Gå til innhold

– iPhone-eiere er mer opptatt av status enn Android-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ikke mye status i å ha en mobil som millioner andre også  har da men :p

Helt riktig. "Alle" har iPhone idag. Selv jeg som ikke er statusjeger. Jeg vil bare ha noe som virker. Dessuten får jeg en sånn "Lego Duplo" følelse av Android.

Nå er det vel Apple (Brio?) som skal ha alt så enkelt at til og med bestemor skal kunne skjønne alt. I tillegg skal helst Apple gjøre alle valgene for deg. Og du synes Android er "Lego Dublo"? Snakk om å kaste stein i glasshus ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke mye status i å ha en mobil som millioner andre også  har da men :p

Helt riktig. "Alle" har iPhone idag. Selv jeg som ikke er statusjeger. Jeg vil bare ha noe som virker. Dessuten får jeg en sånn "Lego Duplo" følelse av Android.

Lurer på ka dem windows telefon har etter denne testen

Lenke til kommentar

 

Ikke mye status i å ha en mobil som millioner andre også  har da men :p

Helt riktig. "Alle" har iPhone idag. Selv jeg som ikke er statusjeger. Jeg vil bare ha noe som virker. Dessuten får jeg en sånn "Lego Duplo" følelse av Android.

 

 

Rart Android har 87% av markedet hvis "alle" har iphone? ;) Den "bare virker" er vel litt utdatert er den ikke? Som en som bruker både ios & Android kan jeg si deg at begge to "bare virker", selv om ios er litt mer tungvindt da den har mye mer begrensninger enn Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi er i hvert fall enige om at iPhone ikke er en eksklusiv telefon i Norge. Hva de er opptatt av, tror jeg kan bli vanskelig å generalisere om. iPhone-eiere på T-banen omfatter samtlige raser, religioner, kjønn, seksuelle legninger og politiske retninger. De er i hvert fall opptatt av å kjøre kollektivt.

Lenke til kommentar

 

Skulle vært interessant å se en studie som viste alle de ulike fabrikantene separat, og ikke bare iPhone vs et operativsystem. 

 

Ellers er ikke resultatet så veldig overraskende. Det blir jo litt sånn når "alle" har produktet. Har selv kjørt iPhone lenge nå fordi jeg liker forutsigbarheten, enkelheten og designet bedre enn konkurrentene :)

Ja, denne studien er egentlig ubrukelig. Den viser ikke at folk som kjøper iOS er mer opptatt av status enn folk som kjøper Android. Den viser at folk som kjøper dyre mobiler er mer opptatt av status en en gruppe som kjøper fra billige til dyre telefoner. merkelig sammenligning spør du meg. Noen er vist litt for opptatt av Android vs iOS istedenfor å få nyttige data. Hva med å sammenligne folk som har mobiler 0-4000 kr vs 6000 kr +? Eller Galaxy S serien vs iPhone.

 

Blir som å sammenligne folk som å undersøke om folk som kjøper Tesla er mer opptatt av status i forhold til alle andre som kjøper bil. Ikke i samme prisklasse. Neida, bare alle andre som kjøper bil punktum.

 

De har tydeligvis smått med fornuftige greier å bruke tiden til, disse forskerne.

Noen "forskere" har lite å gjøre på, men det finnes og mange som har mye viktig å holde på med. Helt enig i at disse virker å ha lite å holde på med.

 

Som eier av et par iPhones er jeg ikke ukjent med begrepet overprising, men jeg klør meg litt i skjegget når jeg ser at Huawei har lansert en telefon til 8000 kroner. Snakker vi da om overprising, eller at produsentene utnytter betalingsviljen i markedet?

iPhone med 128 GB koster 10.000 kr, altså 25% mer enn Huawei sin nye mobil. Jeg ville kalt 2000 kr, eller 25% en betydelig prisforskjell. Altså 2000 kr ren profitt for Apple i tillegg. Enig i at 8000 kr er mye, men mobiler er faktisk blitt ganske dyre. Og hvis du ser på produksjonskostnader og specs er det lite som skiller Huawei fra Apple. Og Huawei er jo ikke bare specs til lav pris, det er jo faktisk gode telefoner.  Det er jo opp til bruker å bestemme selvfølgelig, men Huawei mener jo de har laget en premium telefon på linje med iPhone og Galaxy, og har en premium pris på den. Som altså fortsatt er 20% lavere enn iPhone. Så det er definitivt betalingsvilje for slik i markedet. Samtidig er det nok en liten test fra Huawei sin side og, for å se hvor mye folk er villige til å betale for en Huawei. De bygger jo merket sitt år etter år, og selger stadig dyrere telefoner, som alle selger stadig bedre. Så denne telefonen kan og selge bra ( i forhold til Huawei sine estimater). Noen bestselger blir det åpenbart ikke, men var nok aldri meningen. De tester jo og ut edge.

