Gå til innhold

Er Uber lovlig eller ikke?


Anbefalte innlegg

 

En må huske på at dette er folks jobb. Det skal tjenes penger til bil, utgifter, lønn, verksted, avgift til drosjesentralen, forsikring og pensjon til drosjeeier og sjåfører. 

Alle som eier biler har vedlikeholdsutgifter og likneunde for denne. Det er ikke noe særegent for taxisjåfører. Dessuten hvor mye slitase kan det bli på en taxi som har en dødtid på mellom 50-80%?

 

Ordningen med drosjesentraler og sjåfører som skal kjøre drosje på fulltid er jo tydeligvis fullstendig utdatert. Det er ingen menneskerett å skulle kunne kjøre drosje på fulltid. For all del: om man klarer å leve av kun å kjøre drosje så skal man jo få lov til det, men da må man klare å gjøre det uten spesialbeskyttelse fra staten.

 

Det stilles krav til bilen om en skal gjøre tjenester for Pasientreiser. Bilen må ikke være mer enn 5 år og det er også en grense på km standen på bilen. Transportbransjen er regulert for at en skal få skikkelig nivå på tjenesten og ikke en masse cowboyer. Merkelig at ingen kan se hvordan tilstandene blir hvis det hele bare slippes løs!

Da får staten heller opprette et eget tilbud med biler som kun har til jobb å frakte pasienter. Eller skal løyveordningen kun beholdes mtp pasientreiser?

 

 

Spesialbehandling fra staten får en allerede fra den importeres. Ingen avgifter på en taxi etter hva jeg har forstått. Heller ikke veiavgift. Derfor er vel en taxi å regne for statens eiendom og løyvehaver kun opererer den? En taxi er vel å anse som et offentlig transportmiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

En må huske på at dette er folks jobb. Det skal tjenes penger til bil, utgifter, lønn, verksted, avgift til drosjesentralen, forsikring og pensjon til drosjeeier og sjåfører. 

Alle som eier biler har vedlikeholdsutgifter og likneunde for denne. Det er ikke noe særegent for taxisjåfører. Dessuten hvor mye slitase kan det bli på en taxi som har en dødtid på mellom 50-80%?

 

Ordningen med drosjesentraler og sjåfører som skal kjøre drosje på fulltid er jo tydeligvis fullstendig utdatert. Det er ingen menneskerett å skulle kunne kjøre drosje på fulltid. For all del: om man klarer å leve av kun å kjøre drosje så skal man jo få lov til det, men da må man klare å gjøre det uten spesialbeskyttelse fra staten.

 

Det stilles krav til bilen om en skal gjøre tjenester for Pasientreiser. Bilen må ikke være mer enn 5 år og det er også en grense på km standen på bilen. Transportbransjen er regulert for at en skal få skikkelig nivå på tjenesten og ikke en masse cowboyer. Merkelig at ingen kan se hvordan tilstandene blir hvis det hele bare slippes løs!

Da får staten heller opprette et eget tilbud med biler som kun har til jobb å frakte pasienter. Eller skal løyveordningen kun beholdes mtp pasientreiser?

 

 

Spesialbehandling fra staten får en allerede fra den importeres. Ingen avgifter på en taxi etter hva jeg har forstått. Heller ikke veiavgift. Derfor er vel en taxi å regne for statens eiendom og løyvehaver kun opererer den? En taxi er vel å anse som et offentlig transportmiddel.

 

Da har du forstått feil. En taxi betales avgifter på, men får noe refundert visst den holder i drift i 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Spesialbehandling fra staten får en allerede fra den importeres. Ingen avgifter på en taxi etter hva jeg har forstått. Heller ikke veiavgift. Derfor er vel en taxi å regne for statens eiendom og løyvehaver kun opererer den? En taxi er vel å anse som et offentlig transportmiddel.

Nettopp, og denne monopoltjenesten har ført til galloperende priser som igjen har ført til en dødtid på mellom 50-80%.

Lenke til kommentar

 

Spesialbehandling fra staten får en allerede fra den importeres. Ingen avgifter på en taxi etter hva jeg har forstått. Heller ikke veiavgift. Derfor er vel en taxi å regne for statens eiendom og løyvehaver kun opererer den? En taxi er vel å anse som et offentlig transportmiddel.

