Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra lys regler


penguintro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rent praktisk bør du ikke blende noen.  Xenon i reflektor beregnet på halogen/glødepærer gir f.eks. så mye strølys at du vil blende både bilister og motorsyklister imot også.  Xenon er kun tillatt på MC'er som har dette fra fabrikk. 

 

LED-lykter ekstra som du bruker sammen med fjernlys kan være en god løsning.  Fjernlys skal ikke brukes konstant ved lanesplitting osv  (virker mot sin hensikt faktisk, bilistene blir blendet av å se på "solen" i speilet og vil rette blikket bort fra speilet).  

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

 

Kort fortalt div regler om plassering, maks lyseffekt, definert lyskjegle (ikke strølys som blender) og E-merking.

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom forskriften. Det er § 28-3 og § 28-9 som gjelder for din motorsykkel. Her har jeg forsøkt å plukke ut det jeg mener er relevant for montering av ekstralys framover på din motorsykkel:

 

 

§ 28-3.Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

(...)

4. Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig.

5. Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten).

(...)

10. Lykter og refleksanordninger skal være solide og mest mulig støv- og vanntette. De skal være slik konstruert og så godt festet til kjøretøyet at vibrasjon eller utilsiktet endring av lyktenes stilling ikke finner sted. Lykter som gir nærlys, kurve-/tåkelys eller ryggelys, må være slik innrettet at de kan innstilles nøyaktig på sikker måte

(...)

13. Pærer til lykter skal være godkjent og merket i henhold til ECE-reg.nr. 37 eller annen standard med tilsvarende krav, f.eks. e-merket.

(...)

 

 

 

§ 28-9.Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner og sidevogn til motorsykkel kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)

1. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha retningslys, nødsignallys, kjørelys, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, lyshorn, markeringslys, hvite refleksanordninger foran, gule refleksanordninger på sidene, svakt lysende eller belyste reklameskilt e.l., ryggelys, tåkebaklys og lykt(er) innvendig for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom. Parkeringslys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates.

2. To- og trehjuls motorvogn med bredde ikke over 100 cm kan ha enten en eller to lykter som gir kjørelys og en lykt som gir hjelpefjernlys. Benyttes to lykter som gir kjørelys, skal disse lyse sammen med nærlyset og avstanden mellom dem skal være minst 40 cm. Avstanden fra lykter for kjørelys til lykt for nærlys må være større enn 10 cm. (...) På to- og trehjuls motorvogn skal, hvis det benyttes en lykt som gir kjørelys og en lykt som gir kurve-/tåkelys, lyktene være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. (...) Parkerings lys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates.

3. For øvrig må forannevnte lykter og refleksanordninger oppfylle de krav som er angitt for hver av dem i § 28-4 nr. 5, 6 og 11 og § 28-5 nr. 1, nr. 3-7 og nr. 9-11.

(...)

5. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha en eller to lykter foran som gir hvitt parkeringslys, når kjøretøyet har bredde ikke over 100 cm.

 

Dersom det brukes én lykt som nevnt, skal den oppfylle de krav som er angitt i nr. 5.1-5.6, men dersom det brukes to slike lykter, må de oppfylle de krav som er angitt i § 28-6 nr. 3.

5.1 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 80° til hver side målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.

5.2 Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 60 candela.

 

Rett fremover skal lysstyrken fra lykten være 4 candela eller mer, og 2 candela eller mer for moped.

 

Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor, kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela.

5.3 Lykten skal ha en lysende flate fremover som er 30 cm² eller mer. Lykter som er E-merket kan dog godkjennes selv om kravet til arealet ikke er oppfylt.

5.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.

5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.

5.6 Lykten skal være koplet slik at den alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys eller tåkebaklys er tent.

 

(...)

"(...)" = fjernet ikke-relevant tekst

 

 

Det er min tolkning at du kan montere på din motorsykkel:

en eller to kjørelys

et ekstra fjernlys ("hjelpefjernlys")

kurve-/tåkelys

markeringslys

og kanskje ekstra parkeringslys (jeg har ikke lest i direktiv 77/540/EØF ennå).

 

Hvilke krav som gjelder de ulike lysene må man evt se nærmere på.

 

Siden forskriften/reglene er kompliserte så er det dessverre mulig at feiltolkning kan forekomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...