Gå til innhold

Metallisk hydrogen, realitet eller våt ønskedrøm?


Anbefalte innlegg

Amerikanske forskere sier de har klart å presse hydrogengass så hardt sammen at det ble til metall.

 

– Superledere som fungerer i romtemperatur er en av fysikkens hellige graler og kan radikalt endre transportsystemene våre, sier forsker Ranga Dias ved Harvard University.

 

Metallet, som harvardforskerne sier de har skapt ved å sette hydrogengass under intenst press, kan virke superledende også i romtemperatur. Men det krever at hydrogenmetallet holder seg stabilt.

 

– Det betyr at hvis du fjerner trykket, vil den forbli metallisk, akkurat som en diamant kan lages av grafitt under intens hete og trykk og forblir diamant når varmen og trykket fjernes, forklarer medforsker Isak F. Silvera.

 

Forskningen presenteres i det anerkjente forskningstidsskriftet Science. Ved hjelp av diamanter og lasere satte forskeren ørsmå mengder hydrogen under et enormt trykk på 496 gigapascal, ifølge forskningsrapporten. Til sammenligning er tyngdekraften av jorda ikke nok til å skape et trykk på mer enn mellom 330 og 360 gigapascal i jordas kjerne.

 

Å skape materialet krever store mengder energi, en energi du kan få tilbake, ifølge harvardforskerne.

– Hvis du konvertere det tilbake igjen til hydrogen, blir all energien frigjort, som vil gjøre det til det kraftigste rakettdrivstoffet kjent for menneskeheten. Det kan revolusjonere romfarten, sier Silvera.

 

 

Kilde: https://www.nrk.no/viten/oppdagelse-kan-revolusjonere-reiser-1.13345417

 

Kan det virkelig la seg gjøre å lage metallisk hydrogen? Og hva slags bruksområder kan man tenke seg for et sånt supermateriale?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke si om at det lar seg gjøre å lage metallisk hydrogen. Det var innlegget ditt som gjorde meg oppmerksom på at det blir forsket på dette. Det er veldig interessant å lese om, og jeg har vært innom innlegget ditt noen ganger. Så årsaken til at jeg skriver dette er at på tråden her står det at det er 0 visninger, og 0 svar.  Dette med visningene er jo ikke riktig siden jeg, og sikkert mange andre har vært innom her og lest innlegget ditt.

 

Det jeg kan si om hvis de lykkes med å lage metallisk hydrogen, er at da blir hoverboard en realitet. Ellers så blir det spennende å følge med på hvordan det går i denne saken.

Lenke til kommentar

Det finnes en hypotese om at Jupiter har en kjerne av metallisk hydrogen. Og en annen hypotese at hydrogen kan bli metallisk hydrogen hvis det kjøles ned til rett over 0K (null kelvin). Selve begrepet metallisk hydrogen er altså ikke nytt.

 

Det nye her er om det er mulig å lage metallisk hydrogen på jorda på andre måter enn ved ekstrem avkjøling og om metallisk hydrogen i såfall kan bli selve romtemperatursuperlederen for framtidens samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en hypotese om at Jupiter har en kjerne av metallisk hydrogen. Og en annen hypotese at hydrogen kan bli metallisk hydrogen hvis det kjøles ned til rett over 0K (null kelvin). Selve begrepet metallisk hydrogen er altså ikke nytt.

 

Det nye her er om det er mulig å lage metallisk hydrogen på jorda på andre måter enn ved ekstrem avkjøling og om metallisk hydrogen i såfall kan bli selve romtemperatursuperlederen for framtidens samfunn.

Wow! Spennende saker. Hvor mye forbedret er det sammenlignet med andre superledere som allerede eksisterer? Altså materialer hvor det ikke eksisterer noen motstand

Lenke til kommentar

Superledere er superledere, alle sammen leder strøm uten motstand eller tap. Sender man inn en strømpuls inn i en superledende smultring vil denne strømpulsen fortsette å suse rundt i ringen til evig tid, eller til man tapper energien på et eller annet tidspunkt. Dette er jo selve definisjonen på superledere.

 

Men alle superledere man har funnet hittil krever kraftig nedkjøling for at stoffene skal bli superledende, og denne nedkjølingen krever mye energi. Superledere brukes allerede, bl.a i MR-skannerne på sykehus, men de må kjøles ned med f.eks flytende nitrogen. Derfor drømmer man om å oppdage et stoff som er superledende uten nedkjøling, som man bruke som en vilken som helst annen strømledning. Dette kan revolusjonere verden, for tapene i normale strømledninger er faktisk ganske store.

