Gå til innhold

Flexit Ventilasjon / Modbus / Z-Wave / Futurehome


Anbefalte innlegg

Hei forum

 

Jeg har gått til det skrittet å startet et implementeringsprosjekt av "smarthus", og fant ut at Futurehome var veien å gå. Har fått gjort noen morsomme ting, men står nå ovenfor en utfordring jeg ikke klarer å løse selv. Da etterspør jeg råd.

 

Ønsker å implementere mitt Flexit UNI 3 aggregat i dette miljøet, og tok da selvfølgelig kontakt direkte med Flexit - for å høre når de skal lansere utstyr som muliggjør dette. Jeg har tidligere blitt fortalt fra andre parter at dette var noe Flexit kom med, men nei det gjør de ikke. Flexit planlegger å gjøre slike ting på sine NYE aggregater, men ikke på UNU 1-4. På disse modellene er vi prisgitt kretskortet CS60 og MODBUS adapter CI66. Svaret til Flexit er at hvis jeg skal kunne styre aggregatet (UNI 3) med min iPhone - via Z-Wave/Futurehome/IFTTT, så må jeg koble dette selv via CI66.

 

Her faller jeg av, og trenger hjelp. Jeg lurer på om noen besitter erfaring med dette? Noen som kan tegne opp for meg hva som er stegene og hvilke produkter jeg må skaffe for å få dette til?

 

Mitt alternativ til alt dette er å bestille en CI600 styringsmodul, som jo er bedre en CI60 som følger med. Men, det er siste sort for min del.

 

Takk til alle som gidder å lese på slike ting, og enda større takk til de som begir seg ut på å svare i tillegg.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modbus er greit, en må bare lære seg oppbygningen. Problemet er at en må ha bus kabel og kjøpe det latterlig dyre adapteret. Jeg dropper dette og går heller for en digital inngang som setter ventilasjonen opp på fult. Har ikke funnet inngang for å kjøre det på lavt enda men det finnes nok. 

 

Inngangen finner du ved å se på CO2 sensoren sin manual evt fuktighetssensoren. Tror det var 8 og 10 på den midterste remsen av IO om jeg ikke tar helt feil.

 

Har ikke fått mitt på plass enda men skal slenge det inn ila romjulen :) 

Lenke til kommentar

Modbus er greit, en må bare lære seg oppbygningen. Problemet er at en må ha bus kabel og kjøpe det latterlig dyre adapteret. Jeg dropper dette og går heller for en digital inngang som setter ventilasjonen opp på fult. Har ikke funnet inngang for å kjøre det på lavt enda men det finnes nok. 

 

Inngangen finner du ved å se på CO2 sensoren sin manual evt fuktighetssensoren. Tror det var 8 og 10 på den midterste remsen av IO om jeg ikke tar helt feil.

 

Har ikke fått mitt på plass enda men skal slenge det inn ila romjulen :)

 

 

Ideelt så kan jeg styre ting som grad av tilluft, grad av avtrekk, varmestyring og selvfølgelig nivåer. Per nå tenker jeg at jeg er villig til å ta kostnaden med å kjøpe både kabel og adapter, men så stopper jeg opp igjen. Hvor kobles dette? Greit å ha en buskabel, men mangler i mitt hode fortsatt en inngang til denne... Dette skal opp på Z-Wave.

 

Spennende det du skriver da Salvesen. Får du tilgang til å styre andre parametre også, hvis du vil? Men samme spørsmål faller inn i hodet mitt. Hvordan får du denne digitale inngangen til å snakke med Z-Wave / Futurehome / Fibaro etc...?

Endret av Motifman
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ideelt så kan jeg styre ting som grad av tilluft, grad av avtrekk, varmestyring og selvfølgelig nivåer. Per nå tenker jeg at jeg er villig til å ta kostnaden med å kjøpe både kabel og adapter, men så stopper jeg opp igjen. Hvor kobles dette? Greit å ha en buskabel, men mangler i mitt hode fortsatt en inngang til denne... Dette skal opp på Z-Wave.

 

Spennende det du skriver da Salvesen. Får du tilgang til å styre andre parametre også, hvis du vil? Men samme spørsmål faller inn i hodet mitt. Hvordan får du denne digitale inngangen til å snakke med Z-Wave / Futurehome / Fibaro etc...?

 

 

Med modbus får en tilgang til ganske mange parameter ja, men det blir alt for mye knot for lite for min del. Min ventilasjon går på standard, kjøres opp om jeg dusjer eller tørker klær og ideelt sett skulle jeg kjørt den ned når jeg er ute. Så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal bruke så mye tid og penger på modbus når jeg ikke har bruk for mer funksjonalitet uansett.

 

Ang buss så må du ha en RS485 port eller tilsvarende. Kommer an på om du har dette på din controller eller ikke, jeg kjører på rasp pi 2 og må da ha en ekstra modul i tillegg til det andre. Så det blir helt uaktuelt. 

 

Jeg er usikker på hvor mye en klarer å styre digitalt, pr i dag har jeg bare funnet en inngang for å kjøre max med å lese manualene til tilleggsutstyret til flexit. Har ikke testet enda. Mulig det er flere innganger med annen funksjonalitet. 

 

Jeg kommer bare til å skaffe meg ett rele, evt flere som går på z-wave. Da kan jeg kontrollere det fra controlleren trådløst. 

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...