Gå til innhold

Den lille Excel-tråden - kun små og kjappe spørsmål og svar

Simen1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I stedet for å ha mange små tråder med små spørsmål om Excel starter jeg en større samletråd for de små spørsmålene. Jeg har et par kjappe spørsmål å starte med:

1. Jeg har noen store tekst-celler med linjebryting. Hvordan får jeg lagt inn linjeskift inni cellene sånn at det kan stå for eksempel:

Første setning.
Andre setning.

I stedet for:

Første setning. Andre setning.

Jeg kan for ordens skyld ikke legge det i to celler over hverandre, da all infoen må ligge på én rad.

2. Jeg har et regneark med sorteringsfiltre i øverste rad. F.eks sortert 1. kolonne alfabetisk (slik at de andre kolonnene også henger med på sorteringen). Jeg vil ha et nytt ark med flere søkefelt: F.eks søk etter vare, kunde, pris. Deretter vil jeg at treffene skal listes fra f.eks rad 5 og nedover. Da er det viktig at det dukker opp hele linja med vare, kunde og pris på hvert traff. Hvordan setter jeg opp en sånn søkefunksjon?

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) [ALT] + [ENTER] = linjeskift.

2) Skjønner ikke helt hva du mener, men du er sikker på at pivottabell ikke er svaret? =)

Skrevet

Hei

Excel er et gigantisk program, det mest komplekse på maskinen din medmindre du driver med 3D-animasjon. Så det er hva du kaller "små spørsmål" som det går an å svare på, de er gjennomtenkt og spisset.

Støtter ideen om en pivottabell.

Beste hilsen Harald

Skrevet

Støtter Mr. Staff, det er etter mitt syn ikke hensiktsmessig å ha alle Excel-spørsmål i én tråd. Bedre å fortsette som i dag med en tråd for det enkelte spørsmål.

Skrevet

Horge: Jeg tester med Libre Calc og finner ut at Ctrl+enter fungerer. Takk for å sette meg på sporet :) Pivottabell er nytt for meg, men etter et lite forsøk ser det ut som det er det jeg leter etter. Takk igjen :)

Harald og NoBo: Takk for innspill. Da endrer jeg navnet på tråden. Flere innspill ønskes om utformingen på tråden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...