Gå til innhold

Jesus og hans smertefulle offer


Imlekk

Anbefalte innlegg

Du har ikke kontemplert Gud noe særlig, fordi du snakker om Gud som om det var en bil eller ett kjøleskap. Jeg forholder meg til troende som praktiserer og lever i tråd med Gud, og de skjønner veldig godt hva jeg sier selv om jeg ikke er en såkalt "kristen"

 

Du er nok ganske fjernt fra Gud dessverre

 

da kanskje du kan være litt tydeligere på hva du legger i det, i og med at det er såpass uklart.

 

og vi er alle ganske fjerne fra Gud, desverre. Du, jeg og alle andre her inne. Vi lever i denne verden, og i denne verden er satan Gud, det er i den verden ETTER denne (etter døden) vi kommer til Guds verden. Gud er separat fra alle mennesker, noen har overnaturlige opplevelser, men ingen er bedre enn andre. Kristne er ikke bedre enn hedninger, men kristne har fått tilgivelse av Gud. Kaffetrakter, butikk og seng-sammenlikningen min, var jo at for meg er Gud like reell som en kaffetrakter, butikk eller senga på soverommet er for deg eller andre her inne. Jeg kan påstå at dere bare INBILLER dere at dere har en seng, men dere vet selv at senga er der. Det betyr ikke at jeg sier at Gud er en seng, Gud er noe helt annet enn en seng, bil, kjøleskap eller kaffetrakter. Jeg trodde faktisk den var ganske grei, men det er fint at du kommer med inspill på ting jeg sier som du synes er vanskelig å skjønne. Og da hadde jeg og satt pris på om du forklarte ting som jeg synes er vanskelig å skjønne.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Gud lar seg ikke forklare med ord, eller med ting som vi mener er her og derfor er av denne verden. Gud lar seg forklare med stillhet, og der i stillheten forsvinner du og det som blir tilbake er Gud. Kristne er også bare en ting, og ingen ting får noe som helst. Hvis du leter etter overnaturlige opplevelser fjerner du deg fra Gud, og det du finner i de opplevelsene er like naturlig som andre helt vanlige simple ting så som kjøleskap og biler. 

 

Og dette er veldig tydelig skrevet men kan bare forstås ut fra stillhet, så hvis du forsøker å forstå via tanker lager du så mye støy at du får ikke øye på annet enn deg selv

Lenke til kommentar

Gud lar seg ikke forklare med ord, eller med ting som vi mener er her og derfor er av denne verden. Gud lar seg forklare med stillhet, og der i stillheten forsvinner du og det som blir tilbake er Gud. Kristne er også bare en ting, og ingen ting får noe som helst. Hvis du leter etter overnaturlige opplevelser fjerner du deg fra Gud, og det du finner i de opplevelsene er like naturlig som andre helt vanlige simple ting så som kjøleskap og biler. 

 

Og dette er veldig tydelig skrevet men kan bare forstås ut fra stillhet, så hvis du forsøker å forstå via tanker lager du så mye støy at du får ikke øye på annet enn deg selv

 

Jeg kan bare si at jeg letet ikke etter overnaturlige opplevelser men den freden og gleden bibelen snakker om. Før jeg ble kristen opplevde jeg mye demonisk aktivitet etter å ha vært inne i mye okkult dritt i "jakten på sannheten" for jeg prøvde å finne svar på hva som foregikk der ute i verden men endte opp med å åpne dører til all verdens faenskap, og for å bryte ut av det gikk jeg til bibelen. Først leste jeg nærmest bibelen i panikk, med tårer i øya osv, men det fungerte ikke. Jeg leste bibelen daglig, og hver dag sto det om hvordan jeg feilet i forhold til Gud. Jeg måtte finne en kirke med sterkt fokus på nåde hvor jeg traff andre med liknende opplevelser og prøve å stresse ned, da fant jeg ut at jeg var langt ifra den eneste med sånne opplevelser. Da begynte det å slippe taket, og jeg begynte å oppleve positive ting.

 

Jeg kan ikke si jeg har bedt om noe av dette for jeg trodde ikke på det overnaturlige, jeg søkte i det okkulte men utifra en oppfattelse av at dette var noe gale rikfolk drev med og jeg prøvde å forstå hvorfor. Lite ante jeg at det var reelt.

