på om noen som kan dette kunne forklare meg framgangsmåten her,

jeg er veldig forvirret!

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to feil i fasit.

 

Ei linje som står vinkelrett på ei annen linje med stigningstall a har selv stigningstallet -1/a. a1 skal derfor være -1/aBC, ikke -1/AB.

 

aBC vises riktig utregnet i fasiten, med resultat (s-t)/(t-s)*st. Kombinerer du disse to får du at aBC er s*t, og kan regne videre vha. ettpunktsformelen. I fasiten har de nok en skrivefeil i beregningen av al - det skal ikke være (t+s) i telleren, det skal være (t-s). Da kan man gange inn (-1) og få (s-t) både i teller og nevner som kan strykes mot hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to feil i fasit.

 

Ei linje som står vinkelrett på ei annen linje med stigningstall a har selv stigningstallet -1/a. a1 skal derfor være -1/aBC, ikke -1/AB.

 

aBC vises riktig utregnet i fasiten, med resultat (s-t)/(t-s)*st. Kombinerer du disse to får du at aBC er s*t, og kan regne videre vha. ettpunktsformelen. I fasiten har de nok en skrivefeil i beregningen av al - det skal ikke være (t+s) i telleren, det skal være (t-s). Da kan man gange inn (-1) og få (s-t) både i teller og nevner som kan strykes mot hverandre.

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å se på oppgaven! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...