Gå til innhold

Ta ut mobil rett før 2017 - Spørsmål om skatt


TomTucker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ikke skatte det beløpet, men skatte *av* det. Dvs at det legges til inntekten din som du blir beregnet skatt av.

 

Hvis dette dukker opp på neste års selvangivelse så hadde jeg bare strøket det og hvis noen skulle komme med spørsmål om det i etterkant ville jeg forklart situasjonen.

 

Krikkert er ekspert på dette og kan sikkert gi deg det korrekte svaret.

Lenke til kommentar

Du må ikke skatte det beløpet, men skatte *av* det. Dvs at det legges til inntekten din som du blir beregnet skatt av.

 

Hvis dette dukker opp på neste års selvangivelse så hadde jeg bare strøket det og hvis noen skulle komme med spørsmål om det i etterkant ville jeg forklart situasjonen.

 

Krikkert er ekspert på dette og kan sikkert gi deg det korrekte svaret.

 

Jaha, ja. Jeg trodde faktisk at det var beløpet som var skatt. Om en skal skatte *av* beløpet, så er det jo veldig, veldig mye bedre. Da tar jeg ut telefonen og sjekker opp selvangivelsen istedet.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Hei, fått ny jobb, å i den sammenheng kan jeg få ta ut en ny telefon. Begynner i jobben 2.Januar 2017, å kan få ta ut en ny mobil nå som jeg kan bruke i arbeidet.

 

Men, må jeg da skatte 4392kr i 2016 for å ta ut telefonen 2-5 dager før jeg begynner i det nye året?

 

Du må ikke skatte av noenting hvis ikke jobben har betalt abonnement i 2016.  Hvis det er jobben som eier mobilen, og du bare bruker den, så må du ikke skatte av mobilen heller.  Du må bare skatte av mobilen dersom "du får den" av jobben, da regnes den som lønn.   I de fleste bedrifter så er det bedriften som eier telefonen selv om det i praksis er du som bruker den hele tiden (jobbtelefon).  Telefonen er nedskrevet (skattemessig) på 2 år og du kan da kjøpe den for et lite beløp (1 krone ??).

 

Skattereglene er som følger.

 

Du får lagt til kr. 366 per måned for såkalte EKOM tjenester.  Merk at dette er per måned som jobben betaler dem.  Hvis jobben betaler dem i 6 måned (f.eks. ved bytte av jobb) får du økt din inntekt med kr. 366x6.   Summen er uavhengig av antall tjenester.  Det betyr at uansett om jobben dekker mobil eller bredbånd eller både mobil og bredbånd så er summen kr. 366 per måned (kan være økt i 2017 men har ikke tallet foran meg).

 

Når det gjelder PC og/eller mobil så kan jobben kjøpe dette til deg.  De beholder eierskapet og du får mulighet til å kjøpe den ut etter minimum 24 måned.  Normalt er summen da 1 / 24 del av kjøpssummen som ny men flere og flere bedrifter bruker f.eks. kr. 1000 for PC og kr. 100 for mobil (hvis utkjøp er aktuelt).  Merk at noen bedrifter har som policy at du skal ha PC/mobil i minimum 3 år, men det har ingenting med skatt å gjøre.

 

Så i ditt tilfelle så betyr dette at du ikke skal betale noenting i skatt.  Du begynner i ny jobb 2. januar og har vel betalt din mobilregning selv frem til da.  Du får med andre ord ikke noe påslag i lønnen for 2016.  I tillegg så er det mest sannsynlig at det er jobben som eier mobilen din som du skal bruke som jobbmobil.  Derfor får du ikke noe påslag/skatt for dette heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...