 

 

 

Angående biler:(er det ikke litt off topic??)

 

 

Bilindustri i både Korea og Japan er ganske nasjonalistisk. Hva som er bra og dårlig der (hvor nesten alle kjører biler fra eget land) er ikke nødvendigvis like objektivt. Akkurat som det er en anelse mer tyske biler her i forhold til verdensbasis for å si det slik. Spesielt BMW er gigantiske i Norge sammenlignet med verdensbasis hvor de egentlig er en veldig liten produsent. Så jeg føler land har veldig mye å si for hva folk tenker om de ulike bilene altså...

http://www.autoblog.com/2009/10/24/japan-bias/

Det er jo faktisk lovlig å selge japanske biler i Sør-Korea nå da, men det er ganske åpenbart hvorfor de aldri kommer til å selge bra. For å si det sånn, ingen hadde kjøpt BMW i Norge om de støttet nynazister i Tyskland :)

Og VW har jo nå fått effektivt midlertidig salgsforbud som største utenlandske bilselger i Korea:

https://www.ft.com/content/b8aece32-586b-11e6-8d05-4eaa66292c32

Merk at Bavaria i Tyskland hvor BMW kommer fra har saksøkt VW, som ikke er fra Bavaria. Nasjonalisme alt sammen(ja, Bavaria og, de er ganske selvstendige der. Tysklands Texas).

Så om bilen er fra Soviet, Italia, Frankrike, UK, USA, Tyskland, Sør-Korea, Japan, Kina, Sverige osv. så har det mye å si for hvordan andre oppfatter den bilen. I Norge oppfatter man eksempelvis tyske biler som høyeste kvalitet, mens de i Japan ville sagt at japanske biler alltid er best. Men har det så mye å si? Denne tråden er ikke om biler..

 

 

En dyr Huawei har kanskje et annet publikum enn iPhone. Sikkert det samme om man tok en uvanlig dyr KIA vs Porsche.

Lenke til kommentar

Det er sant at merker har forskjellig kvalitet i forskjellige land. Se eksempelvis biler fra kjente merker i Europa vs India. Eller et selskap som lager masse bra hjemme, men luktes kun med billigprodutker utenlands. Her i Norge synes vi egentlig BBC serier og slikt er ganske bra, mens i Storbritannia så er de langt mer negative. Her sender jo de bare de gode, der sender de alt.

 

Likevel vil jeg ikke si det gjelder for Huawei, det er akkurat det samme produktet verden over de selger. Eneste som kan plassere dem i annet marked enn Apple er opprinnelsesland. Det finnes mange mennesker som vil være vanskelige å overbevise om at det er en god telefon, til tross for at den er fra Kina. Og det eneste som kan fikse det er tid. Men du må faktisk selge noe dyrt for at folk skal tro det er bra. Hvis det liksom er like bra, men klart billigere, så er folk ganske skeptiske.

Lenke til kommentar

 

Kan vel ikke være så høyt i Norge? Jeg kjenner kanskje to-tre personer som ikke har en iPhone.

 

Du har nettopp beskrevet forskjellen på personlige anekdoter og et statistisk representativt utvalg.

 

 

Jeg vet. Men likevel? Mener jeg har sett en statistikk på det her, at iPhone selger bra i Norge. Sikkert fordi den er dyr.

Lenke til kommentar

Et fenomen kjent som "fanboi-syndrom".

Apple trigger også som kjent de samme cerebrale mekanismene man også finner hos religiøse/overtroiske mennesker.

En oppfatning av at en masseprodusert mobiltelefon fungerer som statussymbol, vitner heller ikke akkurat om et sunt intellekt.

 

Fanboys finner man vel mer hos de som har større interesse for teknologi, og dermed mener de selv har peiling på hva andre skal kjøpe? For eksempel de "litt-over-middels-interesserte-i-teknologi-nørds-på-forum" som ofte heller mot Android når det gjelder mobiler. Eller så har man en annen kategori, med de som skal forsvare sitt eget kjøp.

Lenke til kommentar

Ikke bare teknologi. Noen kokker kjøper bare det ene merket kniver. Du har biler, alkohol osv osv. Med hvor viktig mobiler er i hverdagen er det ikke rart det er ekstra mange interessert i det.

 

Hvis du ikke har noen områder der du liker noe mer enn noe annet på et rent subjektivt plan ville jeg sagt at du er i benektelse. Vi er ikke 100% objektive kalkulerende maskiner. Vi er mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...