Nettopp, og denne monopoltjenesten har ført til galloperende priser som igjen har ført til en dødtid på mellom 50-80%.

 

 

Vet ikke hvordan det er andre plasser men her i området er det mye skolekjøring og transport for Pasientreiser på dagen og heller lite oppdrag på kvelden. Som taxieier så må en være på jobb uansett om det er mye eller lite å gjøre og det kan være du må være på nattevakt fra klokka 23-08 uten å tjene en eneste krone. Det er ikke mange jobber som kan tilby sånt ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vet ikke hvordan det er andre plasser men her i området er det mye skolekjøring og transport for Pasientreiser på dagen og heller lite oppdrag på kvelden. Som taxieier så må en være på jobb uansett om det er mye eller lite å gjøre og det kan være du må være på nattevakt fra klokka 23-08 uten å tjene en eneste krone. Det er ikke mange jobber som kan tilby sånt ;-)

Skolekjøring og pasientreiser betales av det offentlige. 

 

På kvelden er det ikke rart at det er lite oppdrag, hvem gidder vel å betale 600-700 kroner for en 15 minutters tur?

 

Ellers har du helt rett i at det ikke er mange jobber som kan holde på slik som taxinæringen holder på, det er stort sett kun monopolnæringer som kan gjøre det.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvordan det er andre plasser men her i området er det mye skolekjøring og transport for Pasientreiser på dagen og heller lite oppdrag på kvelden. Som taxieier så må en være på jobb uansett om det er mye eller lite å gjøre og det kan være du må være på nattevakt fra klokka 23-08 uten å tjene en eneste krone. Det er ikke mange jobber som kan tilby sånt ;-)

Skolekjøring og pasientreiser betales av det offentlige. 

 

På kvelden er det ikke rart at det er lite oppdrag, hvem gidder vel å betale 600-700 kroner for en 15 minutters tur?

 

Ellers har du helt rett i at det ikke er mange jobber som kan holde på slik som taxinæringen holder på, det er stort sett kun monopolnæringer som kan gjøre det.

 

Helt riktig det, Men fy faen så kjekt at du kan bestille taxi for å komme deg til legevakten hvis du må dette.

eller hvis du må komme deg et sted.

 

Alternativet er ikke at det blir billigere, alternativet er at det ikke eksisterer et tillbud i det hele på disse tidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om alternativet er å bestille en drosje som koster et par-tre tusen en søndag kveld, og det ikke kan vente til mandag morgen, så ringer nok de fleste ambulansen.

Og de kommer? 

I bergen blir du henvist til taxi hipp som happ skal du til legevakt. alarmsentralen bestiller gjerne for deg for å bli prioritert i køen. Men du påviser jo at du har missforstått sammfunnsoppdraget et drosjeløyve pålegger deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig det, Men fy faen så kjekt at du kan bestille taxi for å komme deg til legevakten hvis du må dette.

eller hvis du må komme deg et sted.

 

Alternativet er ikke at det blir billigere, alternativet er at det ikke eksisterer et tillbud i det hele på disse tidene.

 

Hvorfor skulle det ikke være mulig å ta taxi til legevakten om Uber ble lovlig. Det er fullt mulig de stedene hvor det er lovlig. 

 

Selvfølgelig i små bygder er det litt verre, men det vil ikke være noe problem om man beholder dagens regler for taxisentraler, men fjerner lisensordningen.

Lenke til kommentar

 

Helt riktig det, Men fy faen så kjekt at du kan bestille taxi for å komme deg til legevakten hvis du må dette.

eller hvis du må komme deg et sted.

 

Alternativet er ikke at det blir billigere, alternativet er at det ikke eksisterer et tillbud i det hele på disse tidene.

 

Hvorfor skulle det ikke være mulig å ta taxi til legevakten om Uber ble lovlig. Det er fullt mulig de stedene hvor det er lovlig. 

 

Selvfølgelig i små bygder er det litt verre, men det vil ikke være noe problem om man beholder dagens regler for taxisentraler, men fjerner lisensordningen.

 

For hvem gidder å påta seg et sammfunsoppdrag uten å få noe tilbake for det? Det er jo det som er avtalen, du får monopol mot å holde tilbude tilgjengelig hele tiden. 

