Gå til innhold

[Løst] Aktivere PIN login win10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Pin log in er kun tilgjengelig når du logger inn med din egen Microsoft konto. Logger du inn med skolekonto må du bruke passordet admi istrator har gitt deg ellers vil du kunne se de andre elevenes filer.

WHAT?

Normalt er pin logon deaktivert på domene brukere og maskiner, men kan aktiveres lokalt på maskinen, så fremst administrator ikke har nektet det via GPO.

 

http://www.howtogeek.com/166209/how-to-enable-pin-sign-in-for-domain-users-on-windows-8/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har brukt pin login helt siden jeg fikk windows 10 i oktober. Det var først for en uke siden at det plutselig var deaktivert.

Så jeg vet at det er mulig.

 

Og tutorials for windows 8 vil ikke fungere.

Siden du har fått administrative rettigheter, så finner du vel fort ut om muligheten for å bruke pin pålogging er slått av via GPO eller ikke.

 

Tutorials for Windows 8 fungerer på samme måten på Windows 10. har nettopp sjekket og den funker fint å bruke den for Windows 8 på en Windows 10 maskin.

Lenke til kommentar

GPO er ikke lett sak, det er ikke alltid bare 1 policy man må slå av/på før ting fungerer.

 

Hvorfor ikke ta en prat med systemansvarlig og spør han/hun?

 

Se på disse:

http://www.itgeekrambling.co.uk/wp-content/uploads/2016/11/Windows-Hello-for-Business-GPO.png

https://msdnshared.blob.core.windows.net/media/2016/08/410.png

https://msdnshared.blob.core.windows.net/media/2016/08/312.png

Lenke til kommentar

Edit;

Glem det jeg skrev hvis du rakk å lese det. Det stemte visst ikke.

 

Takk for linker.

Jeg kan dessverre ikke ta kontakt med systemansvarlig fordi det er ikke meningen at jeg skal ha administrative rettigheter. Jeg er redd for at jeg havner i trøbbel hvis de finner ut av det. Jeg vet ikke hvordan jeg fjerner det igjen heller..

 

Så spørsmålet nå er:

Hvis jeg gjør forandringer i gpo, vil systemansvarlig kunne se dette?

Og vil instillingene mine påvirke andre pc'er på nettverket?

Jeg skjønner ikke helt hvordan gpo fungerer så jeg vil bare være sikker..

Endret av Lina Mathilde ♥
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Edit;

Glem det jeg skrev hvis du rakk å lese det. Det stemte visst ikke.

 

Takk for linker.

Jeg kan dessverre ikke ta kontakt med systemansvarlig fordi det er ikke meningen at jeg skal ha administrative rettigheter. Jeg er redd for at jeg havner i trøbbel hvis de finner ut av det. Jeg vet ikke hvordan jeg fjerner det igjen heller..

 

Så spørsmålet nå er:

Hvis jeg gjør forandringer i gpo, vil systemansvarlig kunne se dette?

Og vil instillingene mine påvirke andre pc'er på nettverket?

Jeg skjønner ikke helt hvordan gpo fungerer så jeg vil bare være sikker..

Synes du skal levere maskinen inn til systemansvarlige. De tross alt ansvarlige for din maskin og om har du tilegnet deg administrative rettigheter uten tillatelse, så bør du begynne å respektere andres arbeid og slutte med slikt barnslig hærverk.

Dine spørsmål forteller meg at du så absolutt ikke burde hatt administrative rettigheter på din maskin.

 

Mitt råd er å ta kontakt med systemansvarlige og få maskinen din på rett kjøl igjen, så kanskje du får fikset å ha pin pålogging lokalt på maskinen, om det er slått av i domenet.

Lenke til kommentar

Synes du skal levere maskinen inn til systemansvarlige. De tross alt ansvarlige for din maskin og om har du tilegnet deg administrative rettigheter uten tillatelse, så bør du begynne å respektere andres arbeid og slutte med slikt barnslig hærverk.

Dine spørsmål forteller meg at du så absolutt ikke burde hatt administrative rettigheter på din maskin.

 

Mitt råd er å ta kontakt med systemansvarlige og få maskinen din på rett kjøl igjen, så kanskje du får fikset å ha pin pålogging lokalt på maskinen, om det er slått av i domenet.

De er ikke ansvarlig for min maskin. Jeg har kjøpt og betalt den selv. Eneste grunn til at den er låst til domenet er på grunn av eksamen.

Så jo, selvfølgelig skal jeg ha administrative rettigheter på noe jeg eier.

Og jeg tror du misfortår spørsmålet mitt.

Det eneste jeg vil er å låse opp pin login på min pc. Jeg vil ikke at dette skal gjøre forandringer hos noen andre pc'er på nettverket, fordi da kan jeg få problemer.

