Gå til innhold

Fagbrev som Elektriker - noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, har fått en oppgave om blant annet kjøkken, og der står det oppgitt en komfyrplatetopp på totalt 6700W. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem her, siden en 25A kurs kun takler 5750W. Har aldri hørt om noen som har lagt 32A til komfyrtoppen, men samtidig synes jeg det er rart om det er tillatt å legge nesten 1000W for liten kurs... Vet at det finnes en samtidighetsfaktor, men tenker jo at man burde kunne kjøre full guffe uten at kursen skal gå, siden dette tross alt er et nybygg.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har fått en oppgave om blant annet kjøkken, og der står det oppgitt en komfyrplatetopp på totalt 6700W. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem her, siden en 25A kurs kun takler 5750W. Har aldri hørt om noen som har lagt 32A til komfyrtoppen, men samtidig synes jeg det er rart om det er tillatt å legge nesten 1000W for liten kurs... Vet at det finnes en samtidighetsfaktor, men tenker jo at man burde kunne kjøre full guffe uten at kursen skal gå, siden dette tross alt er et nybygg.. 

 

Dette må avklares med "kunde", det er bare spesialtilfeller hvor en har 1 i samtidighetsfaktor som elbillader. Om den skal tilkobles støpsel og komfyrvakt(som er krav nå?) så er det maks 25A. Derfor blir det som regel lagt opp slik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...