Gå til innhold

VPN med Asus router og OSX Sierra


Anbefalte innlegg

Jeg har "oppgradert" til OSX Sierra på Mac´en, og routeren min er en Asus RT-AC66U.

Har tidligere hatt VPN av typen PPTP, og dette har Apple fjernet i Sierra.

 

Jeg er på ingen måte internett-ekspert, men liker å ha tilgang til hjemmenettet når jeg er på reise.

PPTP virket ok ved at jeg bare trengte å sette opp et brukernavn og passord, og vite IP-adressen hjemme.

 

Hvilken teknologi skal jeg bruke nå?

Må være noe som støttes av både Mac´en og routeren.

 

Jeg finner ikke alternativene under VPN i routerens oppsett?

Bare noen få valg:

VPN server, VPN klient, PPTP og OpenVPN.

 

Oppsettet på Mac´en har helt andre altrnativer:

Under "Grensesnitt: VPN" kan jeg velge mellom følgende:

L2TP via IPSec

Cisco IPSec

IKEv2

 

Hadde noen av sisse alternativene matchet, hadde jeg valgt denne teknologien, og bare passet på å fylle inn samme brukernavn og passord begge steder.

Men når de ikke matcher blir det mer komplisert.

Går det ikke an å ha VPN lengre, uten å bytte ut enten Mac´en eller routeren?

 

Fordel om jeg slipper å installere annen software enn det som er i OSX fra før.

I verste fall, kanskje det finnes tredjeparts software som gir Sierra funksjonen tilbake?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jeg med andre ord NØDT til å installere et program på Macen?

Finnes det ingen VPN-teknologi som støttes av både Mac´en og routeren uten å installere mer programvare?

 

Det var fordelen med PPTP. Det fungerte ved å konfigurere Mac´ens nettverksinnstilinger, uten å installere noe.

 

Routeren støtter altså PPTP og OpenVPN. Da er det OpenVPN jeg skal gå for?

 

Hensikten med dette er blant annet å surfe uten å være redd for å bli spionert på.

Hvis jeg for eksempel må benytte gratis wifi på offentlige steder, sender jeg all trafikken kryptert via routeren hjemme, og eventuelle skurker som setter opp en router skal ikke kunne analysere min trafikk, og sniffe etter passord og slikt.

Jeg vil heller bruke min egen router enn å betale for en kommersiell tjeneste som tilbyr det samme.

Lenke til kommentar

Det er helt problemfritt å installere OpenVPN. PPTP er ikke trygt å bruke, det er åpent for man in the middle attacks.

 

Sett opp ASUSen din med OpenVPN, eksporter filen til din Mac, laptop, nettbrett og alle dine dingser er beskyttet. Det er ikke verre enn å installere OpenVPN på Macen, og importere ovpn filen fra routeren.

 

Jeg har en Asus router hjemme og en i ferieleiligheten Tyrkia. De er begge satt opp for å kommunisere med hverandre over OpenVPN, bare noen få klikk med musen som skal til. Alt jeg kopler til det nettverket ser da ut som det sitter i Norge og jeg kan streame TV2 Sumo, NRK, etc., all trafikk er kryptert pluss at jeg kommer meg over teite Tyrkiske sperrer på Youtube, Facebook o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...