Gå til innhold

z-Wave detektor for brannalarm?


Anbefalte innlegg

Etter å ha opplevd den første brannalarmen i ny-innflyttet leilighet så kom jeg på tanken: Finnes det en z-wave enhet som kan trigge på den høye lyden for ytterligere varsling? Hadde vært kjekt å få få varsling på mobilen samt påslåing av lys mm.

Har ikke lyst til å gjøre inngrep i selve alarmen, selv om ett rele der nok hadde gjort nytten..

 

Har idag en Zipabox duo, men har bestilt en av de nye Zipatile som sentralenhet. Zipatilen skal forresten ha mikrofon og det hele så jeg vil undersøke om det finnes noen apper som kan bruke den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha opplevd den første brannalarmen i ny-innflyttet leilighet så kom jeg på tanken: Finnes det en z-wave enhet som kan trigge på den høye lyden for ytterligere varsling? Hadde vært kjekt å få få varsling på mobilen samt påslåing av lys mm.

 

Har ikke lyst til å gjøre inngrep i selve alarmen, selv om ett rele der nok hadde gjort nytten..

 

Har idag en Zipabox duo, men har bestilt en av de nye Zipatile som sentralenhet. Zipatilen skal forresten ha mikrofon og det hele så jeg vil undersøke om det finnes noen apper som kan bruke den.

 

Hm tipper det blir mye bry å få dette til å trigge rett på lyd og ikke om du spiller musikk osv. Jeg vet mitt anlegg har en utgang som jeg tenker å bruke. Den har to og den ene er nok brukt til sentralt system. 

Lenke til kommentar

 

Etter å ha opplevd den første brannalarmen i ny-innflyttet leilighet så kom jeg på tanken: Finnes det en z-wave enhet som kan trigge på den høye lyden for ytterligere varsling? Hadde vært kjekt å få få varsling på mobilen samt påslåing av lys mm.

 

Har ikke lyst til å gjøre inngrep i selve alarmen, selv om ett rele der nok hadde gjort nytten..

 

Har idag en Zipabox duo, men har bestilt en av de nye Zipatile som sentralenhet. Zipatilen skal forresten ha mikrofon og det hele så jeg vil undersøke om det finnes noen apper som kan bruke den.

 

Hm tipper det blir mye bry å få dette til å trigge rett på lyd og ikke om du spiller musikk osv. Jeg vet mitt anlegg har en utgang som jeg tenker å bruke. Den har to og den ene er nok brukt til sentralt system. 

 

Skal den trigge på lyden må det være en terskel lyd, og så høyt kommer jeg nok aldri til å spille musikk, og dessuten kan sensoren stå i et rom uten musikkanlegg. Det er et sentral-anlegg med sensor/sirene i taket på hvert rom.

Lenke til kommentar

Skal den trigge på lyden må det være en terskel lyd, og så høyt kommer jeg nok aldri til å spille musikk, og dessuten kan sensoren stå i et rom uten musikkanlegg. Det er et sentral-anlegg med sensor/sirene i taket på hvert rom.

 

 

 

Tja alternativene er nok mange, om jeg skulle brukt noe i mitt system hadde det gjerne vært netatmo sin dB avlesning. Men om det skal trigge fort må jo samplingen skje ofte, så den er ikke egnet sånn sett. 

Lenke til kommentar

Ser nå at man kan installere egne apper på Zipatilen, så jeg kan prøve å ta utfordringen selv å lage en app som bruker mikrofonen på den. Men, - først må jeg motta zipatilen, - ble bestilt i november fra proshop og etter flere utsettelser står den med forventet levering for to dager siden....

Lenke til kommentar

Som jeg skrev er det allerede en sentral brannalarm og det var den jeg ønsker å detektere, og den uler for alle leilighetene i 5 blokker. Hjelper lite med egen detektor på det, men kommer nok å ha en egen i tillegg, men da tror jeg at jeg går for en Fibaro FGSD-002

Lenke til kommentar

Etter å ha opplevd den første brannalarmen i ny-innflyttet leilighet så kom jeg på tanken: Finnes det en z-wave enhet som kan trigge på den høye lyden for ytterligere varsling? Hadde vært kjekt å få få varsling på mobilen samt påslåing av lys mm.

 

Har ikke lyst til å gjøre inngrep i selve alarmen, selv om ett rele der nok hadde gjort nytten..

 

Har idag en Zipabox duo, men har bestilt en av de nye Zipatile som sentralenhet. Zipatilen skal forresten ha mikrofon og det hele så jeg vil undersøke om det finnes noen apper som kan bruke den.

 

Lydtrigger:

https://www.quasarelectronics.co.uk/Item/3126-sound-activated-relay-switch

Lenke til kommentar

 

Etter å ha opplevd den første brannalarmen i ny-innflyttet leilighet så kom jeg på tanken: Finnes det en z-wave enhet som kan trigge på den høye lyden for ytterligere varsling? Hadde vært kjekt å få få varsling på mobilen samt påslåing av lys mm.

 

Har ikke lyst til å gjøre inngrep i selve alarmen, selv om ett rele der nok hadde gjort nytten..

 

Har idag en Zipabox duo, men har bestilt en av de nye Zipatile som sentralenhet. Zipatilen skal forresten ha mikrofon og det hele så jeg vil undersøke om det finnes noen apper som kan bruke den.

 

Lydtrigger:

https://www.quasarelectronics.co.uk/Item/3126-sound-activated-relay-switch

 

Kan gå.

Forøvrig finnes ferdigbyggende enheter som Leeo Smart Alert som krever WiFi og egen App på telefonen (https://shop.leeo.com/pages/about-leeo-smart-alert) som vil løse mitt "problem", og en googling viser at flere har tenkt i disse banene. Denne spesifikke enheten vil dessverre ikke være brukbar utenfor USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...