Gå til innhold

Koble bærbar opp mot stasjonær...


Rayban

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av en laptop (HP ze5425) som jeg ønsker å koble opp mot stasjonære PC'er. Jeg skulle hatt en løsning for enkel og rask tilkobling til stasjonær for overføring av ganske store datamengder hurtig. Jeg antar dette er et forholdsvis vanlig bruksområde for bærbare PC'er, så det burde vel finnes en del gode løsninger på markedet? Har aldri brukt bærbar før, så jeg har ingen erfaring på området....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om begge maskinene har firewire er dette en meget effektivt måte å overføre store mengder data på. firwire gir teoretisk 400Mbit overføring, mens kryssa TP gir teoretisk 100Mbit.

 

Dette er forresten ikke et spørsmål som er spesielt for bærbare. Det hadde vært akkurat samme metoden som for en stasjonær PC

Lenke til kommentar
Hva er en tp-kabel?

 

Er det ikke mulig å bruke en krysset nettverkskabel mellom to netterverkskort? Eller må man ha en switch eller en hub i mellom?

ja det er mulig å bruke en kryssa kabel mellom 2 nettverks kort..

Det er jo derfor tp kabelen er kryssa ? :)

 

Kjøpt orginalt så er denne kryssa kabelen gul.

 

Eller du kan hvis du har vanlige TP kabeler, gjøre kabelen kryssa selv

(med å forandre på fargerekkefølgen på ledningene inne i kabel.

 

Husker ikke akkurat nå fargekode rekkefølgen.. Men, det skal være relativt enkelt å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Om begge maskinene har firewire er dette en meget effektivt måte å overføre store mengder data på. firwire gir teoretisk 400Mbit overføring, mens kryssa TP gir teoretisk 100Mbit.

 

Dette er forresten ikke et spørsmål som er spesielt for bærbare. Det hadde vært akkurat samme metoden som for en stasjonær PC

Begge maskiner har FireWire, så dette alternativet høres interessant ut. Men hva trenger jeg av kabler, og hvordan setter jeg opp forbindelse i Win XP (XP på begge maskiner)?

Lenke til kommentar

Sett firewire kabelen mellom maskinene.

Still inn ip adresse, gateway etc og kjör tcp/ip gjennom firewire-kabelen. Akkurat som med en kryssa kabel.

 

Har du Mac så kan du også holde inne T når du starter maskinen så kommer den andre maskinens harddisk opp i utforskern uten noe annet stress ;)

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Du mener altså at harddisken ikke vil klare å levere data fort nok til å utnyttet Firwire's 400mbps (50MB/s), så jeg kan like godt bruke kryssa TP (100mbps/12,5MB/s)? Har ingen av kablene, så uansett hva jeg velger må jeg investere i nytt. Firewire-kablene ser jeg det finnes mange forskjellige versjoner av, og siden jeg aldri har brukte noe Firwire-utstyr før vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter...

Lenke til kommentar
Du mener altså at harddisken ikke vil klare å levere data fort nok til å utnyttet Firwire's 400mbps (50MB/s), så jeg kan like godt bruke kryssa TP (100mbps/12,5MB/s)? Har ingen av kablene, så uansett hva jeg velger må jeg investere i nytt. Firewire-kablene ser jeg det finnes mange forskjellige versjoner av, og siden jeg aldri har brukte noe Firwire-utstyr før vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter...

Firewirekabler finnes i to typer: 4 pins og 6 pins. Eneste forskjellen er at 6 pins har 2 pinner ekstra til strøm som gjør at du ikke trenger ekstra strømforskyning om kobler til en 2,5"harddisk, ipod eller liknende. Dette gjelder bare om det er 6 pins orginalt eller PCI, ikke PCMICA. Hvaslags kabler du trenger kommer bare an på hvaslags porter du har på PC'en.

 

Om du må investere i nytt uansett så er den billigste måten å gjøre det på, å kjøpe en kryssa TP (nettverks)-kabel. Koster vel 70-80 kroner.

Lenke til kommentar

Burde vere muleg å bruke USB, har aldri testa.

 

Det fine med firewire er at det funker i grunn akkurat som ein nettverks kabel. Viss du kjører win xp bør det ikkje vere noko problem i det heile, enten du bruker firewire eller tp kabel.

 

Berre plugge til i begge endane og vente litt mens win xp automatisk setter opp ip adresse. Du kan gjere det manuelt og, men det burde ein ikkje trenge. Har testa det sjølv og det gjekk smertefritt.

 

Berre pass på å legg til fildeling og del dei filene du ynskjer å kopiere.

Lenke til kommentar

USB 1.1 er tregt (12 Mbit/s) USB 2.0 er raskt med sine 480 Mbit/s. Begge deler koster derimot noen kroner (3-400kr og oppover) Firewire finner man bare på noen PC'er og er ennå dyrere men er ganske raskt (400 Mbit/s).

 

Nettverkskort har man på de fleste PC'er og man slipper unna med noe så enkelt som en kryssa nettverkskabel (TP-kabel) til 50-100kr. Hastigheten er også helt fin: 100 Mbit/s. Dvs. 1GByte bruker ca 1,5 minutter på å overføres. Denne løsningen er generellt enklest og billigst.

 

Du kan også gjøre det litt mer "proft" ved å kjøpe en billig 4-posts switch (fra ca 250 kr) så du kan være på internett samtidig og evt ennå en PC tilknyttet samtidig. Da trenger du bare vanlige nettverkskabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...