Gå til innhold

Reglement for ansatte hos Expert og Elkjøp


kent project

Anbefalte innlegg

Reglement for ansatte hos Expert og Elkjøp

 

 

 

 

Du skal først og fremst være en asosial person med kontaktvansker.

 

Å smile til kunden er strengt forbudt.

 

Kunden skal ikke kunne prate normalt med deg siden du alltid vet best.

 

Kunnskaper om hi-fi er ikke ønskelig.

 

Øvrige kunnskaper om noe som drives av strøm er heller ikke ønskelig.

 

Du skal ikke beherske noe språk, ei heller ditt eget morsmål.

 

Du skal være arrogant mot alle kunder og unngå alt som kan minne om service.

 

Du skal aldri opplyse for kunden hva reparasjonen kommer på, dette skal alltid komme som en overraskelse på kunden.

 

Du skal aldri ta noe som helst hensyn til kundens ønsker og behov, bare selge ham/henne ukurante saker og ting som ingen andre vil ha, til høyest mulig pris.

 

Si aldri sannheten når kunden spør etter hjelp. Spør han/hun om siste modell, tilby kunden en Luxor platespiller fra 1975 til femdobbel pris.

 

Dersom en kunde klager, bli irritert og be kunden, vennlig men bestemt, om å dra til ******.

 

Dersom nye varer skal lagerføres, se til at det er merker som Sonab, Mark, Saba, Unisef, Soundmaster, Elektrosound og lignende - varer som garantert går i stykker etter bare to uker.

 

Gi blaffen i kjøpsloven - her er det to ukers garanti som gjelder. Skal kunden ha lengre garanti kan du selge ham/henne en treukers tilleggsgaranti for 75% av utsalgsprisen på varen.

 

Samtlige feil som oppstår har kunden skyld i. For eksempel, dersom bilderøret i en TV er borte, og garantiplomben er urørt, har kunden funnet en smart måte å fjerne billedrøret på uten å røre plomben.

 

Insisterer kunden på en skriftlig garanti, benytt denne: Garantien på dette produktet er kun gyldig dersom feilen / skaden / mangelen ble forårsaket av montøren på fabrikken på Filippinene. For å bevise dette må kunden fremlegge en videofilm som viser at feilen ble forårsaket av denne montøren. Montøren må også gi sin skriftlige aksept på at det var hans feil, og denne aksepten skal bevitnes og signeres av fire uhildede og uavhengige vitner. Dersom det ikke var meningen at feilen / skaden / mangelen skulle oppstå, er for øvrig denne garantien ugyldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første:

FÅ DEG ET LIV, OG DERETTER EN JOBB!

 

For det andre:

Er selv ansatt på Expert, og kjenner ikke igjen mesteparten av det du sier, noe jeg kjenner igjen er garanti, reperasjoner og billigst mulig produkter....

 

Ang garanti, er du virkelig så DUM at du tror butikkpersonalet skal bare gi deg et nytt produkt,uten å ha fått et verksted til å se på det, for alt vi vet kan du ha fjernet all innmaten i et elektronisk utstyr, for å selge det til cybervennene dine i japan...

 

Når det gjelder pris på reperasjon, hvordan i HELVETTE skal vi vite hvor mye du har ødelagt for ? Ikke har vi utdanning i å reparere, ei heller driver vi et verksted, så du mener at vi bare skal stå der å gjette ? tror du hadde blitt temmelig pissed off hvis vi hadde sagt en pris vi tror, så viser det seg at du har klart å ødelegge produktet såpass mye at prisen blir tredoblet....

 

Billigst mulige produkter, og det klager du på ?

TYDELIGVIS har ikke du arbeidet så mye i salgsbransjen, for å ikke nevne ute blant folk, og da teller ikke det å sitte på pcen og selge ting til "kompiser" og venner over irc....

99% av det kundene sier er: "Jeg vil ha det BILLIGSTE ditt og datt"

jo billigere det er, jo flere selger butikken!

På en måte er det jo ris for egen bak, pga nesten 50% kommer tilbake ang reperasjoner, selvsagt vil butikken selge et dyrere produkt, men når noen *hint hint* ikke vil betale 3000,- for et produkt som er nesten feilsikkert, så nytter jo ikke det, med mindre du VET hva du skal ha, så velger nesten ALLE det billigste produktet!

 

Så ikke kom å legg ut om ting du tror og "vet", hva med at du tar deg sammen og får levert en jobbsøknad på Aetat....

