Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det lov å røyke hasj i Norge? Hvorfor får ungdommen tak i det? Og virkning?


Zarah1

Anbefalte innlegg

weed er et festlig rekreasjonsdop, noen helseplager kan også lettes med det. Hvis man isolert sett ser på to identiske mennesker hvor det ene røyker weed 2 ganger hver dag mens det andre aldri røyker, så vil det som ikke røyker sannsynligvis leve lengre og friskere. Så det er ikke noe helsebringene akkurat, heller tvert imot. Men hvis valget stod mellom å røyke seg fjern hver dag og drikke seg full hver dag så ville weed vært å foretrekke rent helsemessig. 

 

Dog er det viktig å se det i lyset av hva det faktisk er, helseskadelig. Det er ofte populært blant ungdom som nyter dette i ung alder, typisk 18-25 år... så vokser de fleste seg ut av det og lever seriøse liv. På lik linje med at man vokser seg ut av å drikke seg drita på byen og slikt hver helg. Nøt selv weed i ung alder og hadde mange gode stunder med det, men alle oppegående skjønner at det ikke er noe man burde holde på med unødig. Hvis man kan gagne av det helsemessig på grunn av sykdom kan man se frem til at det muligens blir gjort lovlig til medisinsk bruk i fremtiden. Inntil videre må man skaffe det gjennom ulovlige kilder. 

 

Så som svar til TS, ja, det er populært, nei det er sannsynligvis ikke farlig i små mengder i et begrenset tidsrom. Ja, det er netto farlig i forhold til å ikke røyke det. Ja, dette er noe ungdom gjør, ikke noe voksne gjør. Ikke ansvarlige voksne i alle fall. Burde du gjøre det? ikke hvis du ikke har lyst... burde du være en "anti hasj" person som tror weed er djevelens verk? nei... 

 

blir mange langvarig psykisk syk av weed? ja.... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man isolert sett ser på to identiske mennesker hvor det ene røyker weed 2 ganger hver dag mens det andre aldri røyker, så vil det som ikke røyker sannsynligvis leve lengre og friskere.

 

blir mange langvarig psykisk syk av weed? ja.... 

 

Argumentene dine gir ikke mening. En person som ikke røyker cannabis, men sitter inne konstant og bare spiser søppelmat er ikke sunnere og lever lenger enn en som tar seg en blås 2 ganger om dagen som trener og lever et sunnt liv...

 

Mange blir ikke langvarig psykisk syke av cannabis, det er tull. Vel, det er noe sannhet, men det henger ikke sammen med et moderat forbruk, si en blås i helga og det er det.

 

Psykiske sykdommer ligger ofte latent og cannabis kan være en trigger. Det folk ikke ser er at alkohol faktisk er en mye større trigger for latente psykiske sykdommer. Så har man en ting som heter ekstremforbruk som gir utslag i den mentale helsen uansett hvor latent eller ikke ting er.

 

Psykiske problemer og cannabis er veldig komplekst og det er altfor mange faktorer som kan tas med eller ignoreres for å bevise sin mening. Kan cannabis gi psykiske plager? Ja og Nei. Akkurat som at man kan knekke beinet av å falle eller ikke knekke beinet av å falle....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hasj i seg selv er ikke så farlig, men folk som røyker hasj ender ofte opp som brukere av tyngre stoffer. Heroin og amfetamin er verstingene. Gjennom jobben har jeg møtt mange brukere som "bare" skulle røyke hasj, og som senere har fått livet totalt ødelagt av tyngre stoffer.

Lenke til kommentar

 

Hvis man isolert sett ser på to identiske mennesker hvor det ene røyker weed 2 ganger hver dag mens det andre aldri røyker, så vil det som ikke røyker sannsynligvis leve lengre og friskere.

 

blir mange langvarig psykisk syk av weed? ja.... 

 

Argumentene dine gir ikke mening. En person som ikke røyker cannabis, men sitter inne konstant og bare spiser søppelmat er ikke sunnere og lever lenger enn en som tar seg en blås 2 ganger om dagen som trener og lever et sunnt liv...

