Gå til innhold

Eiendomsfoto - ønsker innspill på kvaliteten


Anbefalte innlegg

Har begynt som fast fotograf hos en lokal eiendomsmegler. Har aldri gjort dette før, og har nå tatt bilder av 6 hus/hytter for de. 

 

De synes at bildene ikke blir like "klare" som f.eks aktiv eiendom sine sier de. Hva de helt mener med det skjønner jeg ikke, og synes selv ikke det er dårlige. Hvertfall ikke med tanke på hvor lite erfaring jeg har.

 

Så tenkte å legge ut noen bilder her sånn at kanskje noen her med litt erfaring kan fortelle meg hva dere synes? Er jeg helt på jordet? 

 

Bilder ligger HER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt synes jeg noen av bildene blir litt rotete: litt av en stol her og litt av en stol der ...

Kan se ut som du fotograferer håndholdt med en blitz som bouncer i taket, gjenskinn og utbrente områder

 

tok en rask redigering på det ene bildet: økte eksponeringen og hevet skyggepartier. Fjernet stolen? som man ser litt av til venstre. Her kunne det også vært bedre med en vinkel som synliggjorde ovnen/peisen som del av rommet i større grad, kanskje tatt bildet fra verandadøren da jeg regner med det er åpent fra dette rommet og videre inn i huset...

post-196370-0-20755200-1486760331_thumb.jpg

post-196370-0-55977700-1486760489_thumb.jpg

 

Vil understreke at dette ikke er fotografering jeg driver med i det daglige så kun personlige preferanser fra min side her

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Husker ikke iso akkurat for øyeblikket, men dere er inne på noe der. Skal teste neste gang med lavere iso og lengre shutter + vidvinkel sprederen.

Iso kan du lese ut av EXIF. Av ren nysgjerrighet, hvilke kamera har du brukt. Bildene er på 50Mpx?

Ja, tipper de er på 640 iso, kameraet er canon 5Ds

 

 

5Ds var det ja, som har 51Mpx. Husket bare ikke det. Til denne typen fotografering bør man absolutt bruke laveste ISO, men det krever gjerne stativ.

Lenke til kommentar

 

 

 

Husker ikke iso akkurat for øyeblikket, men dere er inne på noe der. Skal teste neste gang med lavere iso og lengre shutter + vidvinkel sprederen.

Iso kan du lese ut av EXIF. Av ren nysgjerrighet, hvilke kamera har du brukt. Bildene er på 50Mpx?
Ja, tipper de er på 640 iso, kameraet er canon 5Ds

5Ds var det ja, som har 51Mpx. Husket bare ikke det. Til denne typen fotografering bør man absolutt bruke laveste ISO, men det krever gjerne stativ.

Ja, jeg leste en sak fra en fyr som brukte diverse innstillinger og det var blant annet 640 iso så har stått fast på det, men kjører på med stativ og lang lukkertid neste gang så får vi se

Lenke til kommentar

Jeg bruker stativ, og ja bruker blitz i taket. Liker ikke å bruke lang lukkertid da vinduer blir utbrent. Noen forslag?

 

Tror nærmest samtlige eiendomsfotografer bruker HDR for å unngå utbrente vinduer samtidig som inventaret skal bli lyst nok (pluss en god dæsj photoshop, litt i overkant spør du meg). Siden du bruker stativ er ikke lukkertid noe problem, så du kan gå enda lavere i ISO. Bruk fjernutløser/selvutløser og mirror lockup for å unngå vibrasjoner og uskarphet. Jeg tok noen eiendomsfoto for jobben en gang, da brukte jeg 3 eksponeringer (-1/0/+1) og opptil 2 sekunder lukketid for de mørkeste rommene, tror jeg. Disse settes raskt sammen til ett bilde i Lightroom. Dette bildet hadde for eksempel blitt altfor mørkt hvis jeg skulle eksponert kun for "utsikten".

 

Husk for øvrig å sørge for at vertikale linjer er vertikale og horisontale linjer er horisontale i bildene ved å justere kameravinkel og/eller i postprosessering (evt. vurder tilt-shift-objektiv hvis du skal ha dette som yrke).

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker stativ, og ja bruker blitz i taket. Liker ikke å bruke lang lukkertid da vinduer blir utbrent. Noen forslag?

Tror nærmest samtlige eiendomsfotografer bruker HDR for å unngå utbrente vinduer samtidig som inventaret skal bli lyst nok (pluss en god dæsj photoshop, litt i overkant spør du meg). Siden du bruker stativ er ikke lukkertid noe problem, så du kan gå enda lavere i ISO. Bruk fjernutløser/selvutløser og mirror lockup for å unngå vibrasjoner og uskarphet. Jeg tok noen eiendomsfoto for jobben en gang, da brukte jeg 3 eksponeringer (-1/0/+1) og opptil 2 sekunder lukketid for de mørkeste rommene, tror jeg. Disse settes raskt sammen til ett bilde i Lightroom. Dette bildet hadde for eksempel blitt altfor mørkt hvis jeg skulle eksponert kun for "utsikten".

 

Husk for øvrig å sørge for at vertikale linjer er vertikale og horisontale linjer er horisontale i bildene ved å justere kameravinkel og/eller i postprosessering (evt. vurder tilt-shift-objektiv hvis du skal ha dette som yrke).

Du synes at 3 eksponeringer er nok? Eksperimenterte litt med hdr, men da tok jeg 5 eksponeringer. Følte det tok så altfor lang tid, men 3 holder kanskje

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker stativ, og ja bruker blitz i taket. Liker ikke å bruke lang lukkertid da vinduer blir utbrent. Noen forslag?

Tror nærmest samtlige eiendomsfotografer bruker HDR for å unngå utbrente vinduer samtidig som inventaret skal bli lyst nok (pluss en god dæsj photoshop, litt i overkant spør du meg). Siden du bruker stativ er ikke lukkertid noe problem, så du kan gå enda lavere i ISO. Bruk fjernutløser/selvutløser og mirror lockup for å unngå vibrasjoner og uskarphet. Jeg tok noen eiendomsfoto for jobben en gang, da brukte jeg 3 eksponeringer (-1/0/+1) og opptil 2 sekunder lukketid for de mørkeste rommene, tror jeg. Disse settes raskt sammen til ett bilde i Lightroom. Dette bildet hadde for eksempel blitt altfor mørkt hvis jeg skulle eksponert kun for "utsikten".

 

Husk for øvrig å sørge for at vertikale linjer er vertikale og horisontale linjer er horisontale i bildene ved å justere kameravinkel og/eller i postprosessering (evt. vurder tilt-shift-objektiv hvis du skal ha dette som yrke).

Du synes at 3 eksponeringer er nok? Eksperimenterte litt med hdr, men da tok jeg 5 eksponeringer. Følte det tok så altfor lang tid, men 3 holder kanskje

 

 

Ja, jeg syntes det for bildene jeg tok, men mulig flere eksponeringer kan være nyttig hvis du må ha enda større over/under-eksponering en det ene stoppet jeg brukte (eller kanskje jeg også brukte opp mot 2 stopp, litt usikker). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...