Lenke til kommentar

Dette er en saklig og artig post! :)

Kan jo ikke forvente å slippe unna med (morsom, men usaklig) kritikk av alle ansatte i en (del-)bransje.

 

For øvrig kan jeg føye til følgende artige anekdote, forhåpentligvis uten å kaste bensin på bålet: Jeg overhørte en gang en selger på elektroavdelingen på OBS Lade i Trondheim forklare følgende til en gammel kone. "Du bør kjøpe denne varmeovnen, om enn endel dyrere, fordi da får du like mye varme ut som du putter strøm inn. En såkalt fulleffektsovn!" Det gjør man tydeligvis ikke med billige ovner, da forsvinner visstnok en del av varmen (eller strømmen?) ut gjennom et svært lokalt ormehull under ovnen. :)

 

Men det er jo lett å blande begreper, det er sikkert noen som rynker på nesen over min lettsindige bruk av ordet "strøm", for eksempel.

 

Lykke til med fritida dere også, folkens.

Lenke til kommentar

Gud, den posten der syntes jeg var utrolig teit. Viser hvor sinnsvakt lite kunnskaper du faktisk sitter inne med. Har handlet på Elkjøp og Expert en del ganger, snakket en del med de som er ansatt der og jeg mener du er så på bærtur at jeg fikk lyst til å regge "blåbærtur" og linke domenet hit.

 

Greit, noen ansatte mangler noen kunnskaper her og der, men forøverigt er da ikke disse butikkene ****** på jorden vel? Har du selv et problem med dem ville jeg heller be deg ta det opp med de ansatte i den butikken du føler det er et problem hos, eventuelt sende en skikkelig klage til ledelsen. Dette her var et utrolig barnslig utspill.

 

Fordi det er en del som klager til tider over liten kunnskap betyr ikke det at du kan disse ned på hele bransjen og alle deler av ting de gjør, alle butikkene under selskaper og langt mindre alle ansatte de har. Tror faktisk at du burde ta deg jobb på en av disse butikkene og sett hvordan ting faktisk foregår.

 

Og nei, jeg har ingenting med Elkjøp eller Expert å gjøre, men jeg mener nå at hver gang jeg har vært i en av butikkene dems har jeg nå fått en skikkelig god behandling, hovedsakelig av folk som også sitter på kunnskaper om det de vil selge.

 

Lykke til videre i livet med den holdningen. :)

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig i 'kritikken' som kent... framlegger her enn mer fargerikt enn jeg ville sagt det. :p

 

Har ikke altfor bra erfaring med noe elkjøp ansatte selv.

Spurte etter en optisk digitalkabel (tos link) i en elkøp butikk. Ekspeditøren svart, Ja selvfølgelig det har i jo. MEN det han kom tilbake med var en phono kabel.

Jeg lurte da på hvordan jeg i alle dager skulle få lys igjennom denne. Ekspeditøren svarte da. Det går ikke lys i en digitalkabel :thumbs:

 

Men jeg mener ikke å si at dette er generellt for Elkjøp - ingen stigmatisering her karer. Mye bra hjelp å få rundt om kring i Elkjøp også.

 

MEN syns nok at butikk ansvarlig bør være mye mer kritisk ovenfor hvilke som blir ansatt. Skal ikke mange udugelige personer til før slike postinger kan bli vanlig.

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Har selv tidligere jobbet i en el-sjappe og har den erfaring at ganske mange skal nettopp ha "Billig og bra!". Du får det du betaler for mener nå jeg...

Nå som internett er såpass tilgjengelig for "mannen i gata" er det ikke dumt å undersøke litt på forhånd om produkter.

 

 

Du skulle bare visst hva som trengs for å jobbe i en slik butikk både når det gjelder tålmodighet, kunnskap og moral (Mange dyktige, men selvfølgelig enkelte unntak!).

 

 

Når det gjelder reparasjon av produkter så er det håpløst for selgerne å vite hva som er galt og hvor mye det koster... og slike reparasjoner/henvendelser kan derfor desverre ta tid da det må sendes til spesialister.

 

 

Som Blib sa:

Har du selv et problem med dem ville jeg heller be deg ta det opp med de ansatte i den butikken du føler det er et problem hos, eventuelt sende en skikkelig klage til ledelsen.

Da er i hvertfall ledelsen klar over problemet og kan gjøre noe med det...