Men så lenge jeg bare gjør endringer på MIN egen kjøpte og betalte pc så er jo alt greit.

Jeg er ikke vandt med gpo og vet ikke nøyaktig hva det er, så derfor spør jeg her.

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha noe rettigheter på maskinen din når du har gått med på å melde den inn på domenet. Da gjelder skolens/jobbens policy. Meld maskinen ut av domenet (regner med at dette var kun pga eksamen) og siden du har administrator rettigheter så har mulighet for å gjøre akkurat det. Meld maskinen ut av domenet, problemløst.

Lenke til kommentar

Jeg går media og kommunikasjon. Hvis jeg melder meg ut av domenet mister jeg photoshop, indesign, illustrator osv.

Og uansett vil jeg ikke ut av domenet.

Jeg vil ha svar på dette:

-Hvis jeg gjør forandringer i gpo, vil det påvirke andre enn min egen masking?-

Vanligvis så vil GPO overstyre lokale innstillinger så lenge du logger på domenebruker. - Det som må gjøres er å lage ett unntak som gjelder akkurat din PC eller bruker i GPO.

 

Men hvorfor ikke spørre domeneadmin om akkurat denne funksjonaliteten? - Kanskje det ikke er noen grunn til at det er slått av og de kan slå det på igjen, uten å blande inn din PC i diskusjonen?

Lenke til kommentar

Vanligvis så vil GPO overstyre lokale innstillinger så lenge du logger på domenebruker. - Det som må gjøres er å lage ett unntak som gjelder akkurat din PC eller bruker i GPO.

 

Men hvorfor ikke spørre domeneadmin om akkurat denne funksjonaliteten? - Kanskje det ikke er noen grunn til at det er slått av og de kan slå det på igjen, uten å blande inn din PC i diskusjonen?

Helt ærlig tror jeg domeneadmin har mindre peiling enn det jeg har :p

Men takk for svar. Jeg skal prøve å spørre ham om det.

 

Tror jeg skal holde meg unna gpo for nå bare i tilfelle :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Vanligvis så vil GPO overstyre lokale innstillinger så lenge du logger på domenebruker. - Det som må gjøres er å lage ett unntak som gjelder akkurat din PC eller bruker i GPO.

 

Men hvorfor ikke spørre domeneadmin om akkurat denne funksjonaliteten? - Kanskje det ikke er noen grunn til at det er slått av og de kan slå det på igjen, uten å blande inn din PC i diskusjonen?

Helt ærlig tror jeg domeneadmin har mindre peiling enn det jeg har :p

Men takk for svar. Jeg skal prøve å spørre ham om det.

 

Tror jeg skal holde meg unna gpo for nå bare i tilfelle :)

 

GPO settes i Active Directory (AD), og der har du iallefall ikke tilgang.

Du kan sette lokale GPO innstillinger, om de ikke er satt fra domenet maskinen er meldt inn i.

Lenke til kommentar

GPO settes i Active Directory (AD), og der har du iallefall ikke tilgang.

Du kan sette lokale GPO innstillinger, om de ikke er satt fra domenet maskinen er meldt inn i.

Ah okay takk for godt svar.

Jeg får nok bare prøve å overleve med vanlig passord fram til vgs er over.

Men hva er active directory? Har hørt det før.

 

Ps. Setter pris på alles tålmodighet til å svare på spm. Jeg er ikke akkurat et pc geni så :p Men er veldig nysgjerrig på alt som har med pc å gjøre.

 

EDIT;

Jeg har forresten tilgang til Active Directory og. Det står at brukeren som aktiverer AD vil få administrative tillatelser, hva nå det betyr.

Jeg trykket på avbryt..

Endret av Lina Mathilde ♥
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

GPO settes i Active Directory (AD), og der har du iallefall ikke tilgang.

Du kan sette lokale GPO innstillinger, om de ikke er satt fra domenet maskinen er meldt inn i.

Ah okay takk for bra svar.

Jeg får nok bare prøve å overleve med vanlig passord fram til vgs er over.

Men hva er active directory? Har hørt det før.

 

Ps. Setter pris på alles tålmodighet til å svare på spm. Jeg er ikke akkurat et pc geni så :p Men er veldig nysgjerrig på alt som har med pc å gjøre.

 

Tror nok at om jeg svare på det med ei setning, så er det ikke feil, men det skaper flere spørsmål.

Active Directory er Microsoft sin katalogtjeneste i et Domene.

Superkort fortalt her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

 

Som vanlig innenfor data, må man på engelsk for å få det bedre forklart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Directory

 

Og skal du virkelig inn i materien, må du lese bøker om AD. f.eks denne.

https://www.amazon.com/Windows-Server-Active-Directory-Resource/dp/B00A196R20

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...