Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mistet nett, noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For en liten uke siden mistet jeg nettet i huset og jeg har siden da prøvd å gjøre det jeg kan for å fikse problemet, men jeg har dessverre lite peiling på ting som dette.

 

Jeg håper derfor at noen her inne kan hjelpe meg litt!

 

Feilmeldingen som kom når jeg feilsøkte på PCen var at det var en feil ved tilkoblingspunktet, så jeg mistenker at det kanskje en eller annen plass er koblet feil.

 

Slik er det koblet nå:

Fra vegguttak går det en TP kabel til DSL porten i "Zhone" ruteren.

Fra LAN1 på Zhone går det en TP kabel til WAN porten på XAVi boksen (som jeg tipper er modemet?)

Fra LAN4 på Zhone går det en TP kabel til "Internet" porten på Linksys-ruteren

Det går også en TP kabel fra "PLC Internet connection" strømadapteret som jeg ikke vet hvor skal

 

På XAVi boksen lyser ikke WAN lampen.

 

Nettet dukker ikke opp i det hele tatt i listen over tilgjengelige nettverk.

 

Noen som ut ifra dette klarer å se hva som kan være feil?

 

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet skal nok være slik:

 

Fra Veggen coax/nett kabel -> Modem "XAVi"  Ethernet kabel-> Ruter "Zhone" -> Trådløsnett

zhone-box.png

 

Uansett om det er nett skal Zhone ruteren sende Trådløs ID, så her tenker jeg du enten må restarte ruteren, eller se på manualen for ruteren og logge på og sjekke at alt er som det skal. 

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Ja, har det, er noe på denne enden som er feil, er nok jeg som har tullet med noen av ledningene eller noe sånt.

 

Tror kanskje du har litt mye bokser, kunne du først av alt prøvd å få nettet til å fungere kun fra modemet? 

 

Du har en kabel i veggen om du plugger i modemet, hvilken det er kan variere men mest sannsynlig en rund coax kabel?

 

Om du tar en nettkabel/ethernet kabel rett fra modemet ditt og plugger denne i en bærbar PC, se om du får nett og så kan du heller forsøke å få nett på ruteren og dermed WiFi etterpå.

Lenke til kommentar

 

Ja, har det, er noe på denne enden som er feil, er nok jeg som har tullet med noen av ledningene eller noe sånt.

 

Tror kanskje du har litt mye bokser, kunne du først av alt prøvd å få nettet til å fungere kun fra modemet? 

 

Du har en kabel i veggen om du plugger i modemet, hvilken det er kan variere men mest sannsynlig en rund coax kabel?

 

Om du tar en nettkabel/ethernet kabel rett fra modemet ditt og plugger denne i en bærbar PC, se om du får nett og så kan du heller forsøke å få nett på ruteren og dermed WiFi etterpå.

 

Tusen takk for tipset!

 

Når jeg tar kabel rett fra modemet og til PCen får jeg nett.

 

Hvis jeg tar en kabel fra LAN-porten på modemet til en av LAN-portene på ruteren, for så å ta en kabel fra ruteren direkte til PCen får jeg også nett. 

 

Men trådløst nett? Det har jeg ikke klart å få til. 

 

Veldig rart, siden det bare helt plutselig sluttet å fungere. Det trådløse nettet har alltid vært litt ustabilt, har som regel vært nødvendig å trekke ut stikkontakter for ruter/modem flere ganger pr. uke til vanlig for å "resette", men jeg har alltids klart å få det til å fungere igjen.

 

Må jeg kjøpe ny ruter tror du eller hva må til for å fikse det trådløse nettet?

 

 

Lenke til kommentar

Du må nok ikke kjøpe ny, tipper du bare må sette opp trådløsnettet på nytt, eller oppdatere firmware på ruteren.

 

Trenger å vite spesifikt hvilken ruter dette er for å se om jeg kan finne en guide til deg.

