Gå til innhold

Bluetooth audio/video eller sender?


Anbefalte innlegg

Hei, hva trenger man hvis man vil overføre lyd\video gjennom bluetooth?

 

How to Build a Bluetooth Transmitter and Receiver

Stemmer dette? Da så vidt jeg vet finnes det kun høytaller\hodetelefoner som kan brukes til PC\mobil.

Men finner ikke hva man må gjøre hvis man vil overføre fra mobil til pc?

 

Må man ha bluetooth med DAC? eller noe slik i så fall?

Er det teknisk mulig å overføre surrund eller ikke?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bluetooth er ikke teknologien for overføring av surround og video.
Skal du overføre lyd i 2 kanaler kan du bruke denne dingsen. Ugreen er kvalitetsprodukter.

 

Generelt bør du unngå å overføre store datamengder trådløst. Ingen av teknologiene er etter mitt syn modne, og det som fungerer bra er kabel, med mindre du har veldig godt utstyr i optimalt miljø. Ganske utrolig egentlig at Netflix får til over (trådløs)nettet det dedikert utstyr i hjemmet ikke klarer.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bluetooth er ikke teknologien for overføring av surround og video.

Skal du overføre lyd i 2 kanaler kan du bruke denne dingsen. Ugreen er kvalitetsprodukter.

For overføring av lyd via bluetooth for video bør man ha en transmitter som har aptX Low Latency, ellers blir det ofte forsinkelse i lyden i forhold til videoen.

 

Disse transmitterne har i tillegg ofte det problemet at lav lyd blir "kuttet" noe som er veldig irriterende. De fungerer ok for musikk, men ikke for film. Jeg har prøvd mange forskjellige og den eneste jeg har funnet som er helt problemfri er denne:

 

http://www.avantree.com/product-bluetooth-audio-transmitter-avantree-priva-1130.html

 

Litt dyrere, men verdt pengene. Rask levering også.

Lenke til kommentar

For overføring av lyd via bluetooth for video bør man ha en transmitter som har aptX Low Latency, ellers blir det ofte forsinkelse i lyden i forhold til videoen.

 

aptX er en god teknologi som krever støtte i begge bluetooth-enhetene. Støtte i bare en av dem fører til fallback til annen standard. Sync på AV kan man gjøre med latency-justeringer i avspiller, men med aptX slipper man jo det.

 

Men finnes det noe som bruker optisk? Som kan sammenlignet med hifi kvalitet?

Man får ut god kvalitet på optisk, men for film er det gjerne DD/DTS/PCM i mange kanaler som enten gir spesiell koding eller veldig store datamengder. Dette gjør at BT ikke egner seg. Du kan sikkert finne en dings som tar inn optisk, men du får neppe ut den lyden du ønsker. Da ville jeg heller sett på andre teknologier eller bare lagt opp en optisk kabel, eller en HDMI med både lyd og bilde. Du kan greit kjøre rimelig lange strekk med toslink i begge endene uten noe problem, en god HDMI kan du også kjøre rimelig lang. Du får dem opp i 15 meter, men da bør du kjøpe veldig god kvalitet p.g.a signaldegradering.

 

Jeg har ikke hørt mye på dette, men mistanker på båndbredden det blir vanskelig å få høyere en 160 kbit/s?

På Ugreen kan du forvente deg støtte for minst 256 Kbit men mest sannsynlig 320 Kbps. Den skal støtte både MP3 og AAC. AAC gir nok best lyd.

Har du en dårlig link kan det nok bli lavere. Har du erfart 160 Kbps i praksis før ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...