Gå til innhold

Altibox fiber i hus - hva nå?


Stig73

Anbefalte innlegg

FMG port 3 (data) (bridge mode) -> Asus RT-AC3200 wan

 

FMG port 2 (tv)  -> switch(1)

 

Asus AC3200 (lan) -> switch(1)

 

switch(1) -> div utstyr

 

switch(1) -> switch(2)

 

switch(1) -> tv

 

switch(2) -> tv

 

switch(2) -> div utstyr

 

Så langt ok?

Men for å få til dette må vel switchene konfigureres på et vis? Og her begynner problemet for min del. Nesten helt ukjent med VLAN, tagged, untagged, trunk osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fmg tv -> switch1 vlan666(velg det du ønsker) untagged.

Tv1 -> switch1 vlan666 untagged

Switch1->switch2 trunk vlan1 untagged, vlan666 tagged (konfigurer likt på portene på begge sider)

Tv2->switch2 vlan666 untagged

 

Resten av portene lar du bare være vlan1 untagged.

 

EDIT: sikkert dårlig forklart, men satser på du skjønner tegningen =)

 

EDIT2: så langt ok ja.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

fmg tv -> switch1 vlan666(velg det du ønsker) untagged.

Tv1 -> switch1 vlan666 untagged

Switch1->switch2 trunk vlan1 untagged, vlan666 tagged (konfigurer likt på portene på begge sider)

Tv2->switch2 vlan666 untagged

 

Resten av portene lar du bare være vlan1 untagged.

 

EDIT: sikkert dårlig forklart, men satser på du skjønner tegningen =)

 

EDIT2: så langt ok ja.

 

Jeg forsøkte meg litt her før jeg så svaret ditt.

 

Satte opp switch 1 slik: vlan1 port 1-5 og vlan2 port 6-8

Satte opp switch 2 slik: vlan1 port 1-6 og vlan2 port 7-8

Koblet internett til switch1 port 1 og sjekket at jeg fikk signaler på port 2-5. OK

​Koblet tv til switch1 port 8 og sjekket at jeg fikk tv-signaler på port 6-7. OK

​Koblet fra port 2 på switch 1 til port 1 på switch2. Sjekket internett. OK

Koblet fra port 7 på switch1 til port 8 på switch2. Koblet tv til switch2 port 7. OK

 

Men med denne løsningen må jeg ha to kabler fra switch1 til switch2, og her kan jeg vel da spare en kabel?

Med din løsning så trenger jeg kun 1 kabel, da både internett og tv kan gå i samme kabel mellom switchene (trunk)?

​Litt usikker på hvordan jeg setter opp dette i switchen, men det finner jeg nok ut av. :)

Lenke til kommentar

Hvilken router anbefaler dere å kjøpe til å sette mellom FMG-sentralen og switch1?
​Bør jeg vurdere å kjøpe en router som gjør at man kan fjerne hele FMG-sentralen? Må det til noe mer en bare en router da?

 

Installasjonen her er nylig gjort, så det er ingen fiberconverter. Kun en kort fiber patchekabel fra en liten grå boks på veggen og rett inn i FMG-sentralen.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok koblet noe slik som dette.

                            +
                            |
                            |
                            |
                       +----+----+
                       |         |
                       |   FMG   |
                       |         |
                       +---------+
                 Internett|   |TV
                 port 1   |   |bridge port 2 -> port3.666
                     +----+-------+
                     |            |
                     | Edgerouter |
                     |            |
                     +------------+
                            |Edgerouter port3 trunk vlan 1,666
                            |Switch1 port 1 trunk vlan 1,666
+----------+         +------------+
|          |  vlan 1 |            |
|  AC3200  +---------+  Switch1   |
|          | untagged|            |
+----------+         +------------+
                            |Switch1 port 8 trunk vlan 1,666
                            |Switch2 port 1 trunk vlan 1,666
+----------+         +-------------+
|          | vlan666 |             |
|   TV1    +---------+   Switch2   |
|          |untagged |             |
+----------+         +-------------+
Det blir det samme om du kobler på TV eller LAN klienter på Switch1 eller Switch2, det eneste du må tenke på er hvilket vlan de skal være på. Utifra hva jeg kan se, så burde det fungere å lage en bridge på EdgeRouter fra fysisk port2 til vlan666 på port3 (eksempelvis).
Lenke til kommentar

Hvor i oppsettet på routeren finner jeg løsningen for å lage en bridge mellom fysisk port 2 og 3?

Jeg skulle gjerne hatt igjen en port for å koble en stasjonær pc direkte på routeren som står i samme rommet.

De switchene blir å stå helt andre steder i huset.

Hvilke router bør jeg gå for?

 

Hvordan ivaretas brannmuren i en slik løsning?

Har nevnte router brannmur?

 

Hvordan kan evt. jeg bli kvitt FMG-boksen? Er dette å anbefale? Ingen konverter montert her. Fiberen går rett i FMG-boksen.

Lenke til kommentar

Hvor i oppsettet på routeren finner jeg løsningen for å lage en bridge mellom fysisk port 2 og 3?

Eksempelet jeg fant på ubiquiti sine hjemmesider, ble gjort gjennom cli. Usikker på om du kan lage bridge gjennom webui.

Jeg skulle gjerne hatt igjen en port for å koble en stasjonær pc direkte på routeren som står i samme rommet.

Med EdgeRouterX som du har nevnt tidligere i tråden så burde ikke dette være noe problem. 1x til internett, 1x til tv, 2x uplink switch. Da har du én port igjen til stasjonær pc.