 

Mange blir ikke langvarig psykisk syke av cannabis, det er tull. Vel, det er noe sannhet, men det henger ikke sammen med et moderat forbruk, si en blås i helga og det er det.

 

Psykiske sykdommer ligger ofte latent og cannabis kan være en trigger. Det folk ikke ser er at alkohol faktisk er en mye større trigger for latente psykiske sykdommer. Så har man en ting som heter ekstremforbruk som gir utslag i den mentale helsen uansett hvor latent eller ikke ting er.

 

Psykiske problemer og cannabis er veldig komplekst og det er altfor mange faktorer som kan tas med eller ignoreres for å bevise sin mening. Kan cannabis gi psykiske plager? Ja og Nei. Akkurat som at man kan knekke beinet av å falle eller ikke knekke beinet av å falle....

 

Nå skrev jeg "to identiske mennesker"... med det mente jeg to mennesker som lever 100% identisk og er 100% identisk, bortsett fra at den ene røyker weed. Mener du at den som ikke røyker weed har større sjanse til å leve lengre og friskere enn den som ikke røyker? ja eller nei.

 

klarer du å svare på det uten å prøve å snakke deg bort montro? venter i spenning... 

Lenke til kommentar

 

Hvis man kan gagne av det helsemessig på grunn av sykdom kan man se frem til at det muligens blir gjort lovlig til medisinsk bruk i fremtiden. Inntil videre må man skaffe det gjennom ulovlige kilder. 

Cannabis spray er i dag lovlig medisin for MS pasienter http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/cannabisspray-lovlig-i-norge/a/10046167/

 

se der ja, hvor tiden har gått meg forbi. Utviklingen går raskt. bravo

Lenke til kommentar

Hasj i seg selv er ikke så farlig, men folk som røyker hasj ender ofte opp som brukere av tyngre stoffer. Heroin og amfetamin er verstingene. Gjennom jobben har jeg møtt mange brukere som "bare" skulle røyke hasj, og som senere har fått livet totalt ødelagt av tyngre stoffer.

Spørsmålet er hvorvidt disse hadde begynt med tyngre stoffer om tilgangen til hasj var jevn, lovlig og kvalitetssikret...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]

Nå skrev jeg "to identiske mennesker"... med det mente jeg to mennesker som lever 100% identisk og er 100% identisk, bortsett fra at den ene røyker weed. Mener du at den som ikke røyker weed har større sjanse til å leve lengre og friskere enn den som ikke røyker? ja eller nei.

 

klarer du å svare på det uten å prøve å snakke deg bort montro? venter i spenning...

 

My bad, lese skikkelig er visst en ting :D

 

Prøvde ikke snakke meg bort så ta deg en bolle istedenfor å prøve å være spydig.

Lenke til kommentar

 

[...]

Nå skrev jeg "to identiske mennesker"... med det mente jeg to mennesker som lever 100% identisk og er 100% identisk, bortsett fra at den ene røyker weed. Mener du at den som ikke røyker weed har større sjanse til å leve lengre og friskere enn den som ikke røyker? ja eller nei.

 

klarer du å svare på det uten å prøve å snakke deg bort montro? venter i spenning...

 

My bad, lese skikkelig er visst en ting :D

 

Prøvde ikke snakke meg bort så ta deg en bolle istedenfor å prøve å være spydig.

 

isåfall vil jeg si meg enig i resten av ditt svar. 

Lenke til kommentar

 

En del av spørsmålet var hvorfor de får tak i det.

Svaret er loven.

Når det er ulovelig og ikke regulert som tobakk og alkohol blir det lettere for ungdommen å få tak i det.

Langere spør ikke etter alders bevis sånn som vinmonopolet og butikker gjør.

Som om ungdommen ikke får tak i tobakk og alkohol?

 

Det er enklere å skaffe cannabis for ungdom. Hvor mange dealere tror du spør etter legitimasjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er enklere å skaffe cannabis for ungdom.

Det kommer helt an på hvor en bor hen i landet og i hvilket miljø en vanker. 