Lenke til kommentar

Det er endel rett i det kent project skriver. F.eks. Elkjøp Giganten på Forus sliter med lite ansatte. Det er somregel lang ventetid på å få hjelp i butikken. Liker ikke dette her kølapp-systemet. I TV og data-avdelingen er det mye ventetid. Hvitevare avdelingen er bra. Andre etasje er bra. Somregel aldri noe problem med å få levert og reparert produkter.

 

Vurdering: 4(-) / 6 :roll:

Lenke til kommentar

Eksempel fra hjemmekino-verdenen: De "hjemmekinoanleggene" det selges mest av på den expertbutikken jeg jobber (takk gud er jeg ikke selger) koster 2000-3000kr. Folk vil ha det billigst, for det står jo masse watt på pakka så da er det bra. Og for de fleste holder det, men hvis du forventer å få kino i stua for 3000kr da fortjener du det virkelig ikke.

Lenke til kommentar
For det første:

FÅ DEG ET LIV, OG DERETTER EN JOBB!

 

For det andre:

Er selv ansatt på Expert, og kjenner ikke igjen mesteparten av det du sier, noe jeg kjenner igjen er garanti, reperasjoner og billigst mulig produkter....

 

Ang garanti, er du virkelig så DUM at du tror butikkpersonalet skal bare gi deg et nytt produkt,uten å ha fått et verksted til å se på det, for alt vi vet kan du ha fjernet all innmaten i et elektronisk utstyr, for å selge det til cybervennene dine i japan...

 

Når det gjelder pris på reperasjon, hvordan i HELVETTE skal vi vite hvor mye du har ødelagt for ? Ikke har vi utdanning i å reparere, ei heller driver vi et verksted, så du mener at vi bare skal stå der å gjette ? tror du hadde blitt temmelig pissed off hvis vi hadde sagt en pris vi tror, så viser det seg at du har klart å ødelegge produktet såpass mye at prisen blir tredoblet....

 

Billigst mulige produkter, og det klager du på ?

TYDELIGVIS har ikke du arbeidet så mye i salgsbransjen, for å ikke nevne ute blant folk, og da teller ikke det å sitte på pcen og selge ting til "kompiser" og venner over irc....

99% av det kundene sier er: "Jeg vil ha det BILLIGSTE ditt og datt"

jo billigere det er, jo flere selger butikken!

På en måte er det jo ris for egen bak, pga nesten 50% kommer tilbake ang reperasjoner, selvsagt vil butikken selge et dyrere produkt, men når noen *hint hint* ikke vil betale 3000,- for et produkt som er nesten feilsikkert, så nytter jo ikke det, med mindre du VET hva du skal ha, så velger nesten ALLE det billigste produktet!

 

Så ikke kom å legg ut om ting du tror og "vet", hva med at du tar deg sammen og får levert en jobbsøknad på Aetat....

Siden du påpeker at du selv jobber i Expert må det være lov å påpeke:

  • Tonen du svarer med hører ikke noe steds hen, selv om innlegget du svarer på var på spissen
  • Du antyder at forfatteren av innlegget er arbeidsledig for å rakke ned på ham
  • Kunder -har- faktisk krav på nytt utstyr eller låneutstyr ifølge kjøpsloven av juli 1992. Og dette er et faktum som ofte mange butikk-ansatte enten ikke vet eller ignorerer
  • Du trenger visst å oppdatere deg på lover og regler. Prøv å begynne hos http://forbrukerportalen.no/Emner/lover

Lenke til kommentar

Okey, her kommer svar på tiltale..

 

1. Ett stort snever av Ironi er blandet inn i teksten. Så les det med lett sinn, og en dose humor. Var egentlig mest tenkt sånn.

 

2. Blir også beskyldt for å skaffe meg ett liv, og omgås venner, da hører det med til i historien at jeg jobber innen helsevesenet og omgås personer hele dagen, samtidig jobber jeg i en Cd butikk som selger også, noe jeg har gjort i snart 6 år. Og for å ta med til slutt, så jobber jeg i helgene som ordensvakt på utesteder i byen. Så jeg har både JOBB, SOSIAL KONTAKT, OG BEHOV FOR SELV å YTE SERVICE. Så Ergo, tror ikke jeg trenger å levere noe søknad til AETAT.

 

3. Når man har tråkket igjennom disse butikkene har man jo selv mange ganger vært vitner til at "kunder" uvitende sådann, blir "lurt" av selgere til å ta ditt og datt. Det er udiskutabelt..