De switchene blir å stå helt andre steder i huset.

Hvilke router bør jeg gå for?

I og med at du nevnte EdgeRouterX så antok jeg at den var allerede kjøpt inn. EdgeRouterX burde fungere helt greit i dette oppsettet. Selv hadde jeg nok kanskje bygget en egen boks og installert pfSense =)

Hvordan ivaretas brannmuren i en slik løsning?

Har nevnte router brannmur?

EdgeRouterX har brannmur og nat funksjonalitet. Så den har alt du trenger.

Hvordan kan evt. jeg bli kvitt FMG-boksen? Er dette å anbefale? Ingen konverter montert her. Fiberen går rett i FMG-boksen.

For å bli kvitt FMG boksen, må du først finne ut hvilken type SFP som står montert. Altså bølgelengde på tur/retur og om det er snakk om mulitmode eller singlemode fiber. Når du har fått tak i korrekt SFP kan du enten velge å gå for én switch eller router med SFP slot. Eller du kan kjøpe en mediaconverter (SFP til 1000BaseT).
Lenke til kommentar

Har i kveld forsøkt følgende:

 

FMG TV -> Switch1 port 8

​Switch 1 port 7 - TV-dekoder 1

Switch 1 port 6 - TV-dekoder 2

Router -> Switch1 port 2

Switch1 port 1 - Switch2 port 1

 

Satt opp følgende i switch1:

VLAN1 (default) port 1-8, untagged

VLAN101 (TV) port 1 + 6-8, port 1 tagged, port 6-8 untagged

VLAN102 (Internett) port 1-5, port 1 tagged, port 2-5 untagged

PVID port 1 = 1

PVID port 2-5 = 102

PVID port 6-8 = 101

 

Satt opp følgende i switch2:

VLAN1 (default) port 1-8, untagged

VLAN101 (TV) port 1 + 8, port 1 tagged, port 8 untagged

VLAN102 (Internett) port 1-7, port 1 tagged, resten untagged

PVID port 1 = 1

PVID port 2-7 = 102

PVID port 8 = 101

 

Nå får jeg tv-signaler til begge dekoderne på hhv port 6 og 7 på switch1.

Jeg får vanlig internett på port 3-5 på switch1.

På switch2 får jeg vanlig internett på port 2-7.

MEN, jeg får ikke TV på port 8 på switch2.

Hva er feil???

Endret av Stig73
Lenke til kommentar

Har ikke satt opp noen trunk i dette oppsettet. Er det påkrevd?
​Switchene krever at minst 2 porter skal inngå i en trunk. Hvilke 2 porter skal i så fall det være på hhv. switch1 og 2?

​Kan det ha noe med tagging å gjøre? Virker ikke som tv-boksene kan håndtere tagged signaler, men porten ut til tv er jo untagged.
​Kan det være verdt et forsøk å untagge VLAN101 på port 1 også? Eller blir dette helt feil?

Lenke til kommentar

Etter litt frem og tilbake valgte jeg å gå for en løsning som fjernet hele hjemmesentralen.

Kjøpte en Cisco SG300-10 med tilhørende SFP-modul og patchesnor.

Tar inn fiberen på trunk port 9, tagget med VLAN101 og VLAN102 (og VLAN1 default untagged)

VLAN102 sendes videre på access port 1 untagged til router. Tilbake på default VLAN1 på access port 2.

På access port 3 for eksempel tar jeg ut vanlige internettsignaler, og det går så det suser. Full hastighet både ned og opp.

 

Men så kommer problemet. Jeg har satt opp port 6 som access og der har jeg kun VLAN101 untagged.

Men dekoderen klarer ikke å laste portalen. Den kommer opp med ett gult lys, og der blir den stående.

Forslag til løsning?

 

Når jeg får dette til å fungere er tanken å trunke begge deler ut på 2 switcher. Men greit å kunne ta ut VLAN101 rett fra hovedswitchen først og se at det fungerer.

Lenke til kommentar

Har knapt vært borti 300'n og det for en del år tilbake, så er litt usikker på hvordan logikken på den fungerer, men det er fult mulig at du kan tilegne en port til et VLAN som ikke eksisterer... Hadde vært mye lettere hadde du skaffa deg en 2960-8 catalyst switch på Ebay eller noe, til under halv pris ;) De SG switchene er ikke gode...

 

Hvis du bruker CLI, tror kommandoene skal være like som på Catalyst, så skriv show run <enter> og post outputen av konfigen her, så kan jeg se hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar

Er det noen måte å få ut konfigurasjonen på gjennom web gui så kunne jeg postet den her?

Forsøkte Telnet, men får melding "kan ikke åpne en tilkobling til vert på port 23".

Problemet ser ut til å være at porten med VLAN101 ikke gir ut noen IP.

 

Endret av Stig73
Lenke til kommentar

Er det noen måte å få ut konfigurasjonen på gjennom web gui så kunne jeg postet den her?

Forsøkte Telnet, men får melding "kan ikke åpne en tilkobling til vert på port 23".

 

Problemet ser ut til å være at porten med VLAN101 ikke gir ut noen IP.

 

 

 

Det er jeg usikker på, men enten så må du tillate tilkoblinger på porten, eller så må du muligens laste ned konfigen, i GUI'et.

 

Edit: Prøv ssh til port 22.. Kan også eventuelt Teamview'e til deg og konfe den for deg hvis du kommer deg inni CLI..

Endret av ChrisCo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...