Det er den du ser på bilde nr. 1 litt lenger opp, Linksys Wireless-G Broadband Router, 2.4 GHz, 54 Mbps med 4 port switch.

Lenke til kommentar

 

Du må nok ikke kjøpe ny, tipper du bare må sette opp trådløsnettet på nytt, eller oppdatere firmware på ruteren.

 

Trenger å vite spesifikt hvilken ruter dette er for å se om jeg kan finne en guide til deg.

Det er den du ser på bilde nr. 1 litt lenger opp, Linksys Wireless-G Broadband Router, 2.4 GHz, 54 Mbps med 4 port switch.

 

 

http://www.linksys.com/no/support-article?articleNum=149080 

 

Du må se under ruteren for å finne ut hvilken versjon du har:

 

 

The hardware version is located beside or beneath the model number and is labeled version, ver. or V.  If there is no version number beside the model number on your Linksys product, the device is version 1.  If you still have trouble finding your version number, see the complete article to learn more.

 

Lenke til kommentar

Har du ip telefon? Den ene svarte boksen ser ut som en IP-telefon adapter, ISP? Homenet?

Ja, det var det jeg begynte å skjønne jeg også.

 

Jeg trodde først den lille svarte boksen (XAVi) var modem for nettet, men den var koblet til en gammel hustelefon som jeg ikke har brukt på lenge. 

 

Men den har fire porter, TEL1, TEL2, LAN og WAN og det gikk tidligere en kabel fra WAN til ruteren, så lurer på om denne boksen har en funksjon for nettet også?

Lenke til kommentar

 

 

Du må nok ikke kjøpe ny, tipper du bare må sette opp trådløsnettet på nytt, eller oppdatere firmware på ruteren.

 

Trenger å vite spesifikt hvilken ruter dette er for å se om jeg kan finne en guide til deg.

Det er den du ser på bilde nr. 1 litt lenger opp, Linksys Wireless-G Broadband Router, 2.4 GHz, 54 Mbps med 4 port switch.

 

 

http://www.linksys.com/no/support-article?articleNum=149080 

 

Du må se under ruteren for å finne ut hvilken versjon du har:

 

 

The hardware version is located beside or beneath the model number and is labeled version, ver. or V.  If there is no version number beside the model number on your Linksys product, the device is version 1.  If you still have trouble finding your version number, see the complete article to learn more.

 

Takk så mye for hjelpen!

Lenke til kommentar

Den Zhone-boksen har vel innebyggd trådløst som burde gjøre en bedre jobb enn en veldig utdatert linksys router, har du alltid brukt linksysen?

Har alltid brukt linksysen ja, men nå bruker jeg jo bare Zhone-boksen med kabel til PCen. 

 

Det dukker ikke opp noe trådløst nett med bare Zhone'n, ikke som jeg har klart å få til i alle fall.

 

Edit:

I brukermanualen for linksys-ruteren står det at LED-lyset for "power" kun skal blinke i oppstartsfasen når ruteren driver med "selvdiagnostisering", men på ruteren her står det lyset og blinker hele tiden.

 

Kanskje det er en del av problemet? Har resetta ruteren og koblet kontakter ut/inn en del ganger, så kanskje nettet ikke blir trådløst før denne fasen er over? Lyset har imidlertid stått og blinket slik i evigheter, kan ikke skjønne at det skal ta så lang tid. 

 

Ifølge manualen skal det lyse kontinuerlig grønt i powerlampen når ruteren er ferdig med oppstarten. 

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Du må logge inn på ruteren via nettleser på PC'en din og sette opp trådløsnettet, der bytter du navnet på trådløsnettet og setter et passord. Det står i guiden jeg lenket til.

Ingenting skjer når jeg skriver den defaulte IP adressen "192.168.1.1" i nettleseren, kommer bare at nettsiden ikke er tilgjengelig. 

 

Hva gjør jeg da?

 

Edit: jeg har nå koblet PCen direkte til ruteren i et forsøk på å få kontakt, men uten hell. 

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...