Gå til innhold

Hva er det best skjermkortet til nå?

Smog125

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kommer ikke til å gjøre dette om til en nvidia vs Ati diskusjon, men de fleste er vel enig både av opplevelse og fakta messig at Nvidia har bæsja på leggen med FX serien sin, dem funker ok, men ikke på langt nær ATI sine kort.

Når det gjelder ytelse, NVIDIA vs Ati, så er det selvfølgelig rettet mot fremtiden slik det er nå, FX er bra til tidligere spill, men henger desverre litt etter i Direct X 9 baserte spill, som alle kommer med i tiden som kommer.

(alle url er postet www.komplett.no, de er ganske dyre i forhold til enkelte andre, så sjekk andre webshops før du eventuelt bestemmer deg)

Hvis du er ute etter det beste nå til dags, så er det enten

Asus Radeon 9800XT 256DDR limited Edition

Asus Radeon 9800XT 256 DDR

Begge disse to er fra Asus som du sikkert ser, hvem du eventuelt vil ha av dem er jo basert på lommeboka og om du er villig til å gi litt ekstra for noe som kanskje ikke er nødvendig. Asus er et godt valg på mange måter, bra ytelse og bra kjøleløsning, med den doble viften og heatpipen over RAM og GPU.

Fra Hercules har vi;

Hercules 3d Prophet Radeon 9800XT 256 DDR

Hercules er et godt valg siden dem har en bra kjøleløsning (med kul LED i vifta) , og mange av dem kommer med 2.8 ns RAM, som gjør dem meget overclockings kompatible.

Fra Powercolor har vi;

Powercolor Radeon 9800XT 256 DDR

Powercooler er til dags dato de kjappeste kortene, men så er de allere cloket litt, så slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis de kjappeste allikevel. Tidligere kort som Radeon 9800 PRO fra powercolor hadde en vifte som syntes det var rimelig gøy og slå seg av, som da resulterte i MANGE brente kort (de fikk selvsagt igjen på garanti). Dette problemet skal være fikset i XT kortene deres, om det er sant vet jeg ikke, men får nesten stole på dem.

Fra Sapphire har vi;

Sapphire Radeon Atlantis 9800XT 256 DDR

Sapphire lager gode kort, greie nok til å ligge sånn ca på midten i ytelse og kvalitet. Tidligere kort har fått mange klager på grunn av "artifacts" over tid, men har ikke hørt så mye om det i det siste.

Til slutt er det egentlig hvor mye penger du vil bruke på kortet du skal ha.

Powercolor lager billige kort, men er de virkelig så gode, overclocking er ikke deres beste egenskap.

Sapphire lager ok kort til en "billig" penge, så om du ikke vil bruke så masse men fortsatt få et rått kort, Go sapphire.

Hercules og Asus stiller blant de dyreste, men her koster faktisk kvalitet litt, begge har MEGET bra kjøleløsninger, kommer med bra bundles (det gjør de andre kortene og, med unntak av kanskje powercooler), og er meget overclockings vennlig. Hercules er i tillegg den enste produsenten her som lager sine egne kort, såkalt PBA (powered by Ati), mens de andre er BBA (built by Ati). Dette skal ikke ha så veldig mye å si på ytelse, men dem får såklart ekstra poeng for å lage sine egne kort, kall det pluss i margen om du vil.

har du masse penger, go Asus eller Hercules, har du litt mindre, go sapphire eller Powercolor.

Lykke til i valget :)

(jeg har mest sannsynligvis skrevet litt feil her et eller annet sted, om noen vil rette på meg eller si sitt eget syn på saken, gjør det på en saklig måte) på forhånd takk

Til ettertid så har jo Nvidia lansert FX5950Ultra, som faktisk ikke gjør det så verst, men er fortsatt et lite maursteg bak ATI, så det som avgjør er igrunn hvor mye penger du har og om du er Nvidia eller ATI fan. for FX kortet er faktisk ikke så værst.

(Rettet på det ene produsent navnet fra "Powercooler" til det som er det rette "Powercolor".)

Endret av Mello
Skrevet
-> Mello = mponerende for en entusiasme :-)

-> trådstarter = beste skjermkort til hva da? spill, dtp, ...., ...., ....

Takker Dominus :thumbup: , jeg regnet med at det var spill han tenkte på ja, 99% av de som spør "hvilket er best" mener til spill, så da tok jeg likesågodt utgangspunkt i det og satte meg ned å ga et skikkelig svar.

Skrevet

1. Hva er forskjellen mellom Asus Radeon 9800XT 256MB DDR Limited Edition og Asus Radeon 9800XT 256MB DDR ?

2. Og hva er vitsen med Limited Edition (ligner litt på spm 1.) ?

Skrevet
-> Mello = mponerende for en entusiasme :-)

-> trådstarter = beste skjermkort til hva da? spill, dtp, ...., ...., ....

Takker Dominus :thumbup: , jeg regnet med at det var spill han tenkte på ja, 99% av de som spør "hvilket er best" mener til spill, så da tok jeg likesågodt utgangspunkt i det og satte meg ned å ga et skikkelig svar.

Hva med Connect3D? Er jo et billigmerek det og ... dersom man shopper hos PSData ... vet du noe om disse?

