Gå til innhold

Hva er navne-policy?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fagprøve på mandag og tirsdag og har fått i oppgave å installere Windows Server 2012 på en kundes maskin. I oppgaven står det at AD skal settes opp i henhold til et organisasjonskart og at jeg skal lage en navne-policy for bedriften. Hva er en navne-policy? 

 

Jeg skal også sette opp en nettverksskriver som alle brukere kan benytte seg av. I oppgaven står det at skriveren skal automatisk "deployeres" til klientene. Hva vil dette si?

 

Det står også at skriveren skal gis lokalt navn i DNS og navnet er gitt. Hvordan gjør man dette?

Jeg skal også installere og konfigurere webserver. Bedriften ønsker en hjemmeside på serveren. I oppgaven står det "Endre WEB-tjenestens "standardside" til bare å inneholde bedriftsnavnet". Hva er standardside?

 

Jeg har jobbet veldig lite med server tidligere, og har egentlig ikke peiling på server i det hele tatt. Jeg har satt opp en server før og gjort noen av disse tingene, men aner ikke hva mesteparten av det er. Kan ikke huske å ha installert webserver i det hele tatt. 

 

Det står også i oppgaven at det vil settes en feil på serveroppsettet mitt på dag to (tirsdag), og at jeg må finne feilen og fikse det. Kan noen forklare meg litt om feilsøking og feilretting på server? Eller har dere linker til sider hvor det står om akkurat dette?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Navnepolicy - En mal for hvordan navngi, beskrive  definere alle ressurser* i domenet. Søk på naming conventions i din favorittsøkemotor så får du mange treff på emnet (eksempel på treff.). Målet er å få en enhetlig beskrivelse av alle ressurser for å gi 'enkel' administrasjon og (forhåpentligvis også) brukervennlighet. Tips: Oppsett av AD i henhold til organisasjonskart kan gjøres ved å bygge opp en OU-struktur som ligner. Som med alt annet: Ikke sikkert at det er det mest hensiktsmessige..


*Ressurser - Brukere, grupper, PC-er, servere, skrivere, Organizational Units (OU), group policies, navn på AD, DNS, AD sites etc.


 


Nettverksskriver - Utrulling av skriver i et Windows domene kan gjøres med Group Policy*. Stikkord her er Group Policy Preference (GPP). Enkleste måten er beskrevet her men som alltid er det flere veier til målet, avhengig av miljø, kompleksitet etc. Se f. eks. Deploying Printers with Group Policy Preferences (Complete Guide) samt Best Practices for Group Policy Printer Preferences.


*Fordrer forståelse av bruk av Group Policy i et Windows Active Directory (AD), oppbygging av et AD med OU etc.


 


DNS-navn for skriveren - Pass på å gi skriveren en statist IP-adresse (utenfor DHCP-scope.) Bruk deretter DNS Manager til å lage en (A-) record i riktig DNS-sone og bruk skriverens statiske IP-adresse på denne record.


 


Webserver/Hjemmeside - Standardside er den nettsiden som brukeren får opp, eks. når du går til http://vg.no. På baksiden, dvs. webserveren, har den ofte navnet "default.htm" - I enkleste form kan man legge inn ren tekst i denne filen. Se f. eks. denne Technet Magazine artikkelen for tips om oppsett av IIS. Bonuspoeng for deg, kan være å sette standard hjemmeside i Internet Explorer vha. GPO for klientene.


 


Feilsøking - Troubleshooting av en feilsituasjon kan være alt fra at du enkelt finner feilen til at det ligger så dypt at man må be om hjelp fra produsenten av programmet. God forståelse av produktet(-ene) man skal feilsøke på er et must.


Prøv først å få et overblikk over- og prøv å avgrense problemstillingen. Er hele serveren påvirket eller kun en enkelt komponent? Er feilen faktisk på serveren eller eks. en klient/nettverksutstyr? Er feilen konsekvent eller dukker den bare opp i noen situasjoner? Eventloggene i Windows er en av de første stedene du bør sjekke.


Ha for øvrig alltid i bakhodet at i noen situasjoner kan det være enklere å reinstallere|restore enn å fortsette feilsøking, forutsatt at feilen relaterer seg til komponenten (serveren) du vil reinstallere/restore.


 


Generelt: Oppgaven ser ut til å gå på generell forståelse av Windows Server 2012 (R2), installasjon og administrasjon av server samt roles&Features (Active Directory med DNS, Group Policy, IIS, DHCP, filshare, printserver etc.) Vil tro at dette er beskrevet i årsplanen for studiet ditt. Hvis det mot formodning ikke er beskrevet noe om dette i pensum bør du anmerke det til din veileder/den som avholder fagprøven. Skal sies at skal man jobbe med drift/som konsulent bør man ha en generell forståelse utover det som man primært jobber med. Det er alltid lurt å se på produkter som grenser inn mot det du har som hovedfokus, da er det enklere å forstå samspillet og kunne eks. feilsøke.


 


 


Lykke til!


  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...