Lenke til kommentar

Den beste bibelen å lese er den du har i deg selv, alle de andre biblene må leses med forbehold

 

Tvert imot, bibelen ga meg faktisk svar på hva som foregikk, jeg har også gjort noe det står i bibelen at kommende kristne kommer til å gjøre uten å vite det, jeg fant ut at Gud hadde gradvis flyttet meg nærmere innholdet i bibelen uten at jeg var klar over det selv (han har jobbet i meg i flere år uten at jeg kalte meg kristen) pluss jeg skjønte hvorfor alt det som foregikk meg skjedde etter å ha stukket hånda inn i det okkulte vepsebolet før jeg ble kristen.

Lenke til kommentar

 

Jesus var ikke en ekte person, men en frelselsesfigur i populærfiksjon, basert på andre frelselsesfigurer.

 

Så der hvor lidelse er X

 

X * 0 = 0

 

...sa "misantropen" som betyr hat mot mennesket.

 

Men vi kristne vet bedre.

 

 

Mener du at Jesus er Gud ? Hvem oppreiste Jesus fra døden ?

 

Jesus sa i en bønn: Far , dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du har utsendt Jesus Kristus. ( Joh 17:1-3)

Lenke til kommentar

 

Jesus var ikke en ekte person, men en frelselsesfigur i populærfiksjon, basert på andre frelselsesfigurer.

Så der hvor lidelse er X

X * 0 = 0

 

 

...sa "misantropen" som betyr hat mot mennesket.

 

Men vi kristne vet bedre.

Det er da en del som mener mennesket fødes som syndere. Det er en rimelig misantropisk holdning. Men hva det har med saken å gjøre vet jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Den beste bibelen å lese er den du har i deg selv, alle de andre biblene må leses med forbehold

 

Tvert imot, bibelen ga meg faktisk svar på hva som foregikk, jeg har også gjort noe det står i bibelen at kommende kristne kommer til å gjøre uten å vite det, jeg fant ut at Gud hadde gradvis flyttet meg nærmere innholdet i bibelen uten at jeg var klar over det selv (han har jobbet i meg i flere år uten at jeg kalte meg kristen) pluss jeg skjønte hvorfor alt det som foregikk meg skjedde etter å ha stukket hånda inn i det okkulte vepsebolet før jeg ble kristen.

 

 

Jeg sier ikke at kunnskap og visdom fra andre er ubrukelig, jeg sier at ens eget hjerte er garantert rent hvis man lærer seg å lytte og stole på det

Lenke til kommentar

 

 

Jesus var ikke en ekte person, men en frelselsesfigur i populærfiksjon, basert på andre frelselsesfigurer.

 

Så der hvor lidelse er X

 

X * 0 = 0

 

...sa "misantropen" som betyr hat mot mennesket.

 

Men vi kristne vet bedre.

 

 

Mener du at Jesus er Gud ? Hvem oppreiste Jesus fra døden ?

 

Jesus sa i en bønn: Far , dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du har utsendt Jesus Kristus. ( Joh 17:1-3)

 

 

Den såkalte 3-enigheten som utgjør Gud ja, Gud i forskjellige former, Jesus var Gud som menneske, faderen er Gud som ånd, også har vi den hellige ånd som bor i oss. Johannes 10:30: "Jeg og faderen er ett."

Lenke til kommentar

 

Det er da en del som mener mennesket fødes som syndere. Det er en rimelig misantropisk holdning. Men hva det har med saken å gjøre vet jeg ikke.

 

 

La oss si du rent hypotetisk trodde på Gud, noe det virker som du ikke gjør, men la oss late som, for morro skyld. Sidestiller du deg da med ham? Du føler ikke at du mangler noe i forhold til en allmektig Gud? For meg er det ivertfall noe som skurrer ved et sånt syn på ting. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Jeg sier ikke at kunnskap og visdom fra andre er ubrukelig, jeg sier at ens eget hjerte er garantert rent hvis man lærer seg å lytte og stole på det

 

 

Jeg sier det motsatte. Husker ikke ordrett dette fra bibelen, men det står noe som fra hjertet kommer sinne, utroskap, løgn, svik osv. Vi kjenner oss alle igjen i det, jeg, du og alle andre her inne.

