Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør jeg med verkstedutgifter når butikken gir meg feil vare gang på gang?


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

Rett på sak:

Clutchen til bilen ble ødelagt/gåen og bestilte derfor komplett clutch-set fra bildeler firma ved hjelp av skiltnummer, merke, modell osv.. Det viste seg at vi fikk feil clutch første gangen dermed returnert og fikk ny en, denne var også feil..

 

Og vi fikk enda en gang en ny, tok denne med til verkstedet som skulle montere osv. Etter at verkstedet monterte den og prøvde den, viste det seg at denne også var feil, siden bilen nesten ikke klarte å kjøre fremover. Og fikk beskjed fra verkstedet om at dersom de skal demontere og montere riktig clutch vil de ta samme betaling igjen, f.eks 4.000 + 4.000.

 

Vi dro til butikken hvor vi fikk clutchen og fikk svar om at de dekker verksteds kostnader, men at vi må sende en mail først, som vi gjorde. Etter cirka over 1-2 måneder uten bil og endelig konklusjon får vi en mail om at de KUN kan dekke 1.000,- kroner. 

 

 

Vi mener dette er veldig dårlig gjort. Finnes det noen lover å slenge på for at dem dekker hele beløpet?

 

 

Vi har vært uten bil i over 1-2 måneder pga dette og måttet ta flere turer til butikken for å få riktig vare/info osv + betalt dobbelt til verkstedet osv.

 

 

 

Tusen takk for all hjelp og råd på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kunne ikke verkstedet stille med deler? Når man får feile deler gang på gang bør man jo ta hintet. Hvilken bil?

 

Verkstedet kunne det, men det var utenfor vårt budsjett. Og derfor hadde vi ikke noe valg annet enn å kjøpe det selv, men dette lar seg vel ikke å fraskrive ansvar?

 

Vi tenkte bare at alle kan gjøre feil, da det skjedde første og andre gang og ble veldig glade da vi fikk delene for tredje gang.. Men det var skuffende at det ikke stemte.

Lenke til kommentar

Men ja, når det har vært såpass mye krøll for å finne riktig del, så burde butikken (som profesjonell part) være ekstra aktsom og passe på å levere riktig produkt. Når det ikke er gjort, kan du jo bruke forbrukerkjøpsloven.

 

 

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§15

 

 

 

§15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

[snip]
c)

passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

 

§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

 

§ 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...