Du skal bo langt ut på bygda for at det skulle vært en utfordring kjære deg :wee:

Deg om det. Kjære deg kan du spare deg for. Slike hersketeknikker kan du spare deg for, lille venn. Did you see what i did there?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er enklere å skaffe cannabis for ungdom.

Det kommer helt an på hvor en bor hen i landet og i hvilket miljø en vanker. 

Du skal bo langt ut på bygda for at det skulle vært en utfordring kjære deg :wee:

Deg om det. Kjære deg kan du spare deg for. Slike hersketeknikker kan du spare deg for, lille venn. Did you see what i did there?

 

Det var ikke meningen å bedrive hersketeknikk. Jeg mener bare at det er vanvittig enkelt å få tak i slikt i landet vi bor i, spesielt i ungdomsmiljøer. Heck, jeg vet til og med om foreldre som gjør det. 

Endret av Enquad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg og kona bodde "et sted i trøndelag" ble hun vitne til ungdomsskoleelever som, i anledning julefesten, ble møtt av foreldrene utenfor skolen som var ute i det noble ærend å hente skolesekken til poden, og levere drikkevarer til festlighetene i samme slengen. Det er med andre ord ganske enkelt for ungdommen å få tak i alkohol enkelte steder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man kan gagne av det helsemessig på grunn av sykdom kan man se frem til at det muligens blir gjort lovlig til medisinsk bruk i fremtiden. Inntil videre må man skaffe det gjennom ulovlige kilder. 

Cannabis spray er i dag lovlig medisin for MS pasienter http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/cannabisspray-lovlig-i-norge/a/10046167/

 

 

Og har ekle bivirkninger i form av sårdannelse der du sprayer det i halsen.

 

Anonymous poster hash: 4da49...fa8

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som jobber i politiet. Han har sagt at hasj er langt verre enn det man tror. I holland er det lov å bruke hasj, men han sier at når han er i Holland så får han bare lyst å gripe inn. Må jo være en årsak til dette. Mens ungdommen forteller : "ikke så farlig osv.". Nå måtte jeg ta for meg tenåringene mine i dag, og gi de noen alvorsord om hvor farlig det er , og at de må ikke påvirkes av hva vennene deres holder på med. 

 

Jeg vet ikke hvorfor det er lovlig med hasj i Holland. Men uansett : jeg har advart begge barna mine om både røyk, tobakk, og hasj. Og andre narkotiske stoffer, og overdreven bruk av alkohol. Føler meg som en foredragsholder i dag... men gjør det for å advare, og motvirke. 

 

 

Så en dokumentar om hasjbruk i England. Og der ble det informert om at det selges hasj som er tuklet med. Tilsatt glassperler. Disse glassperlene blir veldig oppvarmet og når de inhaleres så brenner det lungevevet. En ødelegger på sikt lungene.

 

Det er nok mye tryggere å dyrke planten selv til eget bruk, enn å kjøpe i fra andre.

 

Anonymous poster hash: 4da49...fa8

Lenke til kommentar

"Er det lovlig?" HEHEHE, er du seriøs? Hvorfor er cannabis så veldig skummelt for deg? Jeg skal svare for deg: Du har null, niks, nada kunnskaper om emnet. Du uttaler deg på bakgrunn av meninger, du har hørt fra andre. Er du voksen og selvstendig, så bryr du deg ikke om andres meninger om et emne (om du ikke har kunnskaper om emnet). Du skaffer deg simpeltheten kunnskapen selv, gjennom troverdig forsking, og leser eller ser videoer. Gidder du ikke det, så bryr du deg heller ikke om sønnen din, som du gir uttrykk for. 

Cannabis farlig? NEI. Fører det til at du begynner med andre rusmidler? Hvorfor skulle det gjøre det? 

Jeg foretrekker at sønnen min drikker alkohol, istedenfor å røyke det skumle rusmidlet CANNABIS sier du sikkert. Okei, så voldtekt, drap, slåssing, rett og slett masse negativitet er bedre, enn å røyke en joint å ta det rolig i sofaen?   

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...