 

Og her er svaret på hvorfor vi er stengt ute fra himmelen. Det som bor i hjertet vårt stenger oss ute derfra, og alle lovene i gamletestamentet går på nettopp det som bor i vårt hjerte. Derfor var det dødsstraff for brudd på mange av lovene i gamletestamentet, for å illustrere at ingen klarte å holde loven og brudd på bare en av alle de lovene der alene gjorde oss urene for Gud og stengte oss ute fra himmelen. Dette her med alle disse harde lovene prøvde Gud å gjøre det så åpenbart for de gamle israelerne at de skulle skjønne det, sånn at de forsto at det pekte mot en messias som ikke var "som oss" og som var istand til å oppfylle lovene for oss FOR VI KLARTE DET IVERTFALL IKKE - DET VAR BOKSTAVELIG TALT UMENNESKLIG HARDE BUD - men så var heller ikke messias et vanlig menneske, så messias klarte faktisk å holde disse lovene, døde for vår skyld, sto opp fra de døde og at vi kunne få del i hans rettferdighet og vinne over døden, kun ved å tro på ham.

 

Som kristne er vi da vitner på at Jesus snakker sant - at Jesus var den han sa han var i den rettssaken der han var dømt til å dø på et kors. Han ble dømt til døden for å si han var messias - noe det var dødsstraff for selv om jødene ventet på en kommende messias og skriftene faktisk også sa at den kommende messias skulle bli drept, men kristne tror han snakket sant og at han faktisk var den messias han sa han var, derfor skulle han ikke dø etter loven noe vi derimot fortjener alle sammen om vi skal dømmes etter den, vi frikjenner derfor Jesus, og når vi frikjenner Jesus frikjenner han oss, for han tok vår plass og han som messias har makt til å tilgi synder. Det er Guds måte å gi oss nåde på, en gave - helt gratis, på tross av våre feil og mangler, som jeg, du og alle andre her inne har men som vi kan få tilgivelse for. Ingen av oss er mao. perfekte, rene og hellige, men en var det for oss, og alt han forlanger er at vi tror på ham, at han var den han sa at han var, at han var Guds sønn og sto opp fra de døde.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Det er da en del som mener mennesket fødes som syndere. Det er en rimelig misantropisk holdning. Men hva det har med saken å gjøre vet jeg ikke.

 

La oss si du rent hypotetisk trodde på Gud, noe det virker som du ikke gjør, men la oss late som, for morro skyld. Sidestiller du deg da med ham? Du føler ikke at du mangler noe i forhold til en allmektig Gud? For meg er det ivertfall noe som skurrer ved et sånt syn på ting. 

 

Det er korrekt at jeg ikke tror på én eller flere guder. Men kan godt være med på din hypotetiske situasjon, selv om jeg ikke ser noen forskjell. Det er forskjell på å si at man er perfekt, og si at man er en synder. Tradisjonell kristen doktrine, og på mange måter hjørnestenen i kristen teologi, baserer seg på at man som en spesifikk art (homo sapiens) fødes som en skyldig forbryter. Man arver dødssynden fra sine forfedre (noe som er ille nok i seg selv etter min mening), og at man fortjener i utgangspunktet evig pine basert på det. Evig straff for uevige forbrytelser er jo også rimelig horribelt.

 

Men, dette kommer jo helt an på hvilken gren av kristendom man forener seg med, noe som ikke alltid er like lett å få definert.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Jeg sier ikke at kunnskap og visdom fra andre er ubrukelig, jeg sier at ens eget hjerte er garantert rent hvis man lærer seg å lytte og stole på det

 

 

Jeg sier det motsatte. Husker ikke ordrett dette fra bibelen, men det står noe som fra hjertet kommer sinne, utroskap, løgn, svik osv. Vi kjenner oss alle igjen i det, jeg, du og alle andre her inne.

