Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus


Anbefalte innlegg

Hvis du får en repeater så vil den bare "gjenta" signalet og sende videre. En forsterker vil der i mot forsterke singnalene, men den vil også forsterke andre ting som støy... noe som ikke er det mest heldige.

 

Vet ikke hva prisene på en repeater er, men kan aldri forestille meg at det er noe av det rimligste utstyret man kan få tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøssenam for et opplegg...

 

Om vi velger trådløst kan jo hvem som helst logge seg på.

 

Normale tråløse løsninger kommer med 128bit krypterings mulighet. Dette er det samme som brukes av nettbanker, og skulle være mer en sikkert nok. Litt billigere løsninger har 64bit kryptering. Noe som er dårlig, men sikkert trygt nok for dere.

Dessverre tror jeg ikke du får noen tråløs stabil løsning på ei krone under 10 000 hvis den skal rekke 200-300 meter utendørs. Ikke i dårlig vær iallefall. Jeg vil faktisk tro dere må betale langt mer. Husk, selv om hver basestasjon har en rekkevide på 50 - 100 meter blir det ikke 100 - 200 meter om dere bruker 2 stasjoner.

 

Jeg ville faktisk heller tatt sjansen på Switch - Repeater - Switch. Selv om standarden sier 100M vil det nok gå fint med 125M hvis dere er snille med kablene og nøye når dere fester endepunktene. Problemet er vel først og frems at dere trenger strøm til repeateren :cry:

Endret av kruger
Lenke til kommentar

Null problem. Lag en antenne til wlan selv og kjør to wlan-kort mot hverandre. Rekkevidden for wlan med to retningsantenner er mer enn 1km, selv med normale wlan-kort.

 

Det finnes masse oppskrifter på wlan-antenner på nett. Også hvilke kort som er annbefalt mhp. eksterne antenner eller modfisering av kort med innebygget antenne. Bare pass på å holde kabellengden mellom anntenna og kortet så kort som mulig. Typisk et par meter eller kortere. Og bruk skikkelig kabel.

 

Det vil uansett bli billigere og mer stabilt enn å strekke 100m lengder cat5 kabel utendørs, samt switcher og strøm til disse.

Lenke til kommentar
Null problem. Lag en antenne til wlan selv og kjør to wlan-kort mot hverandre. Rekkevidden for wlan med to retningsantenner er mer enn 1km, selv med normale wlan-kort.

 

Det finnes masse oppskrifter på wlan-antenner på nett. Også hvilke kort som er annbefalt mhp. eksterne antenner eller modfisering av kort med innebygget antenne. Bare pass på å holde kabellengden mellom anntenna og kortet så kort som mulig. Typisk et par meter eller kortere. Og bruk skikkelig kabel.

 

Det vil uansett bli billigere og mer stabilt enn å strekke 100m lengder cat5 kabel utendørs, samt switcher og strøm til disse.

Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge.... Hvordan kan du prestere å si at det blir mer stabilt en kabel ?

 

Jeg har prøvd nettverk med to cisco aironet basestasjoner og fabrikkproduserte rettningsantenner over en lengde på 80M utendørs.

 

Det var treigt og fungerte elendig i dårlig vær.

 

1km med hjemmelagde antenner... skulle likt å se det. Hjemmelagt av nasa og stilt inn med laser vil jeg anta ?

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt meg med det du foreslo i utgangspunktet.

 

Ja, den sertifiserte lengden er 175meter eller noe, men det funker gjerne lenger også. Går dufor gigabit switch og cat6 kabler av god kvalitet med proff terminering(det blir stort sett dårligere hvis du gjør det selv, noe som ikke spiller noen rolle på vanlige korte strekk) vil jeg tro det funker.

 

Du vil få mye bedre hastighet enn m wlan. Foreslår at du prøver det ut. Funker det kan du vel kjøpe en lang industri gummi slange eller noe og tre utenpå for å isolere/beskytte mot slitasje. Gjerne forsegle i endene for å hindre vann ol å trenge inn. Velg shielded og ikke vanlig un-shielded kabler.

 

Funker det mot formodning ikke kan du bare returnere switchen og kjøpe en trådløs enhet. Utlegget ditt er på litt kabel. Ikke stort :yes:

 

Ikke noe problem å lage en sender for å sende wlan laangt av gårde, sjekk her på Norwaywireless sin oppskrift på Blikkboksantenne Nesten alt kan brukes, bla tomme Pringles bokser er brukt med hell :laugh:

 

Lykke til, og husk å poste resultatene dine da. Sikkert mange som er i lignende situasjoner med venner som bor, relativt nærme.

