Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 3C P0101 og P0401


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å verken høre eller føle noen forskjell i måten bilen går på. Fungerer helt fint. Men ved sletting av feilkodene så kommer de tilbake. Forsøkte forsåvidt å koble fra luftmengdemåleren, og da hadde jeg fortsatt feilkode P401, men 101 var byttet ut med 102... 

Lenke til kommentar

Gått langt?

EGR ventil er djevelens verk. Når du bakker (dvs ikke har turbotrykk) slipper den en del av eksosen inn i innsuget igjen.

Bra for miljøet, ikke bra for motoren din da det kokser innsuget og ventilen. 

Blir EGR ventilen så full av koks at den ikke klarer å lukke seg vil det gå eksos inn i motoren hele tiden. Mulig luftmassemåleren din reagerer på dette (vet ikke hvordan det er lagt opp på passat)

 

Men om EGR er enkel å komme til så åpne å rengjør den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet desverre ikke mye om passat, men du kan sikkert google deg til hvordan det gjøres da du neppe er alene.

 

På min Mondeo Mk3 er den vakumstyrt. Åpna min på 160tusen km og den så ikke ut! Full av gørr, så din er nok minst like ille.

 

Fikk blombert min så slipper mere tull, men du kan neppe blombere din uten å få feilkoder.

 

Slike rensemetoder vil vel sende all gørra rett inn i til stempelet? Spørs om det er så gunstig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg skrudd ut EGR-ventilen. Det var faktisk langt nær så ille som bildene man får opp om man søker på dette på nett. Renset hele driten, men får fortsatt følgende feil etter sletting av feilkode og litt kjøring.

 

P0401 Exhaust gas Recirculation flow insufficient detected. 

 

Så fikk Mekonomen til å sjekke. På skrivet jeg fikk fra dem, så står det "funnet feil på EGR ventil og gjennomstrømning". 

 

Så da er det vel EGR- ventilen (elektrisk sådann) som må byttes?

 

Så da er spørsmålet mitt egentlig, når den P0401 - koden kommer, så er det fordi det er en måler/sensor som merker at det ikke er god nok flyt/kommer nok i tilbakeføringen av eksos. Den sensoren, sitter den i den elektriske EGR-ventilen, eller sitter den et annet sted? Sånn at det er mulig at det er noe annet i tilbakeføringskjeden som kan forårsake dette?

 

Iom at jeg klarer å skru ut og inn driten, så kan jeg gjøre det selv, men stusselig å bytte ventilen til 2500-3000 K og så er det noe annet... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...