Gå til innhold

ATI dritt kort...


Anbefalte innlegg

mornings folket!

 

Jeg har fått meg ny pc.

 

3 ghz

ca 1000 mb minne

osv

også denne lille negledreperen:

 

ATI Radeon 9800 PRO <- :devil:

 

Og her er problemet. denne faenskapen dreper maskinen min gang på gang..ganske mye bare for morro. (eller så tror jeg) JK3, Morrowind , ja alt som trenger over 16 mb 3d kort går rett i dass.. greien låser seg..

 

Noen her som har samem problemer? noen her med løsninger?

 

HELP NEEDED.. har hatt JK3 i laaang tid uten å få runnet det pga at det låser seg minst 2 ganger per mission.. saver jo fopr hver stormtrooper jeg dreper.. :p

 

hjelp.....

 

 

 

 

....hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et ord du brukte aktivt var HJELP. Kanskje dette ordet kan HJELPE deg til å finne ut at posten hører hjemme i HJELP-seksjonen. Om du ikke har funnet det ut enda, skal jeg være vennlig å HJELPE deg slik at du finner det ut:

 

Flytt post til HJELP-seksjon!

 

Point taken? Takker...

 

P.S: Der kan du kanskje få HJELP til problemet ditt... :devil:

Lenke til kommentar

X antall ting som kan gå galt her. Prøv følgende:

 

1. Installer nyeste driver til skjermkortet, er vel Catalyst 3.7 eller 3.8 som er nyeste nå, finnes på www.ati.com en plass

 

2. Pass på at alle drivere er i orden. Pass på at du har installert drivere for chipset, det er drivere til hovedkortet, finnes på CD'en som fulgte med, anbefaler at du laster ned nyeste, da CD'ene pleiere å være utdaterte før de ble trykt.

 

3. Kan jo alltids være greit med fersk fersk installasjon av windows, og alle oppdateringer fra windowsupdate installert, spesielt DirectX9.

 

Messer PC'en fremdeles ligger nok problemet et annet sted. Første som slo meg var at det kan være skjermkortet som er defekt. Du sier at du får problem med alle spill som krever litt skjermkort, problemet kan være defekt minne på skjermkortet, derfor vil du kun merke det på de spill/program som krever så mye at det defekte minnet blir tatt i bruk.

 

Ellers kan det være RAM'en, CPU'en, hovedkortet som er defekt. Bruk dette programmet til å teste RAM, om den rapporterer feil er det mest sannsynlig minnet til PC'en (IKKE skjermkortet) som er defekt, men vær obs på at det kan også være HK eller CPU som er feil:

 

http://www.memtest86.com/

 

Som noen andre her nevnte, kan også være kjøling på CPU og/eller skjermkort som er problemet. Sjekk at viftene på CPU og skjermkort faktisk går rundt, og bruk BIOS til å sjekke temp på CPU.

Lenke til kommentar

Eleminer evt sofware problem først. Deretter prøver du andre hardware løsninger, slik som andre skjermkort osv.

 

Hadde selv et slikt problem med mitt R9700pro, på grunn av AGP8x som var helt ustabilt. Jeg byttet hovedkort til AGP4x basert istedenfor, og alt funket utmerket.

 

 

Åssen type hovedkort er det du har?

 

 

Edit: Litt dårlig norsk her og der

Endret av shivac
Lenke til kommentar

jeg har nettopp kjøpt meg hercules radeon 9800 np , og har ett problem jeg ikke skjønner bæra av! Når jeg spiller så brukes alt minne på pcen opp , slik at spillet tilslutt enten krasjer til skrivebordet eller fryser helt. har sjekka drivere , og alt er oppdatert på software fronten. Kan det være defekt kort? Har prøvd med forskjellige innstillinger på driveren og spilt bf1942 , halo og dod . samme opplegget. skjønner ikke dette her!!

Lenke til kommentar

ok. skal vi se. takk for amnge innlegg og tips.

 

Jeg kjøpte pcen igjennom DELL folka og de skrudde saken sammen.. kan det hende de gjorde noen feil?

 

Problemet mitt er at jeg er fullstendig grønn på harware delen av en maskin og delvis også på "avansert" software. eller for å si det på en annen måte.. jeg er helt grønn.. :blush:

 

Derfor spør jeg om litt step-by-step hjelp.

 

Hvordan sjekker man temp på CPU?

 

Hvordan sjekker man hvilket hovedkort man har? (slik at jeg kan finne nyere driver)

 

Er det den store viften som kjøler ned 3d kortet og eller har den en egen vifte? om ja, hvordan finner jeg den og får sjekket den?

 

hva er en bios, hva kan jeg gjøre med det/den og hvordan?

 

hva er alt dette snakket om agp 8x mode? hva er det? :blush:

 

Tusen takk for all hjelp :p føler meg veldig n00b plutselig.. :blush::blush::blush:

Lenke til kommentar

Ser litt ut som at jeg har samme problem som hondapower...

 

jeg har nettopp kjøpt meg hercules radeon 9800 np , og har ett problem jeg ikke skjønner bæra av! Når jeg spiller så brukes alt minne på pcen opp , slik at spillet tilslutt enten krasjer til skrivebordet eller fryser helt. har sjekka drivere , og alt er oppdatert på software fronten. Kan det være defekt kort? Har prøvd med forskjellige innstillinger på driveren og spilt bf1942 , halo og dod . samme opplegget. skjønner ikke dette her!!

 

til hondapower: Får du enten fullstendig freeze eller så kommer det en beskjed om at ATI recover was unable to reset your card...blah blah blah.. ??

 

Det skjer med meg.

Lenke til kommentar

Jeg spilte en stund med fresh install av Win XP sp1. Til min store forundring begynte Quake1 å hakke etter noen uker. Altså 7 år gamle Quake1 ffs.

 

Jeg råder de fleste til å rydde opp i alle prosesser som kjører i bakgrunnen av Windows. Ta en titt på http://www.blackviper.com (Windows XP services-linken). Dette har hjulpet meg. Nå er PC'en min optimalisert for gaming. Tar litt tid å gå gjennom alle prosessene, men det er SÅ verdt det.

Endret av Ripsta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...