Gå til innhold

Yoga for ryggsmerter?


Snorlax10

Anbefalte innlegg

hei!

 

Jeg er 17år og spiller aktivt fotball. 6-7 ganger i uken cirka + mye styrke. Akkurat nå har jeg fått vite at jeg har fått en "stressreaksjon" i rygggen (rundt L5) og kan derfor ikke trene fotball samt løping. Skaden kommer av overbelastning og jeg har tidligere hatt tretthetsbrudd i ryggen. Jeg er blitt en stor fan av yoga i senere tid og lurer på om dette kan være bra for ryggen? Er i tillegg ganske stiv så nå som jeg ikke kan trene fotball prøver jeg å gjøre noe med fleksibiliteten min. Så spm mitt er egentlig om vil yoga være hemmende for progresjonen i skaden, eller er det bare bra å kjøre yoga?

tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hva skaden din er. I utgangspunktet håper jeg du først og fremst har fått en god utredning for ryggen din, du er 17 år og har man ryggsmerter som så ung, så bør man ha fått en skikkelig utrendning, men informasjon om hva du kan gjøre videre. Er det spondylolistese eller spondylolyse?

 

Hvis du har fått "go" fra legen, fått god informasjon om tilstanden din/årsaken til smertene, så antar jeg at du kan drive med idrett som ikke er like "heftig" som fotball. Yoga er en rolig aktivitet som også skaper mye bevegelse i ryggen, og mobilisering av ryggen er superviktig for å ikke bli helt avstivet. Yoga er en fin sport, ingen stor belastning på rygg, samtidig som man mobiliserer ryggen mye

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva skaden din er. I utgangspunktet håper jeg du først og fremst har fått en god utredning for ryggen din, du er 17 år og har man ryggsmerter som så ung, så bør man ha fått en skikkelig utrendning, men informasjon om hva du kan gjøre videre. Er det spondylolistese eller spondylolyse?

 

Hvis du har fått "go" fra legen, fått god informasjon om tilstanden din/årsaken til smertene, så antar jeg at du kan drive med idrett som ikke er like "heftig" som fotball. Yoga er en rolig aktivitet som også skaper mye bevegelse i ryggen, og mobilisering av ryggen er superviktig for å ikke bli helt avstivet. Yoga er en fin sport, ingen stor belastning på rygg, samtidig som man mobiliserer ryggen mye

Jepp har fått "go". Spiller vanligvis fotball 7-9 ganger i uken og blir derfor mye belastning. Er spondylolyse. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei hvordan går det med ryggen og hvor lenge varte skaden hvis den har gått over? Jeg har samme problem og lurer på hva jeg kan gjøre og hva jeg ikke burde gjøre? Og hvor lang tid en bør holde meg unna fotball? Jeg er litt skeptisk og har en følelse over at dette aldri vil gå helt vekk

Endret av Amar10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...