Gå til innhold

DAB i bil uten AUX.


Anbefalte innlegg

Har noen biler i familien som ikke har DAB og dette byr snart på problemer...

I bilene som ikke har aux kobling er problemet stort og i bilene som har dette er problemet kun at det blir kabelsalat ved dashbordet, og uønskede ekstrabokser. For å ikke snakke om at man må bytte kanal på adapteret, og samtidig mister radiofunksjonene på rattet.

I den minste av bilene, en Volvo c30 har jeg funnet en tredjepartløsning hvor hele hovedenheten i bilen byttes ut og forhåpentligvis gir greit DAB mottak, samt bevarer bilens originale funksjoner (klima på dislplay, og multiratt). Den koster dog 6000 sek. pluss DAB-utvidelse som forøvrig ikke er lansert enda.

 

Mine behov:

3 til 4 kanaler.

Null kabelsalat.

Ingen stygg boks synlig i kupeen.

Rattfunksjoner (Mindre viktig, men ønskelig)

 

 

Er det slik at disse adapterene som tar imot DAB og sender ut på FM klarer å gjengi tilnærmet samme kvalitet som FM har?

Isåfall ser jeg for følgende løsning om mulig.

Radiokanal 1: DAB mottaker (#1) mottar NRK P1 -> sender ut på FM 88,8MHz

Radiokanal 2: DAB mottaker (#2) mottar NRK P2 -> sender ut på FM 92,5MHz

Radiokanal 3: DAB mottaker (#3) mottar NRK P3 -> sender ut på FM 97,0MHz

Radiokanal 4: DAB mottaker (#4) mottar NRK alltid nyheter -> sender ut på FM 94,0MHz

 

Bilens originale FM radio vil med andre ord fungere som før, og kunne ta inn disse kanalene på gammel måte gjennom disse fire adapterene. Om det finnes adaptere som klarer å ta imot flere DAB kanaler på samme tid, og samtidig overføre de til FM så slipper man fire uavhengige bokser, men har mine tvil på at dette finnes.

 

Tanken er å kunne plassere alle fire adapterene et skjult sted i bilen, tilføre strøm, signal fra ekstern antenne, og rett og slett bruke radioen i bilen som før...

 

Gode innspill tas imot

 

 

Link til utbyttingsenhet til Volvo c30/v50/s40/c70:

http://www.bluepower.se/en/product/audio-video/car-stereo/custom-players/volvo-c30s40v50c70-headunit-arm.html

 

Edit:

Feil i tittel

Endret av lumfong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har du vurdert å gå over til å lytte på lokalradio? .... det kommer jeg til å gjøre.. - Null kabelsalat :)

 

Ikke så dumt for p unngå kabelsalat, godt poeng! Men reklamefinansierte kanaler med såkalt variert musikk fra de siste (ref. 1950-1990) fire tiår er ikke helt min grei.

Innser at jeg kanskje fremstår spm både gammel, kjedelig og negativ.

Ja, den første stemmer, andre stemmer, og den tredje stemmer jammen au...

 

Volvo leverer jo også DAB oppgradering, men da må du ha en ganske ny modell

Volvo hadde kanskje slengt seg på hvis markedet hadde vært større enn lille Norge. Men så vidt jeg vet har det ikke kommet noen løsning derifra til så "gamle" biler. (Volvo 07' C30)

 

 

Er det jeg foreslår gjennomførbart i det hele tatt? Gitt at det videreførte FM signalet er akseptabelt hva angår kvalitet, vil dette funke?

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått. Men du har bare et dabadapter i bilen. Du bytter radiokanal på dette adapteret. Dette adapteret sender FM-signal som din FM-radio tar opp. Jeg har brukt en slik løsning som ble kjøpt på Clas Olson, og det var noe statisk støy på den.

 

Enten det eller så kjøper du en original daboppgradering til bilen din. Eller helt ny radio om du har en bil med DIN-radio.

Endret av Nlklas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår at det i utgangspunktet holder med ett adapter, trodde det kom forholdsvis greit frem?

Kabler og synlig adapter er uønsket, og muligheten til benytte radioen "som vanlig", altså bytte mellom noen få kanaler.

Grunnen er som tidligere nevnt at det ikke finnes nye hovedenheter hos Volvo til disse bilene.

 

Men noterer at Clas Ohlson sitt adapter er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Ok da kan det se ut som at du må vente på Volvo, eller kjøpe en uoriginal dabenhet. Har dog hørt at disse kan være noe problematiske da de ikke tar inn nye kanaler like enkelt som de du får fra forhandlere (Dette vet jeg ikke 100%, bare noe jeg har hørt av en kompis som er radioamatør).

Lenke til kommentar

Ok da kan det se ut som at du må vente på Volvo, eller kjøpe en uoriginal dabenhet. Har dog hørt at disse kan være noe problematiske da de ikke tar inn nye kanaler like enkelt som de du får fra forhandlere (Dette vet jeg ikke 100%, bare noe jeg har hørt av en kompis som er radioamatør).

 

Venter gjerne en stund på Volvo, om de i det hele tatt har planer. Men ut fra hvordan det ser ut så blir det ingen løsning derfra. Men er lov å håpe, og mulig jeg tar feil.

 

vil gjerne høre fra andre som har kjennskap til forskjellige adaptere. Som da selvfølgelig benytter seg av adapterets konvertering til FM. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...