Gå til innhold

må Cd'n være rund?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror nok dagens CD-er er utformet på den beste måten gitt! Hvis du hadde lagd CD-en firkantet ville det blitt forskjellig belastning på platen, som raskere ville føre til materialtretthet!

Mesteparten av lyden du hører kommer vel ikke fra CD-en som spinner, men fra motoren!

Cd/dvd platene er runde fordi at da er det mindre vibrasjon, tenk deg en firkant som har en rpm på 8000?

Stakkars spiller og pc kabinett, du måtte nok skrudd fast kabinettet i gulvet.

Bråket fra en brenner/cd rom/dvd kan du redusere med ett lite program.

En cd leser som har 40x har en rpm på ca 8000, den farten har den hele tiden når den jobber.

Så sett den til feks 16x konstant les, det vil redusere støyen og vibrasjons støyen mye.

Eg har en gammel scsi plextor 40x, den jobber full pinne med data cd'er, ikke om eg setter in audio cd'er, da hører eg den ikke.

Lenke til kommentar
Foreslår du da at man kan lage en firkanta cd, slik at laseren spinner rundt selve cd'en og går hit og pine?

Her er en liten test til deg. Tegn en firkant. Kan du tegne en hel sirkel, med sentrum i midten, inni denne firkanten? Tror du da det er mulig at laseren kan bevege seg innenfor denne sirkelen, så lenge firkanten er utformet slik at den er noenlunde balansert?

Lenke til kommentar

darapa @ 30/11/2003 : 15:27

(baldviking @ 29/11/2003 : 22:36)
Det han beskriver er vel Flash-minne noen år frem i tid, ingen bevegelige deler og raskere acesstid enn slike lagringsdingser har i dag...? 

 

now we'r talkinhg...

 

Men da skulle du ikke ha brukt ordet CD, vi snakker om helt forskjellig teknologi her. CD er velegnet til programvare, musikk, SVCD et.c, uegnet til data. Det er ikke uten grunn at disketten, ZIP-disken, Jazz-disken fortsatt lever i næringslivet. Jeg har opplevd så mye krøll med data brent på en CD som ikke kan leses på annen maskin, CD med data som har fått riper. Bare faenskap med backup også, kjører heller flere harddisker i tårnet enn å ta backup til CD.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd så mye krøll med data brent på en CD som ikke kan leses på annen maskin, CD med data som har fått riper. Bare faenskap med backup også, kjører heller flere harddisker i tårnet enn å ta backup til CD.

Skjønner ikke at dette kan være ett stort problem. Jeg lagrer all min musikk, filmer, backup osv osv... (flere hundre CD'er etterhvert) og har aldri hatt problemer med én eneste en av de.

 

Lær dere å behandle CD'ene deres ordentlig, gutter. Når de er brent, legg de i ett cd-cover og legg det ett trygt sted. Når dere skal bruke den, ta den ut av coveret, inn i cd-rom spilleren. Når dere er ferdige, legg den rett tilbake i coveret. Gjør dere ikke det, er det ikke rart de blir ripete.

 

Jeg gjorde for øvrig ett forsøk en gang. Lagde en saftig ripe i en CD med en kniv... fra sentrum og helt ut. Den funket som bare det. Først når jeg begynte å grave i ripen med kniven, fikk den problemer. Så hva i all verden gjør dere med CD'ene deres???

Lenke til kommentar

Afseth, helt enig! Dette må være snakk om folk som har CDer med seg i vesken på skolen, uten cover, til daglig bruk eller noe i den dur. Så lenge CDer brukes forsvarlig, legges i cover når de skal lagres over lengre tid eller flyttes, så holder de utmerket.

 

Det skal mer til enn noen fingermerker for å tape data på en CD. Det jeg er mer bekymret over er CD'ers egenskaper til å lagre data over lang tid (les: 10år og mer), men da sliter vel de fleste non-lossy medium generellt sett.

 

Anngående det orginale tema'et, hvordan du kan synest at en rund sirkel er ulogisk til å oppnå minst luftmotstand (og dermed minst støy) fatter jeg ikke. Skal en firkant være mer støyfritt? En avlang en??? Klart du kan lage CDer med andre former, men det vil være lite funksjonabelt (kan ikke bruke hele platen) og lage enda mer støy...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...