 

Ja, jeg vet at du sier det motsatte, og grunnen for at du sier det er fordi du leter utover, altså i andres kunnskap for å finne sannheten, mens jeg snakker om å kontemplere, altså å lete innover for å finne sannheten. Og i ett rent hjerte, altså den tilstanden av oppmerksom våkenhet hvor ego er ekskludert, vil bestandig være helt rent, fordi der mangler den som forurenser, altså DEG

 

 

 

Og her er svaret på hvorfor vi er stengt ute fra himmelen. Det som bor i hjertet vårt stenger oss ute derfra, og alle lovene i gamletestamentet går på nettopp det som bor i vårt hjerte

 

Og her sier vi vel det samme

 

 

 

Derfor var det dødsstraff for brudd på mange av lovene i gamletestamentet, for å illustrere at ingen klarte å holde loven og brudd på bare en av alle de lovene der alene gjorde oss urene for Gud og stengte oss ute fra himmelen. 

 

De som dømmer folk til dødstraff for å være ett feilbarlig menneske, fjerner ikke urenhetene, men tilfører enda mer forurensing til det som allerede er der. 

 

 

 

Dette her med alle disse harde lovene prøvde Gud å gjøre det så åpenbart for de gamle israelerne at de skulle skjønne det, sånn at de forsto at det pekte mot en messias som ikke var "som oss" og som var istand til å oppfylle lovene for oss FOR VI KLARTE DET IVERTFALL IKKE - DET VAR BOKSTAVELIG TALT UMENNESKLIG HARDE BUD 

 

Du finner ikke en bedømmende og straffende Gud i ett rent hjerte, så denne ondskapsfulle guden er nok ett biprodukt av vanlig menneskelig barbari

 

 

 

 men så var heller ikke messias et vanlig menneske, så messias klarte faktisk å holde disse lovene, døde for vår skyld, sto opp fra de døde og at vi kunne få del i hans rettferdighet og vinne over døden, kun ved å tro på ham.

 

Messias var nok i likhet med mange andre profeter og eksepsjonelle lærere, i god kontakt med stillheten, og i den stillheten finnes det ingen egoer som kan dø, så da er døden overvunnet

 

 

 

Som kristne er vi da vitner på at Jesus snakker sant - at Jesus var den han sa han var i den rettssaken der han var dømt til å dø på et kors.

 

Ikke påstå noe om andre kristne eller for den del buddhister - sannheten er at vi begge kun har oss selv å kunne forstå og lage forklaringer på.

 

 

 

Det er Guds måte å gi oss nåde på, en gave - helt gratis, på tross av våre feil og mangler, som jeg, du og alle andre her inne har men som vi kan få tilgivelse for

 

Som sagt, i stillheten er ditt ego borte og i den tilstanden er de det ingen som behøver tilgivelse

 

Legger ved en link til ett masteravhandling om stillhet, forfattet av en kristen

 

 

På nyåret 2005 var jeg på retreat. Det var en stille retreat, det vil si at vi var helt tause utenom tiden som var satt av til veiledning. En stund før jeg dro, fikk jeg også med meg at det skulle være en retreat viet til kontemplasjon. Det sa meg ikke så mye. Jeg skulle på en heltaus retreat og møte Gud i denne stillheten, og jeg skjønte ikke hva som var så annerledes om den også skulle være kontemplativ. Uken på fjellet ble en skjellsettende opplevelse for meg. Gjennom korte bolker med undervisning om morgenen, veiledning og åndelig lesning samt min egen åndelige reise, ble jeg ført inn i noe jeg ikke var kjent med. Jeg fikk en første, glimtvis forståelse av hva kontemplasjon er for noe. Jeg møtte et tankesett og en begrepsbruk som gav gjenklang hos meg. Jeg ble presentert for et mål og en lengsel som jeg kjente igjen fra mitt eget liv. Samtidig var det noe som holdt igjen med tanke på det mystiske aspekt. I min tenkning setter jeg den menneskelige fornuft høyt, og jeg oppfatter den å være et vern mot både en forenklet og en forvansket trosvirkelighet. Jeg var derfor ikke uten motstand i møte med en apofatisk1 forståelse av troen og ikke minst balet jeg med forståelsen av å bli forenet med Gud

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...