Skrevet
best nå til dags til spill må vell bli

9800XT

FX5950 ULTRA

Begge er meget gode, men mener 9800XT ligger litt foran pr dags dato

Endelig flere som får opp øyene :thumbup::wow:

Ja 9800XT og FX5950Ultra er de beste du får tak i. Skal du kjøpe I DAG kjøp deg 9800XT kortet på PS. DRITBILLIG. Tenker du fremover synes jeg du skal se litt selv, men du sparer penger om du kjøper FX5950 på Databutikken.com.

• 2 uker senere...
Skrevet

hmm.. jeg vil si det slik: det er PowerColor:)

ikke for å være slem, men vet endel har bommet på navnet!;)

er meget gode kort dette, overklokkingsegenskapene er upåklagelige.

du kan egentlig ikke si de er dårligere enn sapphire f.eks, for kortene er produsert på samme fabrikk, og de kommer med den samme kjøleren og samme rammen!

på 9800pro ble alle levert med Samsung 2.8ns minne!

vet ikke om det er tilfelle med XT kort?

eller er de levert med 2.8ns de også?

Skrevet

Er fullt klar over at det er Powercolor (nå i ettertid seff ^^ )

Men ser alle skriver powercooler, så bare menga meg med på trenden der.

Er forsåvidt enig i det at både FX5950Ultra og Radeon 9800XT er de beste kortene, men Radeon har fortsatt et bittelite overtak, om så et mikroskopisk et, så er det fortsatt et overtak.

så ja, I have seen the light :wow:

Er hverken noen spesiell ATI eller Nvidia fan, har testa begge ved forskjellige modeller, og begge har funket eksemplarisk, så for meg er det ikke noe konkurranse, akkurat nå er det ATI som er "hot", om et par måneder er Nvidia der igjen.

Så til alle dere som svarer med "ATI ER BEST NVIDIA SUGER DU ER EN IDIOT OM DU VELGER NVIDIA"..... seriøst ta dere en bolle å hold kjeft, det er igrunn det lureste, skal det postes noe, så kom med noe seriøst. :devil:

Skrevet
Er fullt klar over at det er Powercolor (nå i ettertid seff ^^ )

Men ser alle skriver powercooler, så bare menga meg med på trenden der.

Er forsåvidt enig i det at både FX5950Ultra og Radeon 9800XT er de beste kortene, men Radeon har fortsatt et bittelite overtak, om så et mikroskopisk et, så er det fortsatt et overtak.

så ja, I have seen the light :wow:

Er hverken noen spesiell ATI eller Nvidia fan, har testa begge ved forskjellige modeller, og begge har funket eksemplarisk, så for meg er det ikke noe konkurranse, akkurat nå er det ATI som er "hot", om et par måneder er Nvidia der igjen.

Så til alle dere som svarer med "ATI ER BEST NVIDIA SUGER DU ER EN IDIOT OM DU VELGER NVIDIA"..... seriøst ta dere en bolle å hold kjeft, det er igrunn det lureste, skal det postes noe, så kom med noe seriøst. :devil:

ta dere en bolle å hold kjeft hjalp på mitt humør:)

har tentamen i brukersystemer:|

Skrevet

Enda bra det da, hehe, eksamen suger, er glad jeg er ferdig med det tullet der, intil fagbrevs prøva seff......

for å sitere Espen Ekbo "I e IT ansvarlig" tihi

IKT-driftsoperatør

Skrevet
I tenkte mer på Sapphire Radoen 9600 128MB Pro....De andre kortene er litt for dyre synes jeg... :cry:

Synes du burde ha tatt med prisklasse da du startet threaden. Det "beste" skjermkortet vil alltid koste 4k +, Så svarene du får blir ganske ubrukelige da du bare skal bruke en tusenlapp

Skrevet
I tenkte mer på Sapphire Radoen 9600 128MB Pro....De andre kortene er litt for dyre synes jeg... :cry:

Synes du burde ha tatt med prisklasse da du startet threaden. Det "beste" skjermkortet vil alltid koste 4k +, Så svarene du får blir ganske ubrukelige da du bare skal bruke en tusenlapp

Sant det, han burde gjort det med en gang, og jeg baserte jo seff svaret mitt på det jeg trodde han mente, altså HIGH-END klassen.

Skrevet
Sapphire lager gode kort, greie nok til å ligge sånn ca på midten i ytelse og kvalitet. Tidligere kort har fått mange klager på grunn av "artifacts" over tid, men har ikke hørt så mye om det i det siste.

Dette er bare tull.. Sapphire lager noen av de beste skjermkortene på markedet (kun overgått av kanskje hercules)... Dette er ikke noe jeg sier bare fordi jeg har sapphire selv, men generelt så er det et meget respektabelt merke.

Sapphire kom på 3. plass i tomshardware.com readers choice 2003 i graphics card makers seksjonen... Asus på 2. plass og Ati på første... Da kan man jo tenke på at Sapphire lager alle ATi sine kort, så skjønner man at det er kvalitet. (hercules er faktisk blant de få som lager kortene selv, både powercolor, fic og connect3d tror jeg har kort laget av sapphire)

fornøyd? :laugh:

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...