Gå til innhold

Fotografer ber om kameraer som støtter kryptering


Anbefalte innlegg

hva... skal de bruke kamera til å kryptere....?

 

Med god kryptering bruker bildet over 5 ganger så stor lagrings-plass og krever tilsvarende mer prosessorkraft..

 

Spørs om det kanskje kan være lurest å enten laste opp bildet/video til en server og kryptere det der, eller bruke en ekstern bærbar datamaskin til å kryptere med..

 

Dette har jeg ønsket meg for lenge siden, grunnen til det når jeg er i et forbudt sone kan jeg ikke drass rundt med en laptop for å kryptere innholdet. Sist gang ble jeg så redd da lokal militanter var ute etter meg da de fant ut at jeg var innen i et forbudt sone og så at jeg knipset rundt. I området hadde det heller ikke nett dekning som gjør at jeg kan eventuelt laster det opp til cloud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Med god kryptering bruker bildet over 5 ganger så stor lagrings-plass og krever tilsvarende mer prosessorkraft..

Med hardwarebasert kryptering er begge påstander feil. For eksempel har noen SSD-disker i flere år allerede hatt innebygd kryptering uten innblanding fra det kjørende systemet. Da skjer kryptering og dekryptering uten ekstra belastning på prosessoren.

 

Alt som trengs for å få kryptering i kamera, er at de bruker en type disk som støtter dette på hardwarenivå, samt implementerer en funksjon for å sette passord eller lignende, for eksempel fingeravtrykksleser.

Fingeravtrykk er vel en dårlig metode, med tanke på hvilke områder disse kan befinne seg i. Hadde vel vært noen fotografer uten fingre etterhvert.

 

 

Hva er forskjellen på det og "gi meg koden, eller så kutter jeg fingrene av deg"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SD står jo for secure digital, men standarden tilbyr ikke brukernivå-kryptering, bare DRM.

 

Det er ikke så farlig, for det er nettopp (personlig) DRM disse fotografene egentlig etterspør.

Unnskyldningen med krigssoner er bare for dårlig, som illustrert av denne obligatoriske XKCD stripa:

 

security.png

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...