 

4. Som det også blir nevnt her ... Kunder har krav på å få låne/erstatnings produkt.. Etc...

 

5. Ja, så det nå , denne er feilpostet, kunne med fordel vært postet under

SØPPEL/HUMOR..

Denne posten var bare ment som en liten morsomhet...

 

 

IRONIFLAGGET ER VIFTET MED :p

Endret av kent project
Lenke til kommentar

Dette er et svar til Prog_Kick's innlegg lenger opp:

 

Du innleder med at du selv jobber i Expert. Da må det være lov å påpeke:

  • Tonen du svarer med hører ikke noe steds hen, selv om innlegget du svarer på var på spissen
  • Du antyder at forfatteren av innlegget er arbeidsledig for å RAKKE NED på ham. Det er tydeligvis din første reaksjon.
  • Du tar utgangspunkt i at en kunde som vil bytte / returnere en vare kan være en forbryter og forsøke å lure deg. Folk flest er faktisk ærlige. Dette sier mer om deg som selger enn om kundene
  • Kunder -har- faktisk krav på nytt utstyr eller låneutstyr ifølge kjøpsloven av juli 1992. Og dette er et faktum som ofte mange butikk-ansatte enten ikke vet eller ignorerer
  • Du trenger visst å oppdatere deg på lover og regler. Begynn hos http://forbrukerportalen.no/Emner/lover
     
  • Du fremstiller det som dumt og galt at forbrukere ønsker billigst mulig produkter. Men prisbevissthet er faktisk noe Norge mangler. Hvis du ønsker det annerledes, bør du og dine kollegaer begynne å opplyse om at 50% av billigvarene dere selger faktisk går i stykker
  • Du mener det er idiotisk å ønske å vite hva en reparasjon kan komme til å koste på forhånd, fordi du ikke er reparatør eller driver et verksted. Men a) det er rimelig å be om prisoverslag, og b) faktisk slik at forretningen du jobber i har verksted (eller samarbeider med et), og bør kunne skaffe prisoversikter. Du husker vel at du representerer en forretning og ikke bare deg selv?
     
  • At du reagerer som du gjør - selv om hovedinnlegget var spissformulert - antyder at du a) mangler humor og b) ikke har noe å gjøre i en jobb som krever kontakt med kunder

 

Faktum er at ditt svar bekrefter alle bange anelser om hvor ille butikkansatte kan være. Du må være en av de SISTE menneskene folk vil ønske å snakke med når de vil klage på et produkt de har kjøpt. Kanskje er det bare deg. Men hvis de fleste av dine kollegaer har samme holdning, er det faktisk grunnlag for å generalisere over Elkjøp, Expert osv. på måten hovedinnleggsforfatteren gjorde!

Lenke til kommentar

jeg må si meg enig med det siste innlegget, og legge til:

 

det er merklig at folk kan hisse seg så utrolig opp over noe som er ment som humor (det ligger jo faktisk i humorkategorien!). ja det er ikke vanskelig å se at Prog_Kick er en typisk expert/elkjøp service-mann..

 

jobbet selv en kort stund på expert, og er meget enig med kent project. fra innsiden kan man virkelig se hvor råtten disse butikkene er.

Lenke til kommentar

Hehe :) Super tråd! :) Spesielt innlegget til "thehunger" :D

 

Jeg har forøvrig også opplevd Elkjøp ansatte som gjør det særdeles fristende å handle andre steder. Har også opplevd hyggelige Elkjøp-ansatte. Men de fleste er bare ansatte som ikke utmerker seg hverken positivt eller negativt.

 

Men en ting er sikkert: Jeg håper jeg slipper å møte på "Prog_kick" i buttikken med det første, det tipper jeg kan bli en ubehagelig kundeopplevelse ... (Med høyde for at "Prog_kick" bare har hatt en dårlig dag og det innlegget var det som fikk alt til å renne over.)

Lenke til kommentar

uheldigvis svarte jeg på dette innlegget rett etter jeg var stått opp :p

Selvsagt var det litt ironisk ment det du skrev,men begynner å bli lei av alle som utaler seg om ting som de kanskje har opplevd som et engangstilfelle.

 

Det en eller annen skriver om Kunder har krav på å få låne/erstatnings produkt.. Etc...

 

stemmer dette..men dog ikke krav på før etter 7 dager...

men dette har jeg aldri utalt meg om...

 

en som kritiserer å kunne snakke me kunder, prøv selv, før du utaler deg...

orker ikke lage noen stor sak ut av dette.. ble bare så provosert der og da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...