Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt kjøkken. Hva koster arbeidet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mitt kjøkken er i dag fra 80 tallet og er på 10,5m^2.

Jeg ønsker alt* nytt og varmekabler. Jeg har minimalt med verktøy og ingen erfaring med snekker-/installasjonsarbeid, så jeg renger med jeg må betale noen for å gjøre det aller meste.

 

Jeg ser at IKEA reklamerer med kjøkken til 30 000 og oppover. Men hva koster rørlegger-, eletriker-, snekker- og installatørarbeidet?

Er det rimelig å anta at det vil koste 30 000? Mer? Mindre? Hva er dine erfaringer?

 

 

*inkl komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og kjøkkenvifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha ny strøm over alt?

Nye vegger og tak?

Du må også ha nytt gulv om du skal ha varmekabler.

Du kan sikkert komme under 30k for selve kjøkkenet med hvitevarer, men med montering osv blir det mye mer.

Tenker du minst kan dobble eller tredobble prisen, alt etter hva du legger i "alt nytt" og hvor dyre hvitevarer du skal ha

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha ny strøm over alt?

Nye vegger og tak?

Du må også ha nytt gulv om du skal ha varmekabler.

Du kan sikkert komme under 30k for selve kjøkkenet med hvitevarer, men med montering osv blir det mye mer.

Tenker du minst kan dobble eller tredobble prisen, alt etter hva du legger i "alt nytt" og hvor dyre hvitevarer du skal ha

Jeg vil ha nye stikkontakter ja.

Tak og vegger er av betong, hadde ikke tenkt å gjøre noe med de annet enn å bytte ut/fjerne flisene som er på veggen over bankeplaten.

Nytt gulv må jeg ha ja. Det er i dag flislagt.

30k var mitt forslag på hvor mye selve arbeidet ville koste. Men det er kanskje vanskelig å separere kostnaddene slik?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har sikkert betong i gulvet også. Da kan du vurdere å  legge nytt gulv på toppen av det gamle da det er litt jobb å med rive opp gamle fliser.

 

Du kan bruke ufaglært arbeidskraft til det meste. Særlig fjerning av gammelt kjøkken og pigging av gamle fliser.

 

Ikea gir vel pris pr. skap ferdig på vegg. Ikke akkurat billig mener jeg å huske.

 

Du kan jo vurdere å få en fastpris av en polakk. Det elektriske kan i mange tilfeller være vel så praktisk å gjøre i etterkant, når kjøkkenet er ferdig.

 

Om du vurderer Ikea så vil jeg tipse om at Elkjøp også selger gunstige kjøkken med vel så mange gode løsninger som det Ikea kan tilby. Her er det i motsetning til Ikea noe leveringstid som må tas med i beregningen.

 

Jeg ville også sett på løsninger uten integrerte hvitevarer. Da er det mye enklere å bytte dem ut når de ryker eller man har lyst på noe nytt. Videre er MYE større plass i frittstående kjøleskap.

 

Gå for all del for en bra kjøkkenvifte og gjør alt du kan får å få avtrekk ut fremfor å bruke kullfilter.

Lenke til kommentar

Jeg ville også sett på løsninger uten integrerte hvitevarer. Da er det mye enklere å bytte dem ut når de ryker eller man har lyst på noe nytt. Videre er MYE større plass i frittstående kjøleskap.

Hvorfor det?

Jeg kjøpte nytt kjøkken for noen år siden, tok da alt integrert, det er jo ikke noe problem å bytte det ut i etterkant.

Nå byttet jeg det aldri ut da, men monterte jo alt selv.

Joda, man må kanskje skru ut noen skruer først for å få det løs, men det er jo ikke akkurat nok til å holde seg unna etter min mening.

Bortsett fra kjøleskap, ikke at det heller er så mye jobb, men det er jo mye større frihet med ett frittstående :)

Lenke til kommentar

Det elektriske kan i mange tilfeller være vel så praktisk å gjøre i etterkant, når kjøkkenet er ferdig.

og i de fleste tilfeller dyrere, da det går med mange flere timer for oss elektrikere til å få frem kabler, rør etc, samt at det er lettere å få ting fint når man kan få et lite rør ut fra veggen, istedenfor metervis med kabel spikret langs veggen

Lenke til kommentar

 

Det elektriske kan i mange tilfeller være vel så praktisk å gjøre i etterkant, når kjøkkenet er ferdig.

og i de fleste tilfeller dyrere, da det går med mange flere timer for oss elektrikere til å få frem kabler, rør etc, samt at det er lettere å få ting fint når man kan få et lite rør ut fra veggen, istedenfor metervis med kabel spikret langs veggen

 

 

Han nevner det er betong hele veien rundt, da er det like greit å komme i etterkant når det er ferdig montert, alt utenom eksisterende punkter blir da påvegg uansett.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle gjette, basert på tidligere erfaringer vil jeg tippe mins 20k i elektriker (1-2 kurser + varmekabler).

Vanskelig å si med rørlegger, men det ryker fort 5k.

Snekkerarbeid kommer nok på 10-15k (her tenker jeg minst 24 timer a 450kr pr. time som er en helt grei pris).

 

Som du ser koster det fort mer i montering enn selve kjøkkenet.

 

Hvis du kjøper fra Ikea er det ekstremt enkelt å montere benkeskapene og skuffene selv. Alt du trenger er ett skrujern, men skrumaskin er å anbefale. Da sparer du en god del arbeidstimer på snekkerne.

 

Å montere benkeskapene på veggen er også ekstremt enkelt. Her trenger du bare en slagborremaskin + vater for å montere opp veggskinnene som du henger benkeskap å veggskap på. Hvis det passer med standard Ikea-høyde slik at du slipper å lage egne bein + foringer under slipper du billig unna.

 

Finpussen med lister og diverse foringer trenger du sager til (gjærsag og sirkelsag).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ofte plasserer man hvitevarer og vask der den var tidligere og da trenger man kun en times rørleggerarbeid om man ikke gjør det selv. Når det gjelder elektrisk er det ofte like greit å trekke ledninger etterpå, som man legger oppå kjøkkenskap osv. Om ikke må man ofte ha besøk av dem to-tre ganger, både før og etter skapene er på plass.

 

Sett gjerne opp overskap før elektrikeren kommer slik at han fikse alt i samme slengen.

 

Det er også fullt mulig å bruke skjøteledninger til oppvaskmaskin. Disse kan også skrues fast bak lyslist på overskap. Samt at man får belysning som inkluderer stikkkontakter. Tja, det er kanskje ikke lov men da kan man bare fjerne skjøteledningene før en evt. kontroll.

Lenke til kommentar

Ofte plasserer man hvitevarer og vask der den var tidligere og da trenger man kun en times rørleggerarbeid om man ikke gjør det selv. Når det gjelder elektrisk er det ofte like greit å trekke ledninger etterpå, som man legger oppå kjøkkenskap osv. Om ikke må man ofte ha besøk av dem to-tre ganger, både før og etter skapene er på plass.

 

Sett gjerne opp overskap før elektrikeren kommer slik at han fikse alt i samme slengen.

 

Det er også fullt mulig å bruke skjøteledninger til oppvaskmaskin. Disse kan også skrues fast bak lyslist på overskap. Samt at man får belysning som inkluderer stikkkontakter. Tja, det er kanskje ikke lov men da kan man bare fjerne skjøteledningene før en evt. kontroll.

 

Det er en grunn til at det ikke er lov med permanent bruk av skjøteledning. Det er på grunn av brannfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...