 

Hvorfor skal jeg kjøre vanlig taxi og ha åpnet hele døgnet, når jeg kan kjøre uber i de timene det er penger å tjene og slappe av resten? 

Lenke til kommentar

For hvem gidder å påta seg et sammfunsoppdrag uten å få noe tilbake for det? Det er jo det som er avtalen, du får monopol mot å holde tilbude tilgjengelig hele tiden.

 

De får noe tilbake, de får penger for alle kjøreturene de gjør om natten. Selv vanlige taxier idag tar vesentlig bedre betalt om natten enn om dagen.

 

Og hvis man står for mye stille, så tyder det bare på at det er for mange taxier, ikke at de utfører noen samfunnstjeneste. 

 

Hvorfor skal jeg kjøre vanlig taxi og ha åpnet hele døgnet, når jeg kan kjøre uber i de timene det er penger å tjene og slappe av resten?

 

Det gjør du fordi du får mer betalt om natten enn du får om dagen.

Lenke til kommentar

 

Om alternativet er å bestille en drosje som koster et par-tre tusen en søndag kveld, og det ikke kan vente til mandag morgen, så ringer nok de fleste ambulansen.

Og de kommer? 

I bergen blir du henvist til taxi hipp som happ skal du til legevakt. alarmsentralen bestiller gjerne for deg for å bli prioritert i køen. Men du påviser jo at du har missforstått sammfunnsoppdraget et drosjeløyve pålegger deg.

 

Du får det til å høres ut som om dagens løyveordning er den eneste tenkelige måten å utføre dette samfunnsoppdraget på.
Lenke til kommentar

 

For hvem gidder å påta seg et sammfunsoppdrag uten å få noe tilbake for det? Det er jo det som er avtalen, du får monopol mot å holde tilbude tilgjengelig hele tiden.

 

De får noe tilbake, de får penger for alle kjøreturene de gjør om natten. Selv vanlige taxier idag tar vesentlig bedre betalt om natten enn om dagen.

 

Og hvis man står for mye stille, så tyder det bare på at det er for mange taxier, ikke at de utfører noen samfunnstjeneste. 

 

Hvorfor skal jeg kjøre vanlig taxi og ha åpnet hele døgnet, når jeg kan kjøre uber i de timene det er penger å tjene og slappe av resten?

 

Det gjør du fordi du får mer betalt om natten enn du får om dagen.

 

 

Men hvorfor skal jeg holde åpent om natten hvis jeg får en til til 800kr annen hvær uke? 

 

Markedet er ikke bare de store byene, og reglene og reguleringen må jo virke over hele landet. 

Lenke til kommentar

 

 

Om alternativet er å bestille en drosje som koster et par-tre tusen en søndag kveld, og det ikke kan vente til mandag morgen, så ringer nok de fleste ambulansen.

Og de kommer? 

I bergen blir du henvist til taxi hipp som happ skal du til legevakt. alarmsentralen bestiller gjerne for deg for å bli prioritert i køen. Men du påviser jo at du har missforstått sammfunnsoppdraget et drosjeløyve pålegger deg.

 

Du får det til å høres ut som om dagens løyveordning er den eneste tenkelige måten å utføre dette samfunnsoppdraget på.

 

Nei det er det ikke. Men uber er ikke noen løsning på dette. 

 

Vi kan gjerne se på andre muligheter for å løse dette problemet, men jeg har en følelse av at dette kan bli mer kostbart.

en ambulanse koster mye mer en taxi for eksempel.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal jeg holde åpent om natten hvis jeg får en til til 800kr annen hvær uke? 

 

Markedet er ikke bare de store byene, og reglene og reguleringen må jo virke over hele landet.

 

Uber er for det første bare aktuelt i de store byene, og det er der taxibransjen kjemper imot dem. Lisensordningen er organisert lokalt, og selv om lisenser forsvinner i Oslo så betyr ikke at de forsvinner i små bygder.

 

Og om vi skulle fjerne dem fra hele Norge, så trenger du fortsatt ikke å være beskymret for småbygdene. For å kunne starte et taxiselskap så må du søke om tillatelse fra kommunen. Det er ikke noe problem for kommunen å kreve at de må holde åpent 24/7. Du trenger ikke et monopol for å kreve dette.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor skal jeg holde åpent om natten hvis jeg får en til til 800kr annen hvær uke? 