 

Dessuten kan superledende smultringer benyttes som batteri som både kan hurtiglades og hurtigtappes, og som kan oppbevare strømmen til man trenger den, f.eks flere år etter at ringen ble ladet opp.

 

Så hvis andre klarer å gjenta det disse forskerne påstår at de har klart, nemlig å lage metallisk hydrogen som er stabilt ved normale temperaturer, da kan vi se begynnelsen på noe nytt og spennende. Men samtidig er nyheten såpass ekstraordinær at vi må vente på at noen andre også klarer å lage stabilt metallisk hydrogen før vi kan sprette sjampanjekorkene. Og selv om noen flere klarer det kan det ta laaang tid før man finner en metode for å produsere nok metallisk hydrogen til at man faktisk kan ta det i bruk.

Lenke til kommentar

Superledere er superledere, alle sammen leder strøm uten motstand eller tap. Sender man inn en strømpuls inn i en superledende smultring vil denne strømpulsen fortsette å suse rundt i ringen til evig tid, eller til man tapper energien på et eller annet tidspunkt. Dette er jo selve definisjonen på superledere.

Det er et lite men her: Det er nemlig ikke slik at så lenge temperaturen er under den kritiske temperaturen er materialet nødvendigvis superledende. Eller sagt på en annen måte, den kritiske temperaturen er avhengig av både hvor mye strøm som går gjennom superlederen og hvor stort magnetfelt superlederen utsettes for. Dessverre er det slik at de superlederne som tåler mest strøm og størst magnetfelt også krever å kjøles ned til lavest temperatur. 

 

Men alle superledere man har funnet hittil krever kraftig nedkjøling for at stoffene skal bli superledende, og denne nedkjølingen krever mye energi. Superledere brukes allerede, bl.a i MR-skannerne på sykehus, men de må kjøles ned med f.eks flytende nitrogen. Derfor drømmer man om å oppdage et stoff som er superledende uten nedkjøling, som man bruke som en vilken som helst annen strømledning. Dette kan revolusjonere verden, for tapene i normale strømledninger er faktisk ganske store.

Om jeg ikke tar feil krever alle superlederne som er brukt i MR-skannere helium-kjøling; altså vesentlig kaldere enn det som er mulig med nitrogen. Bare det å kunne få til høy strømtetthet og magnetfelt ved flytende nitrogen-temperatur hadde vært et flott fremskritt.

 

Så hvis andre klarer å gjenta det disse forskerne påstår at de har klart, nemlig å lage metallisk hydrogen som er stabilt ved normale temperaturer, da kan vi se begynnelsen på noe nytt og spennende. 

Såvidt jeg har fått med meg påstår de ikke å ha klart så mye en gang. Jeg er ganske sikker på at det de mente å ha fått til var å lage metallisk hydrogen under svært høyt trykk i et laboratorium. Med andre ord er det bare spekulasjon om materialet (forutsatt at det faktisk er metallisk hydrogen de har fått til) vil holde seg i den tilstanden når trykket blir redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hvis andre klarer å gjenta det disse forskerne påstår at de har klart, nemlig å lage metallisk hydrogen som er stabilt ved normale temperaturer, da kan vi se begynnelsen på noe nytt og spennende.

Såvidt jeg har fått med meg påstår de ikke å ha klart så mye en gang. Jeg er ganske sikker på at det de mente å ha fått til var å lage metallisk hydrogen under svært høyt trykk i et laboratorium. Med andre ord er det bare spekulasjon om materialet (forutsatt at det faktisk er metallisk hydrogen de har fått til) vil holde seg i den tilstanden når trykket blir redusert.

 

Nettopp, og man kan selvsagt lure på hvorfor de har gått ut så tidlig med dette, men som vi diskuterte tidligere på PM kan det ha vært for å sikre seg en eventuell nobelpris hvis det viser seg at metallisk hydrogen både kan fremstilles på denne måten og det kan bli "superledernes hellige gral" (en superleder som fungerer ved romtemperatur). Mange hvis-er foreløpig altså, og altfor tidlig til å kjøpe inn sprudlevannet ...

 

Ellers: Takk for rettelsene på min forrige post, det er alltid kjekt å lære noe nytt eller riktigere. :)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...