Gå til innhold

Flysimulator og oppgradering av pc, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Heisann, 

 

etter flere års avbrekk har jeg fått en oppblomstrende ny interesse for flysimulator, etter at xplane 11 nå ble sluppet. Dette er som kjent noen av de mest ressurskrevende dataprogrammene man kan drive med. Jeg er ikke fornøyd med min framerate og innser at det kanskje er på tide å oppgradere. Når jeg flyr ser jeg på task manager at CPU-en ofter kjører på 100%, så dette er vel kanskje det mest naturlige å oppgradere? 

Ellers er det vel kanskje lurt med et nytt skjermkort også? Uansett, jeg bygde pc-er da jeg var unggutt, men nå vet jeg lite om hva som passer med hva, så om det hadde vært mulig med noen tips om hva jeg burde oppgradere og som er komaptibelt med min maskin, hadde jeg blitt kjempeglad. Detter er oppsettet for øyeblikket:

 

Skjerm: NVIDIA GeForce GTX 770

CPU: Haswell Intel Core i7 4771, 3.5 ghz

moderbrett: ASUS Maximus VI Hero

16 gig DDR minne

og en 200 GB SSD som er nesten full 

 

Har ikke noe konkret budsjett, men vil selvfølgelig få mest mulig for minst mulig :)

 

Vennlig hilsen 

Ohaio

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du ikke har fått svar enda. Jeg har ikke mye fornuftig å komme med (annet enn en hjelpsom bump ;) )

 

Bruker du maskinen til andre krevende oppgaver enn spill?

 

Hvis man driver med 3d modellering eller denslags velger man i7 prosessor som er bra ment til å ha god ytelse på mange prosesser samtidig.

 

Hvis man hovedsakelig driver med spilling så velger man i5 som fokuserer bedre på færre prosesser.

 

Nå må andre gjerne arrestere meg men det jeg leste meg frem til er at, la oss si, en 3ghz i5 er bedre til spill enn en 3ghz i7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du ikke har fått svar enda. Jeg har ikke mye fornuftig å komme med (annet enn en hjelpsom bump ;) )

 

Bruker du maskinen til andre krevende oppgaver enn spill?

 

Hvis man driver med 3d modellering eller denslags velger man i7 prosessor som er bra ment til å ha god ytelse på mange prosesser samtidig.

 

Hvis man hovedsakelig driver med spilling så velger man i5 som fokuserer bedre på færre prosesser.

 

Nå må andre gjerne arrestere meg men det jeg leste meg frem til er at, la oss si, en 3ghz i5 er bedre til spill enn en 3ghz i7.

Generelt sett, så tar du feil i din betrakning. Noen unntak ja, men ikke generelt.

 

Heisann, 

 

etter flere års avbrekk har jeg fått en oppblomstrende ny interesse for flysimulator, etter at xplane 11 nå ble sluppet. Dette er som kjent noen av de mest ressurskrevende dataprogrammene man kan drive med. Jeg er ikke fornøyd med min framerate og innser at det kanskje er på tide å oppgradere. Når jeg flyr ser jeg på task manager at CPU-en ofter kjører på 100%, så dette er vel kanskje det mest naturlige å oppgradere? 

 

Ellers er det vel kanskje lurt med et nytt skjermkort også? Uansett, jeg bygde pc-er da jeg var unggutt, men nå vet jeg lite om hva som passer med hva, så om det hadde vært mulig med noen tips om hva jeg burde oppgradere og som er komaptibelt med min maskin, hadde jeg blitt kjempeglad. Detter er oppsettet for øyeblikket:

 

Skjerm: NVIDIA GeForce GTX 770

CPU: Haswell Intel Core i7 4771, 3.5 ghz

moderbrett: ASUS Maximus VI Hero

16 gig DDR minne

og en 200 GB SSD som er nesten full 

 

Har ikke noe konkret budsjett, men vil selvfølgelig få mest mulig for minst mulig :)

 

Vennlig hilsen 

Ohaio

Avvent til mnd. skifte mars, når Ryzen CPU'ene slipper på markedet. 

Lenke til kommentar

Nå må andre gjerne arrestere meg men det jeg leste meg frem til er at, la oss si, en 3ghz i5 er bedre til spill enn en 3ghz i7.

 

Stemmer, det. Men til flysimulator (Hvertfall FSX og P3D, jeg er mindre kjent med X-Plane) så er CPU det aller viktigste. Da går man generelt for den raskeste CPU'en man har råd til.

 

Når det er sagt har du jo tross alt en i7 allerede, så det spørs om du ser veldig forbedring om du oppgraderer dette. Tror jeg ville satset på en ny SSD (Flysim tar jo mye plass om du skal leke med addon-terreng og slikt), etterfulgt av en dobling av RAM og så muligens en ny GPU. GTX 770 begynner å dra på åra, og om du f.eks kjøper en GTX 1070 får du veldig mye bedre ytelse i spill, flysimulator inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for svar! Jeg bruker datamaskinen til en del 3d-modellering og ressurskrevende fotobehandling, men er relativt fornøyd med maskinens ytelse på dette i dag.

 

Hva er denne ryzen-cpu-en og vil den vært kompatibel med mitt hovedkort? 

Og Mener dere at den CPU-en jeg har i dag fortsatt holder seg godt sammenlignet med dagens CPU-er på markedet, men ikke skjermkortet?

 

Vennlig hilsen

Ohaio :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...