Gå til innhold

Hjelp til å koble sammen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt på hvordan jeg kobler sammen diverse komponenter, og hvilke utstyr jeg må kjøpe inn for å få dette til å fungere. Er komplett nybegynner på det her, så mye hjelp settes pris på.

 

Har en subwoofer (Blaupunk GT 12s) med disse inngangene: 66_52689215.jpg

 

Som jeg gjerne vil koble til pioner VSX 405rds

31_1268756664.jpgHvordan gjør jeg dette, og hvilke kabler eller andre utstyr trenger jeg?

(Vet hvordan jeg kobler til høytalerene, så det går bra)

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mangler en forsterker. Receiveren din har en "Pre out Subwoofer" kontakt. Der skal det kobles til inngangen på en forsterker.

Ofte har man en aktiv subwoofer, dvs den har innebygget forsterker. Det ser ut som du har en passiv subwoofer.

Ok, skjønner.. Hvilke forsterker trenger jeg da? Og hvordan kobler jeg den til?  :hm:

Som du kanskje har skjønt, er jeg ganske nybegynner på det her  :hmm:

Lenke til kommentar

Du trenger en effektforsterker. I prinsippet slik som denne: https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-c275bee-effektforsterker/

Egentlig trenger du bare en monoblokk, dvs en kanal. Men slike er som regel dyrt entusiast-utstyr. 

 

Den kobles med en signalkabel og en høyttalerkabel. I prinsippet akkurat som koblingene til receiveren.

Vil noe som det her https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87067504 fungere? Er egentlig på et ganske stramt budsjett, så å bruke 8.000,- på en forsterker blir litt dumt..

Lenke til kommentar

Ja, du trenger receiver. Kan heller spørre om du egentlig trenger subwoofer, det går fint uten.

Som sagt, det er en "Pre out Subwoofer" kontakt. Her kobler du en vanlig signalkabel, som du setter i en av inngangene på forsterkeren. Og så kobler du høyttaler til på akkurat samme måte som du gjør på receiver.

Lenke til kommentar

Som Hårek er inne på så trenger du en forsterker til subwooferen. Hvis du skal kjøpe nytt fra forhandler vil jeg anbefale denne forsterkeren fra Dynabel. Jeg legger merke til at subben din er beregnet for bil og den vil slite litt med å spille like høyt innendørs som den gjør i en bil pga av den er beregnet på mindre rom.

 

Hvis du ønsker/vil kjøpe brukt, kan du se på effektforsterker som f. eks denne NAD'en til 1600 kr, eller noe annet.

Men steget opp til en god subwoofer bruker er ikke så mye høyere enn effektforsterkere. Se på merker som XTZ, SVS, Klipsch eller Cerwin Vega. Det finnes mange merker så vanskelig å komme med en oversikt på hva som ikke bør kjøpes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...