 

Edit: trykkleif som ikke ga mening...

Endret av PålPot
Lenke til kommentar

Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge.... Hvordan kan du prestere å si at det blir mer stabilt en kabel ?

 

Jeg har prøvd nettverk med to cisco aironet basestasjoner og fabrikkproduserte rettningsantenner over en lengde på 80M utendørs.

 

Det var treigt og fungerte elendig i dårlig vær.

 

1km med hjemmelagde antenner... skulle likt å se det. Hjemmelagt av nasa og stilt inn med laser vil jeg anta ?

Stabilt fordi vanlig cat5 kabel ikke er spesielt beregnet på utebruk, og iallefall ikke vinter.

 

Virker som du har gjort noe rart med oppsettet ditt siden du ikke nådde mer en 80m. Selv med en enkel retningsanntenne bør man klare det.

 

Hvis du ikke tror meg, så søk litt på nett. F.eks.

http://www.saunalahti.fi/~elepal/antenna1.html

http://www.wlan.org.uk/antenna-page.html

http://www.wireless.org.au/~jhecker/helix/

 

Det er plenty med beskrivelser på prosjekter som lett lar seg gjennomføre med enkle midler. Men man er avhenging av fri sikt. En busk eller noe annet vil effektivt dempe signalene. Således _tett_ regnvær.

 

Retningsvirkningen er ikke værre enn at man kan sikte inn antennene mot hverandre, så laser er nok litt i overkant.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Gonzo99
Lenke til kommentar

175 meter på kat 5 kabel er utenfor spesifikasjonene. Maksimum godkjent lengde er 328 fot. Se her, for eksempel:

http://www.cat-5-cable-company.com/faq-max...at-5-cable.html

FAQ Section

CAT 5 Cable Length - Maximum Length

[Q] What's the longest (maximum length) CAT 5 patch or crossover cable I can buy from you?

 

[A] The maximum length (maximum certifiable length) for CAT 5 patch or crossover cables is 328 feet (100 meters).

 

Beyond that, you run the risk of signal loss and other complications.

 

Det å bruke 1000 megabit- utstyr vil bare gjøre saken verre, fordi pakketapet vil bli mye større ved en slik hastighet.

Lenke til kommentar

Hei.

Stort sett er det slik at jo høyere hastighet, desto kortere blir avstanden man kan sende på kabel. Fiberkabel kan jo derimot sende både høy hastighet og stor avstand, men er ganske dyrt.

Kan du klare deg med 10Mbit kablet nettverk, er vel det enkleste å få tak i nettverkskort som har utgang for Koaksial kabel (10base5). Da kobler du en RG59 eller tilsvarende kabel mellom maskinene med en BNC kontakt på hver side. Dette klarer overføring på opp til 500m uten forsterkning, så du slipper noe elektronikk ute.

 

Ellers kan du jo som noen har nevnt satse på trådløst, litt dyrere da men.

Du kan se her for et eksempel hva du trenger mellom 2 hus:

http://www.lanzone.no/trdlst_til_naboen.cfm

Avstandene med de angitte antennene skulle være rikelig ved fri sikt.

 

Litt info om hjemmelagde antenner kan du finne her:

http://www.norwaywireless.net/wiki/AntenneUtstyr

Det er faktisk flere gode resultater med Pringles bokser og blikkbokser.....

 

Ellers finner du mye nyttig info her vil jeg tro:

http://www.hardware.no/guider/nettverk/index4.html

 

Lykke til!

 

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Hva med å trekke opp Fiber kabel???? da kan du strekke den så langt du vil....

Mja.... Fiber kabel har begrensning pga. at de forskjellige fargene i lysspekteret bryter på forskjellige bølgelengder! Er ikke sikker på lengde da.... men har sett en dokumentar om et 8 GB nett mellom to byer der det var snakk om max 8 km(?). Det var snakk om flere ledere for forskjellige farger og "akselerator stasjoner".

Endret av sm1pea07
Lenke til kommentar

Løsningen med BNC kort er nok det letteste og billigste. Ergo (min mening) det beste.

 

Men skal du trekke kabler ute burde/må du grave de dypt ned (temperaturen er mere stabil lengre ned og går nok ikke under 5C litt nede i bakken) og isolere svært godt. Bruk skjerma kabler av god kvalitet.

 

 

EDIT: måtte stokke ordene mine litt...

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...