Gå til innhold

[Løst] Verdt risiko å demontere CPU-kjøler for oppgradering?


CharlesBronson

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å oppgradere minne, men dette vil kreve at jeg demonterer den store kjøleribben til prosessor for å kunne sette inn minnebrikkene.

 

Har bygget flere pc-er i min tid, men aldri demontert kjøleribbe fra CPU før. Er det vanskelig og/eller risikofylt?

 

Ser for meg at kjølepastaen fungerer som et slags lim, og at det blir et helvete å få kjøleribben av uten å skade prosessor. Er det verdt å demontere for å sette inn mer RAM?

 

Hvis interessant, er min PC:

 

Intel i7 3770K

8 GB ram, vil øke til 16 GB

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av kjølepasta du benytter men normalt skal det gå lett å få av kjøleren.

På CPUen jeg bruker nå har jeg hvit seig kjeramisk pasta og den sitter godt og det er anbefalt å kjøre litt belastning på PCen før du demonterer kjøleren for å få pastaen litt varm.

All anne pasta skal være lett å få av.

Bare husk å ha ny pasta på kjøleren før du monterer den igjen.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av kjølepasta du benytter men normalt skal det gå lett å få av kjøleren.

På CPUen jeg bruker nå har jeg hvit seig kjeramisk pasta og den sitter godt og det er anbefalt å kjøre litt belastning på PCen før du demonterer kjøleren for å få pastaen litt varm.

All anne pasta skal være lett å få av.

Bare husk å ha ny pasta på kjøleren før du monterer den igjen.

 

Takk,

 

Kjølepasta som er benyttet er "Noctua NT-H1 high-end thermal compound", som fulgte med https://www.komplett.no/product/581326#

Lenke til kommentar

Varm opp pastaen og vri kjøleren forsiktig frem og tilbake, ikke dra den oppover før du kjenner at den er løs. Jeg har dratt ut en CPU fra festet en gang og det var ikke gøy selv om jeg fikk nytt HK på garanti....

 

Det er ikke noe problem å få løs hvis du er forsiktig selv om pastaen er som lim, det blir aldri superlim :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...