 

Markedet er ikke bare de store byene, og reglene og reguleringen må jo virke over hele landet.

 

Uber er for det første bare aktuelt i de store byene, og det er der taxibransjen kjemper imot dem.

 

Men du trenger ikke å være beskymret for småbydgene. For å kunne starte et taxiselskap så må du søke om tillatelse fra kommunen. Det er da ikke noe problem for kommunen å kreve at de må holde åpent 24/7. Du trenger ikke et monopol for å kreve dette. 

 

Men hvordan skal jeg få noen til å løse dette på et små sted hvis jeg ikke gir dem monopol? Tenke seg til hvis i de gode ukene påske vinterferie festivaler etc, de små taxisentralene fikk konkuranse av 30-40 utenforstående taxier. hvorfor skulle de ønske å slite for kommunen resten av året.

 

Det er forøvrig ikke vanskelig for uber å starte taxisentral det er dukket opp flere av dem i bergen i det siste. Men å drive taxisentral og følge opp de plikter dette medfører er uber tydeligevis ikke innteresert i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Helt riktig det, Men fy faen så kjekt at du kan bestille taxi for å komme deg til legevakten hvis du må dette.

eller hvis du må komme deg et sted.

Ambulanse? Pasientreiser?

 

Alternativet er ikke at det blir billigere, alternativet er at det ikke eksisterer et tillbud i det hele på disse tidene.

Så lenge prisen er riktig så vil du alltid finne noen som er villig til å kjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og hvis man står for mye stille, så tyder det bare på at det er for mange taxier, ikke at de utfører noen samfunnstjeneste. 

Eller at prisene er for høye.

 

Det er bare å ta seg en liten spasertur forbi taxiholdeplassene i Oslo Sentrum en formiddag hvilken som helst: MASSE taxi'er som står uten noe å gjøre.

 

Problemet er ikke at det er for mange taxier, men at prisene er så høye at folk heller velger å gå eller bruke kollektiv. :)

Lenke til kommentar

 

Du får det til å høres ut som om dagens løyveordning er den eneste tenkelige måten å utføre dette samfunnsoppdraget på.

Nei det er det ikke. Men uber er ikke noen løsning på dette. 

 

Vi kan gjerne se på andre muligheter for å løse dette problemet, men jeg har en følelse av at dette kan bli mer kostbart.

en ambulanse koster mye mer en taxi for eksempel.

 

Så, du kan kategorisk si at fordi Uber ikke passer til en spesifikk problemstilling (ikke at du begrunner det, men la gå) så er det nødvendig å begrense antall drosjer i et område gjennom en løyveordning som av mange beskrives som en monopollignende tilstand. Dette gir ingen mening.

 

Camlon: du har feilsitert, det er ikke jeg som har skrevet det du siterer =P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men hvordan skal jeg få noen til å løse dette på et små sted hvis jeg ikke gir dem monopol? Tenke seg til hvis i de gode ukene påske vinterferie festivaler etc, de små taxisentralene fikk konkuranse av 30-40 utenforstående taxier. hvorfor skulle de ønske å slite for kommunen resten av året.

God betaling? Dersom du betaler riktig pris så skal du nok se at du vil finne noen som vil være villige til å kjøre. Selv i indre Troms skal du nok klare å finne noen som vil kjøre deg midt på natten bare du betaler.

 

Ellers: Dersom man velger å bosette seg på et sted "der ingen kunne tru at nokon kunne bu", da må man også aksepetere at det kan være vanskelig å finne transport.

 

Det er forøvrig ikke vanskelig for uber å starte taxisentral det er dukket opp flere av dem i bergen i det siste. Men å drive taxisentral og følge opp de plikter dette medfører er uber tydeligevis ikke innteresert i.

Ny teknologi har gjort det tradisjonelle opplegget med taxisentraler og taxisjåfører fullstendig utdatert. Det har Uber forstått og det nekter taxinæringen å ta innover seg.

 

Fakta: Det er to ting det finnes nok av i verden: mennesker med mobiltelefoner og mennesker med biler. Ny teknologi har gjort det til en lek å sette disse to gruppene i kontakt med hverandre, og da forsvinner behovet for den tradisjonelle taxien som er tilknyttet en sentral og står på holdeplass (eller kjører rundt) og venter på kunder.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...