Gå til innhold

Fremtidsrettet spillskjerm


Shruggie

Anbefalte innlegg

Jeg er litt rar, og har et veldig stort skrivebord, så opp gjennom årene har jeg i stedet for å bytte ut skjermer bare lagt til hele tiden, og eventuelt kastet de jeg ikke lenger trenger. 

Så nå har jeg tre skjermer og skal til å kjøpe den fjerde, som skal være for spill.

Jeg trenger litt hjelp for å velge, for forrige gang valgte jeg selv, og jeg har aldri vært så misfornøyd med en skjerm i hele mitt liv. (Asus VG248QE)

 

Det jeg har lært av den fadesen er at jeg ikke utstår TN paneler, og at jeg ikke bryr meg så mye om refresh rate som jeg trodde. Så nå leter jeg etter en IPS spillskjerm som også kommer til å bli brukt til filmer, TV-serier og slikt når jeg ikke spiller. 

 

Jeg ser for meg 24-27 tommer, men helst 27. Trenger ikke mer enn QHD resolution, og 4k er lang over grensen for hvor ting blir for smått. Trenger ikke høyttalere, og trenger ikke noen spesiell kabeltype, men liker i grunn godt Displayport. 

 

Jeg har et Nvidia GTX 1060, og liker tanken på G-Sync, men tviler egentlig på at jeg kommer til å legge merke til det. (Selv om det er godt mulig jeg vil legge VELDIG godt merke til å eventuelt bytte over til en skjerm uten G-Sync seinere)

 

Jeg har ikke fantastisk god råd, men jeg kommer jo til å bruke denne skjermen en god del år, så jeg er villig til å spytte i litt.

 

Jeg er veldig godt fornøyd med alle Dell skjermene jeg har og har hatt, så jeg lener litt i den retningen nå også, men dette med spillskjermer har jeg så lite peiling på at jeg er veldig åpen for forslag!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG248Q er en av de beste gamingskjermene på markedet hvis man ønsker best prestasjon i spill til en lav kostnad. Før kronekursen gikk rett i vasken så var skjermen rimelig også. Enten er det noe feil på ditt eksemplar eller så er det noe feil med deg. :tease:

 

Poenget når man spiller er lite ghosting og lav input lag. Poenget med gaming er å vinne, ikke å studere gjengivelsen av bildene mens man taper.

 

4K UHD native gir ikke små detaljer når det benyttes riktig skalering i programmer. Du kan også løse dette ved å kjøre 1080p på skjermen for programmer som ikke har mulighet for skalering.

 

Ut ifra det du skriver så bør du kjøpe en av de skjermene på 27" med IPS-panel,  QHD, G-Sync og 165 Hz oppdatering, men vær obs på at det blir en del mer ghosting. Input lag er lav på disse.

 

Hvis film er av prioritet så finnes det noen gamingskjermer på 35" med G-Sync og IPS-panel.

 

Ta en titt i prisjakt eller hos din foretrukne nettbutikk etter skjermer fra. Acer, Aoc, ASUS, DELL, BenQ som har modeller med noenlunde like spesifikasjoner.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er "nesten" bare å sette opp kriteriene dine på prisguide så finner du fort noe jeg tror du vil like.

 

Med ett GTX 1060 så blir 1440p oppløsning @ 60hz sikkert litt på kanten av hva den presterer, men burde gå greit med dagens, eller eldre spill. Hvis du ikke lot merke til forskjell på høy refreshrate så kan det hende du ikke vet hva du skal se etter, eller rett og slett ikke bryr deg. Men du burde i hvertfall holde deg så tett opp til max refresh på skjermen du bruker som mulig uansett hva du velger.

 

G-sync syns jeg personlig selv også ikke gjør stort. Bruker en skjerm jeg kjøpte for 3000kr på black friday med g-sync og 180hz og syns egentlig at jeg kunne klart meg like bra med en 120hz skjerm uten g-sync. Denna skjermen er også eksepsjonelt dårlig bilde kvalitet på. Den er enda mer blass i fargene enn den 10 år gamle TN skjermen jeg bytta den ut med:P Men det er prisen med å ha 180hz og g-sync tror jeg. Skulle selv ønske jeg gikk for IPS, men vil også ha ++144hz og g-sync, bare for å ha det, og det har jeg ikke råd til:P

 

G-sync gjør noe av det samme som V-sync som du kan slå på i alle/de fleste spill, forskjellen ligger i responsiviteten. G-sync er nesten umerkbart mindre responsivt enn ingen sync, og V-sync er nesten ikke merkbart det heller. Det er merkbart for sånne som BadCat over her, som sier at det handler om å vinne. Men de vil heller ikke bruke G-sync. Er en stor tråd om G-sync og diverse her hvis du vil lese mer om det. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1734469

 

På 27" så passer 1440p oppløsning seg best, mens 24" passer med 1080p. Siden hz (og fps) ikke har så mye å si, men bildekvaliteten på max, så kanskje noe sånt som dette:

https://www.prisguide.no/produkt/benq-gw2765ht-216254

Men da er du oppe i 4000kr, og det er det billigste jeg fant med kriteriene dine. BenQ er gode på bildekvalitet også.

Lenke til kommentar

Tenker den BenQ'en kommer til å bli bra da isåfall.

 

Hvis du er litt usikker, så foreslår jeg å kjøpe fra Komplett.no. Det koster 300kr mer, men da har du 45 dager åpent kjøp og kan levere tilbake skjermen uansett årsak (med mindre du ødelegger den) og få pengene tilbake og prøve på nytt.

Deal.no, CDON.com og proshop tror jeg bare opererer med 14 dager angrerett. Fant ikke noe om åpent kjøp på dem i hvertfall. Angrerett og åpent kjøp gjelder fra den dagen du henter varen i butikken, eller den dagen du får varen i posten.

 

Lykke til, og håper du blir godt fornøyd |=)

Lenke til kommentar

Tenker den BenQ'en kommer til å bli bra da isåfall.

 

Hvis du er litt usikker, så foreslår jeg å kjøpe fra Komplett.no. Det koster 300kr mer, men da har du 45 dager åpent kjøp og kan levere tilbake skjermen uansett årsak (med mindre du ødelegger den) og få pengene tilbake og prøve på nytt.

Deal.no, CDON.com og proshop tror jeg bare opererer med 14 dager angrerett. Fant ikke noe om åpent kjøp på dem i hvertfall. Angrerett og åpent kjøp gjelder fra den dagen du henter varen i butikken, eller den dagen du får varen i posten.

 

Lykke til, og håper du blir godt fornøyd |=)

Thankee! Jeg har dårlig erfaring med BenQ generelt, men jeg tar uansett utgangspunkt i den typen skjerm, og så vekter jeg det litt mot reviews og egne erfaringer, så jeg havner sikkert på noe lignende :)

Lenke til kommentar

Her har du en liste med skjermer som er 27", 1440p, og IPS panel, sortert fra billigst og oppover. Ikke tatt med g-sync, høy refresh rate eller noe annet i betraktning. Eventuelt hvis du skulle hatt G-sync så hadde du havna oppi 8000kr ca.

 

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[70][]=26&f[70][]=28&f[85][]=2560%20x%201440&f[2067][]=IPS&f[2067][]=VA&s=price%20asc

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...